Új ruhában a 200 éves születésnap előtt
A 2025-ös bicentenáriumhoz közeledve régi adósságát törlesztette az Akadémia: olyan arculatfrissítést hajtott végre, amellyel megtartja hagyományait, de alkalmazkodik a jelenkor vizuális kommunikációs elvárásaihoz és digitális környezetéhez. A megvalósítás lehetőségét meghívásos pályázat útján a DE_FORM Design Agency nyerte el.
A változás legfontosabb eredménye, hogy az eredeti fő szimbólum, az Allegória című festmény (lásd a keretes írást) mellé egy karakteres tipográfiai rendszer és logotípia került az arculat középpontjába.
Az arculat Katyi Ádám betűtervező Amen Display nevű betűcsaládjának felhasználásával készült, amely vizuálisan tükrözi az MTA alapértékeit és célkitűzéseit. Ezzel az új tipográfiával a jelen és a múlt egy olyan arculat keretében találkozik, ami egyszerre klasszikus és kortárs, miközben egyszerű, tiszta kommunikációra ad lehetőséget. Az arculat színei kapcsán a tervezők az MTA eredeti festményének palettájából merítettek inspirációt, ezzel erősítve az Allegória és az intézmény közötti vizuális kapcsolatot.
Az új arculattal sokan már találkozhattak a Magyar Tudomány Ünnepének idei rendezvénysorozatán. Az MTA köszöni mindazoknak, akik részt vettek az új arculat kialakításában, és bízik benne, hogy az új vizuális identitás tovább erősíti kapcsolatát a tudományos közösséggel és a társadalommal.
Borúra derű: az Allegória
A Magyar Tudományos Akadémia jelképe 1831-ben Széchenyi István megrendelésére készült. A mű az osztrák Johann Nepomuk Ender alkotása. A képen Hébé, a görög mitológiában az ifjúság istennője, az örök életet adó nektár őrzője a tudomány és a művészet italával kínálja a sasként megjelenített magyar nemzetet. Pajzsa közepén Magyarország címere, a kerületén körbefutó kép Attila és Leó pápa Róma előtti találkozását ábrázolja. A címer mellett jobbra Minerva (Athéné) istennő áll, aki éppen felhajtja Pannóniáról a fátylat. A táj hangulata borús, de a háttérben már kezd derülni. A kép alatt az Akadémia jelmondata olvasható: „Borúra derű.”
Forrás: MTA
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.