Hirdetés

A sikló váltaná ki a Citadella turistabusz-forgalmát.

A Gellért-hegyi sikló másfél milliárd forintos beruházása 2024-ben fejeződhet be, és évi egymilliárdos nyereséget termelhet – mondta Bardóczi Sándor főtájépítész, Kerpel-Fronius Gábor főpolgármester-helyettes pedig hozzátette: az új jármű kiváltaná a Citadella turistabusz-forgalmát.

A gellérthegyi közpark stratégiai terve – Fotó: FővárosA gellérthegyi közpark stratégiai terve – Fotó: Főváros

Mindkét szakember fontosnak nevezte a zöldterületek, a közparkok fejlesztését, megjegyezve, hogy a jelenlegi költségvetési helyzetben nem várhatók egyszerre nagyarányú változások, ezért fontos, hogy készüljenek stratégiai tervek a város folyamatos és összehangolt megújulására. Ennek részeként készül a Gellért-hegy megújításának stratégiai terve, amelyet várhatóan a novemberi közgyűlésen fogadnak el. A tervezéskor az ott élőket is megkérdezték, és a felmérésből az derült ki, hogy

elégedetlenek a terület, a felszerelések, az utak állapotával, valamint elviselhetetlen a buszforgalom a Gellért-hegyen. A Citadellához csúcsidőszakban óránként sok száz turista látogat el, általában busszal, ezt a terhelést váltaná ki a sikló.

A sikló nyereségesen üzemeltethető, a haszonból természetvédelmi programokat lehet finanszírozni – tette hozzá a főpolgármester-helyettes. A sikló a Dunától nem messze, a Hegyalja útnál, a Gellért-hegy lábától indulna. Gyalogos alagúton lehetne megközelíteni és az első mintegy száz méteren maga a jármű is a föld alatt haladna, majd valahol az Orom utca, Bérc utca vonalában érne ki a földfelszínre. A jármű óránként mintegy 900 embert szállítana, ekkora kapacitásra van szükség a turistabuszok kiváltásához. A jármű egy vonalon közlekedne, ami félúton két nyomtávúvá válna, hogy a szembejövő járművek kikerülhessék egymást.

„A beruházás költsége mintegy 1,5 milliárd forint, de az éves bevétel elérheti az egymilliárd forintot. Közberuházás és közüzemeltetés lesz” – mondta Bardóczi Sándor, megjegyezve, hogy a budavári sikló is nyereséges.

Hozzávetőleg két év múlva indulhat az építkezés, amely mintegy két évig tarthat, vagyis optimális körülmények között 2024-ben indulhat el a Gellért-hegyi sikló - mondta Bardóczi Sándor.

Panoráma a Gellérthegyről - Fotó: Kőszegi Gábor/UnsplashPanoráma a Gellérthegyről - Fotó: Kőszegi Gábor/Unsplash

A főtájépítész beszélt arról is, hogy a Gellért-hegy közpark és természetvédelmi terület egyszerre. Évi csaknem ezer köbméter szemetet kell eltávolítani a területről, amelynek a hatvan százalékát a hegy keleti, sziklás oldalán dobálják el, és csak alpinista technikával lehet begyűjteni. Csak a sziklákra festett graffitik eltávolítása évente milliós nagyságrendű kiadást jelent. A természetes élőhelyek rehabilitációját támogató uniós pályázatokon ugyanakkor milliárdos nagyságrendű támogatás nyílhat meg, amely a Gellért-hegyen is felhasználható.

„Az uniós források megszerzéséhez és felhasználásához a fővárosi önkormányzat és az állami szervek együttműködése szükséges, e téren közelednek az álláspontok, nincsenek nagy viták” - jegyezte meg Bardóczi Sándor.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Világörökségi hatástanulmány készül a Gellért-hegyi siklóhoz

Világörökségi hatástanulmány készül a Gellért-hegyi siklóhoz

A beruházás megvalósítására létrehozott projektcég világörökségi hatásvizsgálatot készíttet, és néhány hónapon belül elkezdődhet a Gellért-hegyi sikló építése.

Milliárdos nyereséget termelhet a Gellért-hegyi sikló

Milliárdos nyereséget termelhet a Gellért-hegyi sikló

A sikló váltaná ki a Citadella turistabusz-forgalmát.

Világörökségi hatástanulmány készül a Gellért-hegyi siklóhoz

Világörökségi hatástanulmány készül a Gellért-hegyi siklóhoz

A beruházás megvalósítására létrehozott projektcég világörökségi hatásvizsgálatot készíttet, és néhány hónapon belül elkezdődhet a Gellért-hegyi sikló építése.

Milliárdos nyereséget termelhet a Gellért-hegyi sikló

Milliárdos nyereséget termelhet a Gellért-hegyi sikló

A sikló váltaná ki a Citadella turistabusz-forgalmát.

Világörökségi hatástanulmány készül a Gellért-hegyi siklóhoz

Világörökségi hatástanulmány készül a Gellért-hegyi siklóhoz

A beruházás megvalósítására létrehozott projektcég világörökségi hatásvizsgálatot készíttet, és néhány hónapon belül elkezdődhet a Gellért-hegyi sikló építése.

Milliárdos nyereséget termelhet a Gellért-hegyi sikló

Milliárdos nyereséget termelhet a Gellért-hegyi sikló

A sikló váltaná ki a Citadella turistabusz-forgalmát.

Hirdetés
2025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1