Négy napos konferencia a luxusról a MOMÉn.
"Luxus - Urizálás vagy életstílus?" címmel szeretettel várunk mindenkit előadás- és beszélgetés.
PROGRAM:
Március 16., hétfő, 16:30-18:00, MOME A/207 - Dr. Szentpéteri Márton, egyetemi docens, eszmetörténész: Luxus, erotika és designkultúra
"Rövid előadásomban a francia filozófus, George Bataille erotikaelméletének segítségével kérdezek rá a luxus világának és az ún. valódi szükségleteknek közismert kettősségére. Bataille úgy véli, az embert éppen a fajfenntartást biztosító szexualitáson túlmutató erotika teszi emberré. Többek szerint ennek analógiájára érdemes szemlélnünk a tényleges szükségletek kielégítését szorgalmazó tervezői megfontolások (l. pl. Victor Papanek örökségét) és a kortárs designkultúrák fogyasztói szemlélete között tételezett ellentéteket – egyebek mellett a tényleges szükségletek fogalmának pontosabb értelmezésével. Az előadás nem kíván ítéletet hirdetni a kérdésben, csupán dilemmákat vet fel, amelyek segíthetik a hallgatóságot abban, hogy az a maga saját álláspontját kialakíthassa a későbbiekben. Hogy az erotika és a luxus kultúrtörténete összefüggenek egymással, mi sem bizonyítja jobban, minthogy a latin luxus szó egyszersmind ʽbujaságotʼ és ʽmértéktelenségetʼ is jelentett eredetileg."
Március 17., kedd, 16:30-18:00, MOME A/207 - Dr. Martos Gábor, művészeti író: Hány millió dollártól számít luxusnak egy műtárgy?
"A műtárgypiac az egyetlen olyan kereskedelmi terület a világon, ahol a konkurencia nem lefelé nyomja, hanem felfelé veri az árakat; ahol emberek azon versengenek egymással, hogy ki tud többet fizetni egy adott tárgyért. Andy Warhol viszont azt mondta: ha valakinek van kétszázezer dollárja, akkor ne egy azon vásárolt képet tegyen a falára, hanem szögezze fel oda magát a kétszázezer dollárt, hiszen akkor biztosan mindenki azt fogja látni, hogy neki tényleg van ennyi pénze. Vajon miért vásárolnak az emberek sok millió dollárokért - idehaza forintokért - műtárgyakat? A szépségükért? Befektetésből? Státuszszimbólumként? Netán "luxusból"? És ha igen, akkor vajon hogyan aránylik egymáshoz a műtárgy, a pénz és a luxus? Martos Gábor - aki Magyarországon elsőként szerzett doktori fokozatot a műkereskedelem elméleti problémáinak elemzéséből - előadása ezekre a kérdésekre keresi a választ (amit persze nem fog tudni megtalálni, de szívesen gondolkodik róla együtt a hallgatókkal)"
Március 18., szerda, 16:30-18:00, MOME A/207 - Csajbók Mariann, a LanceCom Kommunikáció tulajdonosa: Art de vivre - art de communiquer - a luxuskommunikáció
"Ahogyan a luxusmárka egy életstílust, egy kivételes élményt biztosít vásárlójának, úgy a luxusmárka kommunikációja sem maradhat el ennek a különleges élménynek a megfelelő tálalásától. Ez többek között a brand iránti hosszútávú lojalitás garanciája.
Az előadás a luxusmárkák kommunikációjának magas minőségi követelményeibe nyújt betekintést."
Március 19., csütörtök, 16:30-18:00, MOME A/207 - Hlatky-Schlichter Hubert, Babel étterem tulajdonosa, gasztro-projekt tanácsadó: A 8000-es rakottkrumpli - avagy az idő és a tányér
"A legnagyobb luxus az idő, melyet nézhetünk olyan aspektusban is, hogy az minőségben, kényelemben hogyan tölthető el, illetve olyan szemszögből is, hogy mekkora a szolgáltatásra vagy termékre szánt idő."
A 45 perces előadások utáni beszélgetések moderátora Martinkó József designkritikus, az Octogon folyóirat vezető szerkesztője.
szöveg:Design Intézet
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.