Kiss moi, Amore!

Kiss Tibi legújabb saját márkája, az Amore.Kiss.Tibi középpontjában ízig-vérig a szerelem áll. És bár a testi-lelki szenvedély – ha csak a gesztusok szintjén is – a világ bármely nyelvén érthető, olaszul a legkifejezőbb. Csak ki kell mondani: Amore!

Indák, levelek, virágcsokrok, a három grácia és Botticelli Vénusza – finom, vintage selyem ingekre, secondhand ruhadarabokra rajzolt vagy hímzett mitológiai és botanikai motívumok hirdetik a tervező szerint legfontosabb érzelmet, a szerelmet. Kiss Tibi a művészettörténeti korszakokból és alakokból, Budapest külkerületében található háza kertjének növényeiből inspirálódva, a fenntarthatóság szempontjait is figyelembe véve olyan márkát alkotott, amely mindenkit megszólít: szeress, élessz újra, élvezd az életet! 


Az autóban hallgatott Spotify egyszercsak lírai hangnemre vált, ahogy Budapest egyik külkerülete felé vesszük az irányt. A „When you say nothing at all” és az „I love you always forever” című számok egymásutánja –, melyekben természetesen a szerző szentimentális ízlése is megmutatkozik – segít a hangolódásban. Délutáni a forgalom, szokás szerint már kicsit késésben. Tizenhat húsz. Hosszas, utcák közötti kanyargást követően végre leparkolunk és a kapuhoz érve tárcsázunk: „Szia Tibi, itt vagyok!” És akkor egyszer csak tényleg ott vagy. Ott vagy abban az elképesztő kertben, abban a vadász- és horgászjelenetet megörökítő régi falfestményekkel díszített nagyszülői házban, a két kutyával, Spurival és Cinkével. Majd Tibi bodzás chai teával kínál és akkor elkezdünk beszélgetni…

 


A több mint tizenöt évig fennálló, Dévényi Dalmával közösen jegyzett márkájuk, a Je Suis Belle 2021-ben szűnt meg. Ez a formáció egy olyan szabad alkotói műhely volt, ahol a kollektív önkifejezés és az összművészeti gondolkodás került előtérbe. Praktikus és hordható darabjaikon, mindig volt valami truváj. Hímzések, flitterek, gyöngyök, izgalmas anyagkombinációk – kézműves szabad asszociációk, amelyek nem feltétlenül a divat világához, hanem sokkal inkább a vizuális művészethez voltak köthetők. 2020 tavaszán aztán jött a koronavírus-járvány, és más magánéleti változások, amelyek hatására a közös munka ugyan megszakadt, Dalma és Tibi immár külön utakon kamatoztatják kreatív erőiket.

„Az első lezárások idején rögtön be is zártuk a boltunkat. Nem éreztük úgy, hogy ebben a szituációban hosszú távon perspektíva lenne egy fizikai üzlet fenntartása, mi több ugyanekkor költöztünk ki ide, a kis házba is. Merőben új irányt vett az életünk. Ráadásul úgy gondoltam, hogy az a tervezői út és stílus, amit már egy évvel korábban elkezdtem még a Je Suis Belle-ben, sokkal inkább csak az enyém volt, és ehhez már nem volt szükségem társra. Dalmának pedig megszületett a második gyereke, így már neki sem volt célja ezt ebben a formában folytatni. Tovább kellett lépnünk” – meséli Tibi. 

Tibi már egy ideje sokkal fenntarthatóbbá akarta tenni a Je Suis Belle brandet és egyúttal utat is akart mutatni a divat világában azzal, hogy használt ruhákra tervez – „attól még lehet csillogni, meg selymekbe járni, hogy valami környezettudatos” – jegyzi meg. Ennek keresi folyamatosan a lehetőségeit, és közben új, saját Amore.Kiss.Tibi elnevezésű márkájának égisze alatt hoz létre secondhand ruhákból, maradék anyagokból, kidobásra ítélt kis csecsebecsékből nagyon kortárs, mai darabokat a hozzájuk kapcsolt természetközeli életérzésnek megfelelően, akár a gasztronómiával is ötvözve, a képzőművészet és a divat határterületén.
 


