Az Erzsébet hídból merített ihletet a designer a bútorcsalád megtervezésekor, ezt a zsűritagok is díjazták.
A Buildner által szervezett The Architect's Chair versenyt idén második alkalommal rendezték meg, a célja pedig az, hogy olyan székeket és kollekciókat tervezzenek a pályázók, amelyek elmossák a határokat az építészet, a design és a művészet között. A verseny fő zsűritagja Philippe Starck, mellette pedig az alábbi neves építészek és designerek alkotják a bíráló bizottságot:
- Boris Berlin, a Boris Berlin Design alapítója
- Harrison Stallan, az OMA stúdió munkatársa
- Anne Brandhøj, a Bly Studio tervezője
- Sarah Hossli terméktervező
- Flora Lee, a MAD Architects munkatársa
- Alexander Lervik designer
- Lorenz Noelle terméktervező
- Natalia Sanz Laviña, a YSLA YamamuraSanzLaviña Architects munkatársa
- Takeshi Yamamura, a YSLA YamamuraSanzLaviña Architects alapítója
A versenyen harmadik helyezést ért el Kele Sára a Pontum nevű kollekciójával, amely a a hidakban rejlő erőt a tárgyak nyelvére fordítja le. A tervek a budapesti Erzsébet híd figyelemre méltó szerkezetéből merítettek ihletet. A bútorcsalád asztalokból és ülőbútorokból áll, amelyek a tömör fa természetes, nyers szépségét testesítik meg. A kollekció letisztult vonalvezetése és minimalista esztétikája a híd építészeti tisztaságát tükrözi.
A hidak összeköttetést teremtenek az emberek között. A kollekció célja olyan tárgyak létrehozása, amelyek nemcsak funkciójukat töltik be, hanem mélyebb szinten is megérintenek, emlékeztetőként a kapcsolatok erejére.
A Pontum projekt a budapesti Erzsébet hídból merít ihletet, amely gazdag történelmi háttérrel rendelkezik. Az eredeti híd az előző századfordulón, 1903-ban épült, Czekelius Albert, Kherndl Antal tervei alapján. Ez egy dekoratív lánchíd volt, 290 méteres nyitótávolsággal, melyet két évtizedig a világ leghosszabb lánchídjaként tartottak számon.
A második világháború alatt, 1945-ben a hidat lerombolták. A jelenleg álló letisztult, modern, fehér kábelhíd 1961 és 1964 között épült ugyanott, Sávoly Pál tervei alapján. Ez az egyetlen híd Budapesten, amelyet nem eredeti formájában építettek újjá.
Valamennyi tárgyat az Erzsébet híd különböző jellemzői ihlették, beleértve annak formáit és szerkezetét. Mindegyik tárgy tömör fából készül. A kollekció színei is a híd történelméből fakadnak. Mivel a híd történetében két meghatározó korszak van - az eredeti lánchíd, melyet a második világháborúban leromboltak, és a helyére felépített modern fehér függőhíd -, a Pontum bútorok két színváltozatban elérhetőek: fehér natúr kőris és fekete változatban. A fehér kollekcióban a választott kőrisfa világos színe utal a modern kábelhíd makulátlanul fehér színére, és a Duna feletti lebegő állapotra. A fekete kollekciónál egy különleges ősi japán égetéses yakisugi technológiát hívunk életre, utalva a háborúban felrobbantott lánchídra. A felületkezelés utolsó szakasza minden esetben természetes olajokkal történik.
A szék speciális függesztett megoldása az Erzsébet híd figyelemreméltó kábelszerkezetéből merített ihletet. A háttámla nemcsak keretezi a széket, hanem az ülőfelület is erre van felfüggesztve, utalva a függőhíd pilonjainak tartószerkezeti elemére.
Az ülőke és a kisasztal formavilága a híd pilléreire emlékeztet. Az asztal geometrikus formája és különleges lábszerkezete a híd alakjából, és annak tiszta és egyszerű kialakításából ered. A pad közepén a Duna budapesti szakaszának nyomvonala fut végig. A pad két darabból áll melyeket többféleképpen is összerendezhetünk, ez a tagoltság utal az Erzsébet híd két oldalán fekvő Pestre és Budára.
A Pontum kollekciót sarakele studio tervezte, gyártása a Nezozen-nel együttműködésben a HFDA DesignLAB inkubációs programjának támogatásával jött létre.
További képek a cikk végén található galériában!
Forrás: Sajtóinformáció
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.