Tulajdonképpen mi adja egy ékszer valódi értékét? Szubjektív válogatásunkban fiatal hazai ékszertervező művészek munkáit mutatjuk be.
Márciusi tematikus inspirációnkból, a fémből kiindulva a nemesfémre, majd az ékszerre asszociálva tulajdonképpen két gyors lépésben eljuthatunk a kortárs ékszer világához, mint különösen izgalmas és sok meglepetést kínáló univerzumhoz.
A konceptuális ékszerek közös jellemzője általában abban a kérdésfelvetésben érhető tetten, hogy mi is adja tulajdonképpen egy ékszer valódi értékét? A nemes anyagok, a mesteri megmunkálás, a klasszikus, felismerhető ékszer-jelleg, azaz a tradicionális funkció, amit egy ékszernek tulajdonítunk, vagy éppenséggel egészen más: az alkotót foglalkoztató művészi, vagy akár társadalmi kérdések fizikai formába öntése, a műfaj határainak kitágítása, gondolatformálás, párbeszéd indítás, azaz kommunikáció az alkotáson keresztül szerző és befogadó között?
Nagy kérdés, hogy a kortárs konceptuális ékszerek helye hol is található a design és képzőművészet, vagy a hordhatóság és a múzeumi tárlat széles spektrumán – a válasz nagyban múlik az alkotói szándékon és attitűdön, a gyűjtő/viselő személyiségén és karakterén, valamint egészen prózai módon azon is, hogy hol járunk a világban.
Nyugat-Európában a kortárs konceptuális ékszerek megbecsült helyet foglalnak el a képzőművészeti múzeumok, galériák és gyűjtők kollekciójában, akik bátran és büszkén viselik is alkalmanként ezeket a nagy értékű darabokat. Magyarországon a kortárs ékszertervezés és azon belül is a konceptuális vonal legfeljebb a Kortárs Ékszerhét Budapest, vagy a Design Hét Budapest tematikus eseményein jelenik meg. Budapesten jelenleg nem működik egyetlen, kifejezetten az ékszertervezésre fókuszáló galéria, vagy showroom sem, így nincs is igazán állandó tere a műfaj bemutatkozásának, jelenlétének. Ez természetesen azt is eredményezi, hogy az egyébként különösen tehetséges és sokszínű fiatal hazai ékszertervező generáció számára jelenleg nincs egy olyan állandó szakmai, tematikus fórum, ahol bemutatkozhatnának, így munkáik szinte csak a tudatosan érdeklődő, designra nyitott és szakmai közönséghez jutnak el design üzleteken, és alkalmi kiállításokon keresztül.
A legtöbb hazai kortárs ékszertervező művészére a tudatos egyensúlyozás jellemző a konceptuális és ready-to-wear vonal között: míg szakmai elhivatottságuk, igényük az alkotói önkifejezésre és a kortárs ékszerről való párbeszédet kezdeményező szándékuk újabb és újabb konceptuális alkotásban ölt testet, a megélhetés és a szélesebb körben való elismertség igénye a ready-to-wear, azaz a hétköznapibb megjelenésű, viselhető ékszerek egyidejű alkotását eredményezik náluk. Ebben a válogatásban olyan fiatal hazai ékszertervező művészek munkáit mutatjuk be, akiket jellegzetes stílusuk, felismerhető művészi karakterük, kísérletező kedvük, ugyanakkor a szélesebb közönség számára is elérhető remek munkáik jellemeznek.
FEKETE FRUZSI
Fekete Fruzsi nem csak tehetséges alkotó és lelkiismeretes oktató, de alkotóterületének elkötelezett szakmai képviselője is. Fruzsi az anyag alapkarakteréből kiindulva és azzal közvetlen kapcsolatba lépve alakítja ki ékszereinek megjelenését: Leaves és Curves kollekcióinak különleges darabjai a speciális viaszveszejtéses technikának köszönhetően rusztikusak, letisztultak és egyediek, elegánsak és izgalmasak. Legkedvesebb alapanyaga, az ezüst mellett szívesen kísérletezik porcelánnal és fával is. Tervezői attitűdjében gyakran megjelenik az esetlegesség és a hiba, mint különleges formaalkotó karakter. Fruzsi sokat mesél Instagram-oldalán alkotásainak létrejöttéről és szakmai, szellemi hátteréről is.
HARSÁNY PATRÍCIA
Harsány Patrícia tavaly diplomázott a MOME ékszertervező mesterképzésén. Különösen szellemes Quarantine Jewellery projektjének kibontásaként született meg Re_Object elnevezésű diplomakollekciója, amelynek témája az újraértelmezés: munkáiban azt vizsgálja, hogyan kaphatnak új jelentést hétköznapi tárgyak és természeti képződmények (tollbetétet, különféle terméseket, gyorskötözőt, műanyag fésűt stb…) ékszerek formájában.
SAPI JEWELRY
Szilágyi Sapi 14 éves kora óta tervez ékszereket. Karakteres munkáinak inspirációját és megjelenését a természeti formák, növények és állatok lenyomatai adják. Egy-egy ékszerével a természetben fellelhető jelenségek legapróbb gyönyörű részleteinek hódol. Sapi alkotási folyamatára is jellemző a viaszveszejtéses technika, aminek köszönhetően a természeti formák gyönyörű ékszerekként születhetnek újjá. Sapi szerint a jó ékszer az, amit szívesen viselnek, aminek a tökéletesen precíz megmunkálás helyett az általa képviselt belső érték ad emocionális többletet.
BÍRÓ ZSÓFIA GIZELLA
Bíró Zsófia Gizella 2016-ban diplomázott a MOME ékszertervező mesterképzésén. Ékszerei kifejezetten személyes jelleggel bírnak: saját önismereti útját dolgozza fel az alkotófolyamat során, melynek eredményeképp olyan tárgyak születnek amelyek bátran tesznek fel kérdéseket és kezdeményeznek beszélgetést sokszor akár olyan tabunak számító témákban is, mint a személyes pszichológiai problémák, elakadások, vagy a különféle női szerepek közötti eligazodás nehézségei.
TENGELY NÓRA
Tengely Nóra Svájcban és Budapesten tanult ékszertervezést, mesterdiplomáját 2017-ben a MOME-n szerezte meg. Munkáiban a tradicionális ékszerek alkotóelemei új formában jelennek meg, így fogalmazva újra az ékszer saját tulajdonságán túlmutató alapkarakterét. Kollekciójában egyaránt megtalálhatók a szabad kísérletezésnek teret engedő egyedi darabok, és letisztultabb jellegű kisszériás ékszerek is.
HORÁNYI KINGA
Horányi Kinga ékszerei az alkotás valódi értékének kérdéskörét feszegetik. IKIIKI Jewelry márkanéven fémhabból készít különleges, csak rá jellemző karakteres ékszereket. Konceptuális munkáiban előszeretettel él az anyagválasztás szabadságával, gyakran nagyobb léptékű objeket hoz létre – ebben az alkotási folyamatban éli ki vonzódását a szobrászművészet iránt, ilyenkor maga is gyakorta az installáció részévé válik. Kiváló és nagy sikerű példa erre a 2020-as Ékszerek Éjszakájára készített Quarantine set című alkotása, egy Ytong téglából megformált végtagbilincs, egy sajátságos művészi válasz a karantén-időszak lelkiállapotára, amelyben személyes szabadságunk határait számtalan különféle módon kellett megélnünk. Ezzel a munkájával elnyerte a 2020-as Ékszerek Éjszakája díját és ugyanebben az évben meghívást kapott az Athens Jewelry Weekre is.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.