Közelebb, mint gondolnánk. Párizsi absztraktok címmel ötven év után először a debreceni MODEM-ben látható a valaha volt legnagyobb hivatalos nonfiguratív csoportosulás, az Abstraction-Création munkáiból válogatott tárlat.

A közel száz művet felvonultató tárlat dr. Mészáros Flóra művészettörténész, kurátor több éves kutatása nyomán valósul meg. A műveket többek között a párizsi Centre Georges Pompidou, a párizsi Galerie Le Minotaure, a bécsi mumok, a bécsi Belvedere, a Nantes-i Musée d’arts de Nantes múzeumok, valamint hat magyar gyűjtemény kölcsönzi, és részben a MODEM restaurálja.

 

Vaszilij Kandinszkij: Két zöld pont (1935), Párizs, Centre Georges Pompidou Fotó: Centre Pompidou, MNAM-CCI, Dist. RMN-Grand PalaisTihanyi Lajos: Absztrakt festmény (1933), Párizs, Centre Georges Pompidou, MNAM-CCI, Dist. RMN-Grand Palais Fotó: Bertran Prévost

Az 1930-as évek Párizsának legnagyobb nonfiguratív művészcsoportja, az Abstraction-Création  – mások mellett Kandinszkij, Calder, Arp, Hélion, Kupka és Moholy-Nagy – mintegy száz művét mutatja be a debreceni Modem Modern és Kortárs Művészeti Központ október 3-tól 2022 jaunuár 30-ig látható kiállítása. A kiállítás kurátora és a projekt menedzsere dr. Mészáros Flóra művészettörténész, aki a témában védte meg disszertációját a párizsi Sorbonne-on. A tárlat az ő 14 éves kutatásának és három éves szervezőmunkájának eredményeképpen kerül Magyarországra, és nyílik meg többszörös halasztás után 2021 őszén. 

A legfontosabb csúcsművek közül is többet sikerült megszerezni, de azoknak az alkotóknak a munkái is világszínvonalúak, akik neve most még nem mindenkinek ismerős – emelte ki a kurátor az eseményt beharangozó budapesti sajtótájékoztatón

Auguste Herbin: Kompozicio. 1935. Párizs,Galerie le minotaure, forrás:archives galerie le minotaure

leírás

Az Abstraction-Création 1931 és 1936 között működött Párizsban, amely akkor a művészeti világ középpontjának számított. A csoport saját galériát és folyóiratot működtetett, és húsz országból csaknem száz tagot tömörített. Anyagi gondok miatt viszonylag rövid idő után oszlott fel, habár szokatlan módon tőzsdézéssel is foglalkozott. A világon mindenütt elismert és neves társaság a későbbi absztrakt körök mintaadójává vált; a legfontosabb korai absztrakt művészek életében egytől-egyig jelentős állomás és csúcskorszak volt a csoporthoz köthető munkásságuk. Vaszilij Kandinszkij, Alexander Calder, Jean (Hans) Arp, Auguste Herbin, Jean Hélion, Frantisek Kupka, a magyarok közül Moholy-Nagy László, Alfred Reth (Réth Alfréd), Étienne Beöthy (Beöthy István), Tihanyi Lajos és Martyn Ferenc  - csak néhány név a nemzetközi felhozatalból. A New York-i MoMA-ban, majd a párizsi Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris Abstraction-Création-kiállításai után csaknem ötven év elteltével ez lesz az első nagyszabású tárlat a témában, amely új kutatási eredményeket is feltár, és az első olyan Magyarországon megrendezett modern kiállítás, amely kölcsönzéseken és egy magyar művészettörténész többéves, külföldön, nemzetközi témában végzett, elismert kutatásán alapul. A  nemzetközi anyaghoz igényes katalógus készül, amelybe Mészáros Flóra kurátor mellett olyan ismert hazai és külföldi szakemberek írtak tanulmányokat, mint Passuth Krisztina, Sarah Wilson, a Courtauld Institute professzora, a párizsi Sorbonne-on oktató Markéta Theinhardt és Alexander Klee, a bécsi Belvedere kurátora..

A régióban egyedülálló és meghatározó művészeti tér a szezon csúcstárlatával tovább erősíti pozícióját a nemzetközi kiállítási szcénában, és az őszi-téli szezonban minden bizonnyal Debrecenbe vonzza a művészet szerelmeseit az ország minden tájáról 

Moholy-Nagy László, G11, 1934 Párizs, Galerie Le Minotaure © archives Galerie Le Minotaure




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Léptékvesztés

Léptékvesztés

Kőszeghy Flóra kurátori pályázata a 2023. évi Velencei Építészeti Biennáléra.

Séta az éjjeli nap alatt

Séta az éjjeli nap alatt

A Fuzzy Earth, Tüdős Anna és a BÜRO imaginaire pályázata a 2023. évi Velencei Nemzetközi Építészeti Biennáléra.

„Reziduum – the frequency of architecture”

„Reziduum – the frequency of architecture”

Bemutatjuk a 2023-as Velencei Építészeti Biennálé pályázat nyertes koncepcióját.

Hirdetés