És hogy miért „Amore”? „Mert ez a legfontosabb. A szerelem. Enélkül nem nagyon lenne értelme az életben semminek sem” – jegyzi meg Tibi. A testünk, a környezetünk szeretete, és ennek minden vetülete. Nem is beszélve Tibi vezetéknevéről – a Kiss csókot jelent angolul, így ez még inkább erősíti a brand pozitív, ösztönző üzenetét. A szerelem pedig szerinte olaszul kimondva a legkifejezőbb. A márka kommunikációjában Tibi egyébként tudatosan használ több nyelvet. Néha franciául, néha angolul, néha pedig olaszul szól a követőihez, mint egy nemzetközi szerelmes, amely viszonyban amúgy is leginkább a gesztusok számítanak.
 
Tibi a belvárosi turistaközpontból, a Szent István Bazilika mellől költözött Budapest egyik külkerületébe a karantén ideje alatt. Jelenleg a nagyszülők egykori házában élnek, ahol bár elmondása szerint gyerekként nem szeretett lenni, mára ez lett a nyugalom szigete, a márka központja, a baráti összejövetelek kedvenc helye a maga titkos kertjével, az édesapa által épített kemencével és a tágas tornáccal. A lezárást különben majdnem teljesen végig Benczúr Emese képzőművésszel és lányával, Lanával töltötték. „Ennek amúgy praktikus okai is voltak: neki volt kocsija. Sokat segített a ház felújításában, meg bevásárolni is. Régóta vagyunk barátok. Együtt tanítottunk a MOME-n. Munkáink akarva akaratlanul is hatással vannak egymásra. Néha kis szakkörben dolgozunk egymás mellett; nyáron például itt, a kertünkben” – mesélte Tibi.

Emese a szisztematikusan repetitív, betűközpontú munkáit mindig valamilyen jelentéssel bíró hordozón, gondosan kiválasztott eszközök segítségével jeleníti meg. Alkotói folyamataik nagyon hasonlóak Tibivel. A hímzés, a gyöngyök, kis színes kövek adott rendszerben való elhelyezése, az üzenetek fontossága mindkettőjük munkájában megjelenik. Ezért is olyan fontos a kapcsolatuk. Ma is kéthetente találkoznak. Ahogy a Je Sius Belle idejében, Tibi most is barátokon, ismerősökön szereti leginkább lefotózni elkészült darabjait. Emese lánya, Lana az állandó modellje, akivel először a Dollár Papa Gyermekei kapcsán dolgoztak együtt, amikor Tibi az Árvácska című darabhoz tervezett jelmezt.
 


Bár ma már Tibi nem kifejezetten kollekciókban gondolkozik, felállított magának egy új, jól működő rendszert. A vintage selyem ingekből, oversize pulcsikból, sapkákból és vászontáskákból álló Amore.Kiss.Tibi arzenál általában mitológiai, illetve botanikai motívumokat jelenít meg, hol rajzolt, hol pedig hímzett formában. 

„A kiköltözéskor a kert miatt először a növények ejtettek rabul, hirtelen minden virágos, leveles meg indás lett, amit aztán kibővítettem más mintákkal, de alapmotívumként persze megtartottam. A mitológiai tematikát pedig a hálószobánkban található képek ihlették, és időközben kiderült: Botticelli Vénusza nagyon népszerű. Ma már fejből rajzolom, teljesen a kezemben van” – mondta el Tibi.

A legújabb, nagy sikerű kövekkel kivarrt zakók a szerző szerint egy teljesen új vonalat képviselnek, amivel Tibi nem értett egyet – szerinte ez is szervesen kapcsolódik az eddigiekhez. „Az elmúlt években több, ruháról lementett kis színes kő halmozódott fel nálam, amivel kezdeni szerettem volna valamit és az újrahasznosítás jegyében arra gondoltam, felvarrom őket egy-egy zakóra. Az első darabot egy kastélyokat átalakító tévéműsor alatt készítettem el, és ez mára szokássá is vált” – mondta el.
 


A használt ruhákat a tervező amúgy legtöbbször – megbízható minőségük miatt – ismert vintage boltokban szerzi be, de néha piacokon vagy a Facebook Marketplace-én akad egy-egy izgalmas darabra.

