Király Adrienn (MOME Formatervező Tanszék) diplomamunkája.

BObO néven dolgozott ki babaházat Király Adrienn, a MOME Formatervező Tanszékén elkészített diplomamunkájaként. A koncepció fő célja teret adni a gyerekeknek az önálló mesealkotásra, és segíteni az absztrakt gondolkodásuk fejlesztését.

A „szabad játék” a gyerekek számára a világ megismerését és nemcsak fizikai, de mentális készségeik fejlesztését is segíti. Akkor beszélünk szabad játékról, ha az nem valamilyen jutalom, dicséret, győzelem eléréséért folyik, azaz nem célorientált a cselekvés; a játék csupán a tevékenység öröméért zajlik.

A BObO három részben kínál keretet az ilyen szabad játékhoz. Ez a hármas tagoltság, ami a kisbútor szerkezetében is megjelenik, a mesékből is jól ismert mágikus hármas számra utal.

A babaház vagy bábszínház analógiáját követő, díszletszerű elem adja a történetek helyszínét. Bútorszerűségéből adódóan a gyerekszoba állandó részét képezi, mindig elöl van a térben, így lehetővé tesz egyfajta spontaneitást a játékban.

Ehhez a térhez tartozó kis bábuk adják a történetek szereplőit. A figurák szintén absztrakt alakok, melyek anyaghasználatukkal, felületeikkel a gyerekek érzékszerveire is hathatnak, és a mesékben jellemzően előforduló szerepkörök inspirálták formáikat. 

Azáltal, hogy a díszlet nem konkrét helyszíneket ábrázol, és hogy a hozzátartozó bábok sem felismerhető lények, hanem mind valamilyen hangulatot hívnak elő, végtelen adaptációra adnak lehetőséget, aminek csak a fantázia szab határt.

A jelenleg online elérhető – folyamatosan bővülő – mesetár teszi teljessé a játékélményt, ahol a BObO hoz íródott történetek kedvcsinálóként, inspirációként olvashatóak. A mesék között olyan is található, amely a gyerekek által költött befejezésre vár.
A mesetár itt érhető el.

Az óvodás és kisiskolás korú gyerekek világmegértését a játék mellett a mesélés segíti leginkább. Játék közben cselekvéses úton dolgozzák fel a szerzett tapasztalataikat, mesehallgatáskor és költéskor pedig verbalizálják ezeket a benyomásokat, és saját érzelmeiket. Ennek során a nyelvhasználatuk is fejlődik, egyre választékosabban képesek kommunikálni és kifejezni magukat.

A gyerekek beszédbeli készségei úgy fejlődnek a legintenzívebben, ha érdeklődésükhöz, és érzelmeikhez közel álló témát fogalmaznak meg. Erre pedig kiválóan alkalmas a mesék világa a bábozás, és a történetalkotás.

„Fontos és sokrétű területnek tartom a gyerekek világát, és foglalkoztat a kérdés, hogy tervezői eszközökkel hogyan és milyen értéket tudok nyújtani számukra, miként segíthetem a fantáziájuk és szabad, önálló gondolkodásuk fejlesztését – írja Adrienn. – A BObO is ezzel a szándékkal jött létre: hogy egy éppen felnövekvő generációnak platformot biztosítson a fejlődéséhez, hogy önálló véleményt megformálni képes, empatikus, kreatív felnőtté váljanak.”

(Témavezető: Pais Panni, Látványtervek: Király Adrienn, Mesék: Szalai Bence)




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

„Ráirányítjuk a figyelmet a lányok képességeire és fejlődésének fontosságára”

„Ráirányítjuk a figyelmet a lányok képességeire és fejlődésének fontosságára”

Papírmobil, hangulatlámpa, sámli – többek között ezeket a tárgyakat is elkészíthetik azok a hátrányos helyzetű 10-18 éves lányok, akik kedvet éreznek magukban a kreatív alkotáshoz. A FRUSKA azonban ennél sokkal többet ad a serdülők kezébe. A munkamódszert tartalmazó digitális kézikönyv immár bárki számára elérhető, aki kedvet érez magában ahhoz, hogy a fruskákkal közösen alkosson és értéket teremtsen.

Felelős gondolkodás az építészetben

Felelős gondolkodás az építészetben

A Huszonkettesek építész csoportja párbeszédet kezdeményez.

Hirdetés