Interjú Szekér Barnabással, a BE LIGHT! látványtervezőjével

A látványtervezés a vizuális kommunikáció művészete, melynek célja, hogy szemet gyönyörködtető és valósághű módon előre megmutassa a tervező fejében már megszületett jövőbeni alkotás mását. A látványtervező kiemeli a képzelet síkjából a gondolatot és életre kelti a projektet. Cikkünkben Szekér Barnabás, a BE LIGHT! látványtervezője mesél szakmájáról.

 

Mióta foglalkozol látványtervezéssel? Mi vonzott a pályára?

Szekér Barnabás: Eredetileg az volt a vágyam, hogy játékfejlesztésben dolgozhassak, aztán egészen véletlenül, 1 évvel a 3D képzés után, 2015-ben, kaptam egy felkérést látványtervezési munkára. Egy sport- és szabadidős komplexum belső látványait kellet kidolgoznom. Kezdőként ez hatalmas feladat volt, amelyből rengeteget tanultam, hiszen számos nehézség merült fel, amivel akkor még nem számolhattam előre, viszont a végeredmény kellő motivációt adott a pályámhoz.


Miért fontos a látványtervezés?

Sz. B.: Mikor egy ötlet megszületik a tervező fejében, a látványtervező segít kiemelni a képzelet síkjából, és életre kelteni a projektet. Szerencsére a technológia segítségével már elég pontosan meg tudjuk mutatni, az eredeti elképzelést. Az építészetben a vizualizáció a tervezés része. Rávilágít kérdéses területekre és még időben módosulhat a terv ez alapján. Emellett marketing eszközként működik és segíti a beruházót az értékestésben vagy éppen az engedélyezésnél.


Milyen irányvonalak mentén szoktál dolgozni? Hogyan zajlik egy projekt látványtervezése?

Sz. B.: Egyrészről megrendelői instrukciók alapján, másrészről kiviteli tervek alapján dolgozom, ami lehet kizárólag 2D tervrajz, vagy 3D modellel bővített tervcsomag. A kapott modellel természetesen még sok munka van, szóval nem egyszerűen egy az egyben használom a rendereléshez. Mikor a megrendelő kérdezi, mit küldjön, mindig azt válaszolom, hogy ami csak lehet… Minél több az információm, minél teljesebb az adatszolgáltatás, annál pontosabban tudom komponálni a jelenetet. A munka folyamán több körben is egyeztetem a látványterveket a munkaközi renderekkel. Együtt gondolkozom a tervezővel, összekapcsolom a vízióját a tervvel azáltal, hogy kiemelem a síkból, térbe helyezem azt. Lehetőség szerint olyan környezetet építek köré, ami a valóságban is úgy néz ki. Nem egy idealizált világot szeretnék bemutatni, hanem funkcionálisan kell gondolkodnom. A BE LIGHT! projekteken jellemzően világtástervezés is zajlik, így a munkám része lett a mesterséges fény hajszálpontos megjelenítése. Ilyen mélységben nem volt szükség a korábbi munkáimnál, ez a terület új ismereteket és új munkafolyamatot hozott. Kiemelten fontos, hogy amit kínálunk a termék formájában és hatásában is hozza a képeken, amit majd a való életben.
 


Tehát 3D animációval is foglalkozol. Hogyan látod ennek a jelentőségét a jövőben?

Sz. B.: Trendek változnak a médiában és ezáltal az alkalmazott grafikában, így nehéz megjósolni a hosszútávú jelentőségét. Pár éve a AR és VR technológia fejlesztése indult el hatalmas reményekkel, de a technikai korlátok miatt elmaradt az igazi áttörés. Pedig mindenki azt vizionálta, hogy majd AR szemüvegben sétálgat az utcán. Most épp a rövid videóanyagok tarolják le a világot a TikTokkal. Vagy a streaming szolgáltatás, ami visszahozta a tévézés reneszánszát. A látványtervezésben már régóta használjuk az animációs rövidfilm formátumot. Mivel nagyobb munkát és hosszabb számítási folyamatot igényel ezért drágább opció. Ettől talán még extrább élmény, amikor virtuálisan bejárható modellt vagy jelenetet készítünk. Most úgy látszik, ebbe az irányba mennek a fejlesztések. Értelemszerűen ehhez mindig kell egy platform, amire készül, és nem minden esetben praktikus. Viszont egyszerűen használható a still vagy magyarul állókép, ami működik nyomtatva vagy akár egy telefon képernyőjén megmutatva, az sosem fog kimenni a divatból.
 

 

BE LIGHT! | Web | Facebook | Instagram

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Amikor Budapest egy búra alatt rendezkedett be a túlélésre

Amikor Budapest egy búra alatt rendezkedett be a túlélésre

Szeptemberi tematikánk kapcsán újra megosztjuk a Műanyag égbolt című animációs nagyjátékfilm látványvilágát boncolgató cikkünket

Csetszobából a hazai látványtervezés élvonalába

Csetszobából a hazai látványtervezés élvonalába

Beszélgetés Mátételki Ákossal és Lipka Józseffel, a Greypixel látványtervező iroda alapítóival és vezető tervezőivel

Látványból valóság – és minden, ami mögötte van

Látványból valóság – és minden, ami mögötte van

Interjú Szekér Barnabással, a BE LIGHT! látványtervezőjével

Hirdetés