A világítás költészete címmel ír alapos cikket Horváth Zsuzsanna Illan lámpájáról az Interni magazin.
Horváth Zsuzsanna Illan lámpájáról szinte napra pontosan egy évvel ezelőtt írtunk, miután a neves designcég, a Luceplan szerződést kötött a forgalmazására. Azóta a termék számos designdíjat nyert, így jóformán nem is meglepő, hogy ezúttal a rangos olasz belsőépítészeti és design magazin, az 1954-ben alapított Interni is bemutatta.
Horváth Zsuzsanna több más kiállítás után 2018 tavaszán a Salone Satellite-en is bemutatta az Illan függesztett lámpa prototípusát. Az új tehetségekre mindig nyitott Luceplan azonnal felfigyelt a fiatal designer „rendkívül költői, direkt megközelítésére”. A híres olasz designcégnek a DNS-ében van az anyagokkal kapcsolatos kutatás és innováció, az Illan lámpa pedig tökéletesen megfelel ennek a koncepciónak.
Innen indul Paolo Casicci cikke is, amely már megemlíti az idei Red Dot Best of the Best termékdesign-díjat is.
Az egyszerű, koncentrikus vágási forma háromdimenziós, szoborszerű tárggyá alakítja a fát, amely a legkisebb légmozgásra is reagál, miközben a fény és az árnyékok hullámzása relaxációként hat. Szintén ezt a hatást erősíti a lámpatestbe szerelt LED meleg fénye. Művészet és formatervezés határán játszik a lámpa, a minőség, a jó megjelenés és egyfajta mágia háromszögében, mindegyikből becsempészve egy kicsit a hétköznapokba. „Egyszóval: költői” – állapítja meg Casicci.
Az Interni cikke is taglalja a névválasztást. Horváth Zsuzsanna szándékosan magyar szót választott, miközben az Illan „finnül az este birtokos ragozása, a finnek ki is tudják mondani, de a spanyolok például érdekesen ejtették ki. Többnyire azért ki tudják mondani, cserébe a magyar név jól leírja a lámpát, és így megismernek egy magyar szót. A termékfejlesztés során 5-10 opciót kell mondanunk a névre, majd jogi- és marketingszempontok alapján eldöntik, melyik legyen. Szerencsére erre esett a választás! Csak a jelentését nehéz elmagyarázni, inkább csak körülírni lehet.”
Végül az olasz cikk ismerteti a lámpa technikai paramétereit, majd idézi Patrizia Vicenzit, a Luceplan CEO-ját, aki szerint „azonnal felismertük a költői, eredeti tervben rejlő lehetőségeket”, majd a koncepció alaposabb kidolgozása után, a 2019-es Euroluce kiállításon „egyből élénk nemzetközi érdeklődést keltett, és ma már az Illan a katalógusunk egyik ikonja, amely az új stílusirányzatokra és a fenntarthatóság kihívásaira is reagál”.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.