Hirdetés

Rögös utat jártak be a japánok, mígnem Asao Tokolo emblémájával mindenki megbékélt.

Ha egy év csúszással is, de csak eljutottunk Tokió második olimpiarendezéséig az 1964-es után. A képernyők előtt valószínűleg sokan rácsodálkoznak a játékok meglehetősen összetett, aprólékos logójára, amelyhez több körön át jutottak el a japán szervezők. Mit jelent és mi mindent szimbolizál a hivatalos embléma?

A pályázat logója

Mielőtt rátérnénk a végleges logóra, több előzményt is be kell mutatnunk, elsőként a pályázat logóját, amelyet pontosan tíz évvel ezelőtt, 2011-ben mutattak be. Egy művészeti hallgató, Ai Shimamine tervezte, és Japán (illetve Tokió) egyik fő szimbólumát, a cseresznyevirágzást ábrázolta: sok apró virágsziromból állt össze az egységet szimbolizáló kör. A színek (piros, citromsárga, zöld, kék) az ötkarikás olimpiai logó színeit idézték, viszont az ottani feketét itt a lila váltotta, ami hosszú ideje Tokió színe. Amikor a város elnyerte a rendezés jogát, a pályázati logó alá illesztették a hagyományos ötkarikás logót is.

Viták a „majdnem hivatalos” logó körül

Négy évet kellett várni a hivatalos Tokyo 2020 logóra, amely egy stilizált T betűből állt, középen egy fekete álló téglalappal, a bal felső és a jobb alsó sarokban egy arany, illetve egy halványszürke háromszöggel, továbbá a jobb felső sarokban egy, a japán zászlót és az ország földrajzi elhelyezkedését egyszerre idéző vörös körrel. A tervező Kenjiro Sano szerint a T betű nemcsak Tokióra, de a Tomorrow és a Team angol szavakra is utal. A logó alatti szöveghez Clarendon serif betűtípust használt.

Bár egy többszörös díjnyertes grafikusról beszélünk, az olimpiai emblémáját vegyes érzelmek fogadták – a fordulópontot viszont egy belga színházzal, a Théâtre de Liège-zsel való vita hozta el. A Japán Olimpiai Bizottság által kiválasztott logó ugyanis meglehetősen hasonlított a belga intézményére, Kenjiro Sanót plágiummal vádolták, és ugyan a szervezőbizottság kezdetben megvédte a japán tervező alkotását, végül úgy döntöttek, hogy ejtik a tervet, és egy új pályázatot írnak ki.

Az új logó keresése

Egy időre visszatért a pályázathoz használt sakura-logó. Meglehetősen nyitott pályázat volt, ötletelésre buzdítottak minden japánt, függetlenül attól, hogy designer-e az illető vagy sem. Meg is lett az eredménye a felhívásnak, kevesebb mint két hét alatt 14 599 tervezet landolt a szervezőbizottság e-mail fiókjában, a két szélsőérték egy egyéves és egy 107 éves pályázó műve volt. Több selejtezőkör következett, mígnem egy független bizottság kiválasztott négy döntőst. Meglehetősen szigorú eljárás zajlott: a Japán Olimpiai Bizottság nem engedhetett meg magának újabb „ügyet”.

A végleges logó szimbólumai

Végül Asao Tokolo harmóniát szimbolizáló négyzetrácsos logója lett a befutó, amely az aprólékos, középen üres körré összeálló elemeivel megidézi a pályázat logóját, és a Din sans-serif betűtípust használja. Megmaradt a cseresznyevirág szimbólum is, az olimpiai lángnál.

De maradjunk a logónál, amelyben különböző méretű négyszögek alkotnak körbe rendeződő négyzetrácsot. Ez az Edo-korban (1603-1867) népszerű japán ichimatsu moyo stílust idézi, míg az indigo szín hagyományosan a kifinomultságot és az eleganciát jelenti Japánban. A különböző formájú négyszögek a nemzeteket jelképezik, amelyek bár nagyon különbözőek lehetnek egyesével, de együtt egységet alkotnak. A pályázati logóval és az előző hivatalos logóval ellentétben a végleges csak kettő színt használ, az indigo mellett a békére utaló fehéret. Az egyszeri sportrajongó – talán kissé földhözragadtabban – akár stadiont is beleláthat, ahogy a sokaság egy központi esemény köré szerveződik.

A paralimpiai logó elrendezése ettől egy kissé eltér: az üres kör fölülre kerül, nagyjából az érintőjénél találkozik a befogadó körrel. A lét logóban pontosan ugyanannyi sokszög található, és mindkettő kifejezi az olimpiai mozgalom sokszínűségre, ugyanakkor egy közös platform megteremtésére való törekvését. Asao Tokolo 1969-ben született, a Tokiói Zokei Egyetemen végzett építészként, több munkájával az egyedi homlokat-kialakítással hívta fel magára a figyelmet. A munkáit a honlapján lehet jobban megismerni.

Fejléckép: facebook.com/tokyo2020




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Mit szimbolizál a tokiói olimpia sakktáblát idéző logója?

Mit szimbolizál a tokiói olimpia sakktáblát idéző logója?

Rögös utat jártak be a japánok, mígnem Asao Tokolo emblémájával mindenki megbékélt.

A cseresznyevirág ihlette a tokiói olimpiai fáklyát

A cseresznyevirág ihlette a tokiói olimpiai fáklyát

Japán nemzeti jelképét jeleníti meg a 2020-as olimpiai játékok fáklyája, rózsa-arany színben, újrafelhasznált aluminiumból. 

Széchenyi sóhaja a Godotban

Széchenyi sóhaja a Godotban

2024. február 22-én nyílik Koronczi Endre kiállítása

Mit szimbolizál a tokiói olimpia sakktáblát idéző logója?

Mit szimbolizál a tokiói olimpia sakktáblát idéző logója?

Rögös utat jártak be a japánok, mígnem Asao Tokolo emblémájával mindenki megbékélt.

A cseresznyevirág ihlette a tokiói olimpiai fáklyát

A cseresznyevirág ihlette a tokiói olimpiai fáklyát

Japán nemzeti jelképét jeleníti meg a 2020-as olimpiai játékok fáklyája, rózsa-arany színben, újrafelhasznált aluminiumból. 

Széchenyi sóhaja a Godotban

Széchenyi sóhaja a Godotban

2024. február 22-én nyílik Koronczi Endre kiállítása

Mit szimbolizál a tokiói olimpia sakktáblát idéző logója?

Mit szimbolizál a tokiói olimpia sakktáblát idéző logója?

Rögös utat jártak be a japánok, mígnem Asao Tokolo emblémájával mindenki megbékélt.

A cseresznyevirág ihlette a tokiói olimpiai fáklyát

A cseresznyevirág ihlette a tokiói olimpiai fáklyát

Japán nemzeti jelképét jeleníti meg a 2020-as olimpiai játékok fáklyája, rózsa-arany színben, újrafelhasznált aluminiumból. 

Széchenyi sóhaja a Godotban

Széchenyi sóhaja a Godotban

2024. február 22-én nyílik Koronczi Endre kiállítása

Hirdetés
2025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1