Hét szociális vállalkozás készítette kézzel az IKEA új limitált kollekcióját.
Az IKEA polcaira júniusban különleges, kézműves termékek érkeznek tömeggyártott társaik mellé. A limitált, MÄVINN névre keresztelt kollekciót hat ázsiai szociális vállalkozással közösen alkotta meg Maria Vinka és Paulin Machado. S mint ahogyan a kézzel készült tárgyak esetében az egyik legnagyobb érték a mögöttük húzódó történet, itt sincs ez másképp. A kollekcióról első kézből meséltek nekünk a tervezők.
Az IKEA 2012 óta működik együtt szociális vállalkozásokkal. Ezek a partnercégek olyan kiszolgáltatott csoportokhoz tartozó embereknek biztosítanak munkát, akiknek korábban nem volt lehetőségük dolgozni. A MÄVINN kollekció esetében hat ázsiai vállalkozás volt a kivitelezési folyamat aktív résztvevője: a bangladesi székhelyű Classical Handmade Products, az indiai székhelyű Industree, a Spun és a Ramesh Flowers, valamint a vietnámi Saitex és a thai Doi Tung.
Meséljetek nekünk a MAVINN inspirációjáról. Miben rejlik a kollekció esszenciája?
Paulin Machado: A kollekció lelke a kézművesség. Mariaval mind a ketten imádunk például hímezni, és utazásaink során is az egyedi, kézzel készült különlegességeket keressük. Amikor egy új országba látogatunk, az első utunk általában a helyi piacra vezet, ahol teljesen le tud nyűgözni minket a kínálat és a technikák sokszínűsége.
A MÄVINN kollekciót a lokális piacok és a kézműves termékek felfedezésének élménye ihlette.
Maria Vinka: A kézművességen kívül a kollekció szociális aspektusa is fontos. Mindig hálás olyan projekteken dolgozni, amelyek által egy kicsit jobb hellyé teheted a világot. Tervezőként jó érzés, ha tudod, hogy azokhoz kerül egy termék kivitelezése, akiknek a legnagyobb szükségük van a munkára. Ezek a vállalkozások ráadásul olyan fontos kézműves tradíciókat ápolnak, amiket megéri fenntartani.
Hogyan határoztátok meg a termékpalettát? Milyen tárgyak lesznek elérhetőek az „IKEA kézműves piacán”?
Paulin: Egy otthoni jelenetet, az asztal terítésnek folyamatát vizualizáltuk, és ennek mentén kezdtük el meghatározni a termékeket. Olyanokat, amelyek egyszerűek, jól illeszkednek az IKEA profiljába, mégis van bennük egy kis csavar: érdekes anyagból vagy technikával készülnek. Innen jött például a főzéshez és kertészkedéshez is használható farmerkötény, vagy a fonott tányéralátétek ötlete. Mi azonban nem csak az asztalban gondolkodtunk, hanem a padlótól a plafonig: ezért lettek a kollekció részei szőnyegek és lámpabúrák is, amik az étkezőben is jól mutathatnak. Szerettük volna, ha ezek a tárgyak harmonikusan működnek együtt, de egyedül is megállják a helyüket. A vásárlók így akár egy aprócska kiegészítővel is részesei tudnak lenni a kollekciónak, és a szociális vállalkozások támogatásának.
A kampányfotókon is átsugárzik a tárgyak érzékeny karaktere. Hozzátok melyik darab került a legközelebb a tervezési folyamat során?
Paulin: Az én egyik kedvencem a banánlevélből készült fonott lámpabúra. Meglepő, hogy mennyi mindent lehet csinálni banánfából, és hogy bőven nem csak a gyümölcs hasznosítható belőle. Indiai partnereink ezerféle szövési és fonási technikát ismernek, állandóan kísérleteznek. A termék külön szépsége, hogy a fonalakat is a banánfa rostjaiból készítették el hozzá. Szeretem a búra egyszerű, fonott kalapokra emlékeztető formáját is, amin szépen sejlik át a fény.
