A kérdés csak az, hogy hogyan írjuk: design vagy dizájn?
A MaxCity podcast csatornája, a Design Komplex második adásában magáról a designról beszélgettek, méghozzá Keresztury-Hadnagy Timi enteriőr tervezővel, a Studio This alapítójával és Martinkó Józseffel, az Octogon magazin főszerkesztőjével.
„Igazából kezdhettünk volna is ezzel az adással” – vallják a szerkesztők, akik úgy érzik, hogy az emberek fejében „sokszor kusza elképzelések vannak arról, hogy mi is igazából a design jelentése”. Tiszta vizet a pohárba tehát: design vagy dizájn? Mit mondott Victor Papanek? Milyen aspektusai vannak a designnak?
A beszélgetés elején Timi elmesélte, ahogy tízéves kislányként kijárt egy építkezésre az édesanyjával, és alaprajzokat, vázlatterveket másolt, míg Martinkó József az ELTE magyar szakáról egy álláshirdetés révén került az Octogonhoz, amelynek a szemlélete vonzotta: nevezetesen az építészetet, belsőépítészetet, designt a kultúra részének tekintette, és nem csupán mérnöki tudományként.
Szóba került, hogy a megrendelők mennyire igénylik azt, amit a nyugati lapokban látnak. Amikor Timi kezdett, 2011 körül „még teljesen más volt az inspirációs forrás: még újságcikkeket vágtak ki, és nem ömlött a Pinterestről minden, köztük szemét is. Akkor már volt olyan megrendelő, akivel kimentek Bécsbe, hogy a KARE-ból vásároljanak. (...)
Az, hogy ma már ott van a Pinterest, előre is visz, de hátráltat is bennünket.”
Nálunk a közoktatás erősen nyelv-centrikus, és a vizuális kultúra oktatása szinte egyáltalán nincs benne, tette hozzá Martinkó József, megjegyezve, hogy ezzel párhuzamosan a hiánygazdaságból adódóan van egy „barkácskultúránk”, mert bár sok mindent nem lehetett kapni, de lehetett ismerni valamilyen jó szakit, aki mellékállásban megcsinálta – és ez valahol hat a mai napig is, amin nagyon nehéz átküzdenie magát egy tervezőnek.
Mi a Design?
Timi nagyon komplex dolognak tartja a designt, kezdve a legegyszerűbb hétköznapi tárgyakkal, ami „ugyanúgy design, mint egy formatervezési design, mégsem szabad egyenlőségjelet tenni a kettő közé, mert teljesen más az életútjuk, teljesen másképp forrnak ki.” Az Octogon főszerkesztője nyelvészetileg mutatott rá, mennyire problematikus ez: a szakma designnak, a laikus média dizájnnak írja, és „amikor átírja, akkor belekerül az a fajta konnotáció, hangulat, hogy valami ’dizájnos’, így elkezd tolódni egy olyasféle irányba, ami ’drágává teszi az egyébként olcsó tárgyakat’, mintha ez volna a design mögött, holott ez tévút. A design szó latin tőre vezethető vissza, ami egyszerűen rajzolást jelent, viszont a reneszánsztól kezdve maga a rajzolás jelentés párhuzamosan van jelen, összeér a kettő, hogy valamit rajzolok, tervezek, de dekorálok is, tehát legyen szép.”
Később a beszélgetés érintette a retrót is, ami József olvasatában a designban azt jelenti, hogy „nem akarok műanyagban élni, valahová visszaakarok menni, ami a gyerekkoromban volt, még az Ázsiában legyártott, egyszer használatos világ előtt.” A személyiség megtalálásánál Timi tapasztalatai szerint „egyre többen jönnek rá, hogy nem az aktuális trendekkel akarják berendezni az otthonukat, de éppen ez már átcsap egyfajta túlzott óvatosságba: mindenből a legegyszerűbbet, a falat se fessük le, mert mi lesz, ha megunom két hónap múlva.
Ezeket a berögződéseket nagyon hosszú gyurmázással lehet feloldani a legelején. Másfelől az ’Aha-élmények’, amikor megtalálja önmagát a megrendelő egy enteriőrben, nagyon jó, nekem mindig ez a célom, ha magánmegrendelővel dolgozom.”
A műsor végén bónuszként Timi és Józsi is mesélt egy picit a saját otthonáról, mi több, a kedvenc designeréről is.
A teljes beszélgetést itt hallgathatjátok meg.
A MaxCity LinkedIn oldala, ahol mindig a legfrissebb infókat találhatod meg a Design Komplex Podcastről.
Képgalériánkban Keresztury-Hadnagy TImi és csapata munkáiból válogattunk. Kattints a nagyobb képekért és a képaláírásokért!
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.