Az Oriontól a Hiperkarmáig.
Magyar logót persze sok százat ismerünk, sok közülük a klasszikus jelzőt is kiérdemli. Vasvári Péter tervezőgrafikus művész, a Magyar Logó Társaság alapítója ötlete nyomán kiválasztottunk különböző korszakokból öt logót, amelyek kivívták a szakma elismerését, és a közönség szeretetét.
Orion
Ki hinné, hogy a jól ismert inka-fejdísz terve már 95 éves: még Bottlik József tervezte 1925-ben. „Talán kimondható, hogy az egyik legjobb örök, ma is vagány minta – írta róla Kara György (Part Stúdió) az MLT oldalán. – Néhány plakátja, és egy neon mutatja az alkalmazás rugalmas lehetőségeit.” A logó olyannyira nem a múlt, hogy 2014-ben a perui tévé is felhasználta.
Magyar Hirdető
Sára Ernő 1975-ben készítette el a Magyar Hirdető emblémáját, amellyel kapcsolatban Vasvári kiemelte: „Jól látható, ahogy arányaiban is jól illeszkedik a két betű, egyértelműen kapcsolódnak a befogadó formába.” Vagyis a kürt motívumot erőlködés nélkül egészíti a vállalat monogramja, a negatív tér használatával.
Unit
A negatív térre egy újabb pozitív példa, ezúttal a modernebb időkből: Pap Tibor 2005-ben tervezte meg a UNIT magazin logóját, amivel nemzetközi szakmai elismerést vívott ki magának, ahogy Vasvári megjegyzi: „Az Instagramon a mai napig különböző oldalakon mutatják be, mint kiváló, precedens értékű munkát.”
Magvető
Egyszerű, mégis kifejező, sokrétűen alkalmazható logót (és arculatot) tervezett Farkas Anna a Magvető Könyvkiadónak. „A logóban szereplő kettős ékezet telitalálat, mert sok mindenre lehet belőle asszociálni (magra, esőre), ezenfelül egyedül a magyar nyelvben van ilyen, a tipográfiában világszerte hungarumlautnak nevezik, és ez szintén többletjelentőséggel bír, mert a kiadó szerzői külföldre is mennek” – magyarázta a tervről Nyáry Krisztián.
Hiperkarma
Végül jöjjön egy kakukktojás, egy jól ismert zenekar-logó, amelyet ugyan grafikus rajzolt, de nem ő tervezte. Jeli András az illető, aki a magyar zenekari logókról készült összeállításában így emlékezett: „Bérczesi Robi (Hiperkarma frontember) mellettem ült és mondott mindent: ’most egy kicsit balra, legyen kisebb, az a vonal ne ott legyen’, meg ilyenek. Szóval én voltam a keze.” Jeli nem hitte volna, hogy működni fog a logó, de a „tiszta, érthető szimbolikájú, világos formákkal” rendelkező emblémára könnyen ráhangolódtak a rajongók. „Tehát jó logó. Csak nem szép” – zárta a sorait Jeli.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.