Maria: Én a merített eperfa papírból készült családfa printet szerettem meg talán a leginkább. A projekt előtt hallgattam épp egy nagyon izgalmas rádióműsort, ahol az ősökről és a családfakutatásról beszéltek. Ez ihlette ezt a posztert, ami lényegében egy interaktív műalkotás, amire a saját családfádat rögzítheted. Még bekeretezni sem kell, egyből ki lehet függeszteni a falra. Azért tartom kifejezetten izgalmasnak, mert a felhasználók által egyedi rétegek rakódnak majd minden egyes darabra. A kézzel merített papír ráadásul az eperfa kérgéből készül, így nem kell hozzá kivágni a fákat.
A kollaboráció és a tervezés teljes időtartama a pandémia ideje alatt zajlott. Ez nem kis kihívás lehetett egy olyan projekt esetében, aminek az analóg technikák és az együttgondolkodás a kulcsa. Hogyan tudtátok ezt áthidalni? Hogyan zajlott a kooperáció a vállalkozásokkal?
Maria: Igen, egyértelműen a pandémia okozta számunkra a legnagyobb kihívást. Másképp kellett gondolkoznunk és új, közös kommunikációs platformokat teremtenünk az online térben. Az előbb említett papírmerítéssel foglalkozó vállalkozás például hihetetlenül profi videótúrákat tartott nekünk, ahol bemutatták a különböző gyártási folyamataikat, és hogy milyen lehetőségekben gondolkodhatunk a tervezés során. Csodálatos élmény volt.
Paulin: Szerencsére a legtöbb vállalkozással még tudtunk legalább egyszer találkozni a lezárások előtt, így legalább a kezdeti személyes kapcsolódás megtörtént. Volt viszont olyan vállalkozás is, például a farmerekkel foglalkozó Saitex, akiknél a bemutatkozástól kezdve az elköszönésig minden online zajlott. Ők is kamerán keresztül mutatták meg az összes elérhető öltéstípust, és gördülékenyen tudtunk együttműködni. A projekt legnagyobb tanulsága, hogy a pandémia alatt is létre tudtunk hozni egy kézműves kollekciót, és oda-vissza tudtunk egymás tudására építeni a vállalkozásokkal.
A kollekcióban fontos szerepet töltenek be a színek, a természetes tónusok mellett vidám rózsaszínek, kékek és sárgák is megjelennek. Mennyiben voltak hatással a helyi vállalkozások az árnyalatok kiválasztására?
Maria: Hamar eldőlt, hogy a farmer kék és a naturális matériák képezik majd a kollekció alapszíneit. Melléjük szerettünk volna olyan árnyalatokat választani, amik feldobják az összhatást, hogy ne legyen túl józan és kifinomult. Az volt a célunk, hogy amikor ezek a termékek bekerülnek az IKEA áruházaiba, ne olvadjanak bele a hatalmas választékba. A partnereink nagyon értékelték ezeket az erős színeket, különösen Indiában. Még amikor pirosat és rózsaszínt párosítottunk egymás mellé, akkor is megkérdezték, hogy nem akarnánk-e még valamit hozzátenni. Ilyen formán ők is hatottak a kollekció színesedésére. A végén pedig természetesen a legszínesebb darabok lettek a kedvenceik.
Az indiai székhelyű Spun, a családban más jövedelemmel nem rendelkező nőkre összpontosít: textiltermékek előállításán keresztül biztosít számukra munkahelyeket. A női kézművesek értékes készségekre tesznek szert, amelyek segítségével javíthatnak életükön és társadalmi státuszukon.
Hogyan értékelitek a projektet, és milyen hosszú távú kifutási lehetőségeket láttok benne?
Paulin: Mi és a partnereink is nagyon elégedettek vagyunk, és azt reméljük, hogy a vásárlók is örömmel fogadják majd a MÄVINN-t. Szeretnénk, ha ez egy hosszútávon működő, bővülő és fenntartható kollekció lenne, akár a jelenlegi partnereinkkel, akár új vállalkozásokkal kiegészülve. A szociális kollaborációk esetén nagyon fontosnak tartom, hogy ne csak felbukkanjunk a vállalkozások életében, aztán hirtelen eltűnjünk a kollekció végeztével. Mi ezen dolgozunk az IKEA-nál, hogy legyen lehetőség a folytatásra.
Az Industree P.T. perufériáról származó nőket foglalkoztat és képez ki, a hagyományos kézművesség ápolásával és természetes anyagokból kézzel szőtt termékek készítésével.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.