Egy designer csapat szerint nem lesz más választás a járványok korában.
Magyarországon is sok zebránál találhatunk olyan jelzőgombot, amelynek megnyomásával hamarabb vált a gyalogoslámpa zöldre. A koronavírus azonban felszínre hozta ennek a veszélyét, ugyanis járvány idején nem túl jó, ha sokan érintik kézzel ezt az eszközt. Egy designer csapat azt javasolja, hogy a kézi vezérlés helyett szereljék fel ezeket a lámpákat egy olyan, "Dropkick" névre keresztelt szerkezettel, amelyet nem kézzel, hanem lábbal kell navigálni.
Az átkelőhelyeken világszerte gyakran helyeznek el olyan gombokat a jelzőfelületeken, amelyek megnyomás hatására elvileg képesek csökkenteni a várakozási időt, így gyorsabb lesz az átkelés. Ezzel az egyik probléma az, hogy nem igaz ebben a formában minden országban. Azokban a városokban, ahol a közlekedési szokások révén a csomópontoknál a gyalogosok élveznek elsőbbséget, minél többször nyomják meg a gombot, annál hamarabb vált zöldre a lámpa.
Viszont a nagyobb és bonyolultabb közlekedési csomópontokban ez már nem feltétlenül igaz, megnyomástól függetlenül a lámpák a járműközlekedéshez igazodva maguktól is válthatnak. Más országokban pedig csak akkor működik gyorsító jelleggel a jelzőgomb, ha éppen nincs túl nagy forgalom az utakon.
Ezeket a sajátosságokat figyelembe véve egy tervezőcsapat végzett egy kísérletet arról, hogy miképp használják a gyalogosok ezeket a gombokat. Arra jutottak, hogy sokan úgy ütik el a zebránál való várakozási időt, hogy folyamatosan nyomogatják a gombot, ha kell, ha nem kell. Ezt észlelve a Foreward és az ODO design cégek kifejlesztettek egy jelzőgombot, amelyet nem kézzel kell érinteni, hanem lábbal lehet működésbe hozni.
A nyomógombot az ausztrál ipari tervező, David Wood (Nielsen Design Associates) PB/5 nyomógombja ihlette, amely jelenleg a kézi vezérlést teszi lehetővé. Alakja egy tablettára hasonlít, így több irányból meg lehet érinteni, design szempontjából pedig törekszik a minimalizmusra.
A nyomógomb háttérvilágítása egyfajta jelzőfényként is szolgál az "új generációs" gyalogosok számára, akik jellemzően telefonjukat nyomkodva, fejüket lehajtva várakoznak,
illetve biztonsági szerepe is van a világításnak, hiszen sötétben is kijelöli az autósok és motorosok számára a gyalogátkelőhely pozícióját. A berendezés utólag is felszerelhető a közlekedési lámpákhoz anélkül, hogy nagyobb beavatkozást kellene elvégezni. A közúti hatóságok dönthetnek úgy, hogy az új nyomógombok felváltják véglegesen a PB/5 gombokat, vagy egy lámpatesten él tovább mindkettő.
Forrás: Foreward
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.