Tibi minden nap – saját munkaidő szerint – reggel kilenctől délután négyig dolgozik. Egy hétre előre megtervezi, hogy milyen ingeket, pulcsikat, zakókat fog elkészíteni. Az adott darabot először kimossa, kivasalja, majd átnézi, van-e rajta folt vagy esetleg lyuk. Ha rendben találja, akkor következik egy előrajzoló fázis – ezt egy olyan golyóstollal végzi, amelynek húzott vonalai vasaláskor eltűnnek. „Úristen, de jó, hogy ez van!” – sóhajt fel. Ezt követi az átrajzolás vagy hímzés, majd újabb vasalás, átnézés, esetleg gombok vagy címkék cseréje. Ha kész, lefotózza és feltölti a weboldalára, illetve az Instagramra. 

„Amit csak lehet, online intézek, és ez nagyon fontos volt az első pillanattól kezdve. Az Amore.Kiss.Tibi darabokat nem lehet bárhol, bármikor megkapni. Ezeket meg kell szerezni, utána kell járni. És az sem zavar, ha emiatt a bevételek nem csillagászatiak, mert ennél a brandnél nem ez a fontos” – jegyezte meg Tibi.



Ahogy Tibi mondja, az Amore.Kiss.Tibi egy életérzés, amibe a ruhadarabokon kívül a gasztronómia is helyet kap. Évek óta tartanak nagy baráti főzéseket, vacsorákat. Tibi sosem főz egyedül, ahogy ő mondja, mindig kell mellé valaki olyan, aki ért hozzá, hogy az ő reszortja – a húsos ételeken és a pitéken kívül – maximálisan a tervezés lehessen.

Mióta kiköltöztek a belvárosból, Dunaharasztiba járnak a piacra, ami nagy „generátora” a különleges menüsoroknak. A háztáji finomságokból nagyon jókat főznek, ami a két éve indult „Advent Adventure” Instagram-sorozatukból is jól tetten érhető – csodálatos torták, piték, pogácsák, különféle húsok, halak sorakoztak vizuális élményként a négyzetes képeken december 1-jétől 24-ig. „Nagyszerű ételeket tudtunk kipróbálni, de azért nagyon-nagyon melós volt minden nap más-más menüt készíteni” – jegyezte meg Tibi. Ahogy azonban vége lett az adventnek bele is csaptak a böjtig tartó, heti egy torta projektbe – szenteste hét tarot kártyát húztak, és jelenleg ezekre hangolva terveznek tortákat egészen március elejéig.
 


De nemcsak a főzéssel vannak további terveik. Nemrég nagyobb mennyiségű mintaanyag került Tibihez egy régi textilüzemből, amelyekből a jövőben nem ruhákat, hanem – még inkább nyitva a képzőművészet felé – méretes hímzett térpaneleket tervez majd. Mert mindig kell a kihívás. „Mindenben keresni az alternatívát, hogy semmi se legyen megszokott. Ez vagyok én.”

Aztán persze a beszélgetés végére a szerző sem marad selyem ing nélkül – mert „az maga a vágyálom”. Kiss Tibi rajzaival lebegni a tavaszodó februárban pedig tényleg „amore”.

 

Amore.Kiss.Tibi | Web | Instagram



 

Még több fotó a galériában!




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Kiss moi, Amore!

Kiss moi, Amore!

Kiss Tibi legújabb saját márkája, az Amore.Kiss.Tibi középpontjában ízig-vérig a szerelem áll. És bár a testi-lelki szenvedély – ha csak a gesztusok szintjén is – a világ bármely nyelvén érthető, olaszul a legkifejezőbb. Csak ki kell mondani: Amore!

Lokális értékek egy globális vállalatnál

Lokális értékek egy globális vállalatnál

A BlackRock budapesti irodájában a Rubik kocka és a Sziget világa is megjelenik.

Red Dot-díj a Budapest Giftbooknak

Red Dot-díj a Budapest Giftbooknak

A budapesti hangulatokat bemutató lapozgatós könyvért járt az elismerés.

Hirdetés