Monogramból Kálvin-portré és bűnbocsánat ingyen kegyelemből: formabontó megoldásokat díjaztak a „Reformáció – Kortárs szemmel” pályázaton.
Kálvin János arcképe logószerű portréba rejtve, ingyen kegyelemből osztott bűnbocsánat, mint 95 tétel és egy ellentétekre épülő, letisztult könyvborító – a „Reformáció – Kortárs szemmel” pályázatra beérkezett 80 pályamunka, köztük a nyertes művek azt bizonyítják, a fiatalok személyes, egyedi és olykor formabontó megoldásokkal közelítik meg a reformáció tematikáját.
A reformáció 500. évfordulója alkalmából, a mozgalom ikonikus személyének, jelképének és eseményének kreatív eszközökkel történő újragondolására írt ki pályázatot a Reformáció Emlékbizottság. A felhívásra összesen 80 pályamű érkezett, mely megmutatta, a felsőoktatásban tanuló fiatalok szívesen foglalkoznak a témával. Az ötfős szakmai zsűri – Dr. Balla Dóra, a MOME Tervezőgrafikai Tanszékének egyetemi docense; Farkas Anna (Anagraphic), a Magyar Tervezőgrafikusok és Tipográfusok Társaságának alapító és elnökségi tagja; Orosz István, Kossuth-díjas grafikusművész, animációsfilm-rendező; Böszörményi Gergely, a Brain Bar Budapest alapítója és Design Terminál vezetője; Felsmann Tamás, grafikusművész, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Tervezőgrafika Szakirányának vezetője és Dr. Hafenscher Károly, a Reformáció Emlékbizottság miniszteri biztosa – hosszú megbeszélés után, végül egyetértésben választotta ki a kategóriák legjobbjait.
Portré kategóriában a pályázóknak Kálvin János ikonikus arcképét kellett újratervezniük kortárs grafikai eszközökkel. A győztes pályamű, Kezes Zsófia Réka munkája a zsűri indoklása szerint innovatív látásmódjával és eredetiségével tűnt ki a mezőnyből. Az alkotó szabadon értelmezte a kiírásban szereplő felhívást, ugyanis a monogramba rejtett arckép, a portré fogalmának is egyfajta újrafogalmazása. Emellett a létrejött alkotás nemzetközileg is értelmezhető, hiszen a CJ monogram Kálvin János világszerte ismert névhasználatára, a Jean Calvin-ra utal. A második helyezett, Knoblauh Lilla portréfestészetre utaló eszközhasználatával, míg Csernovszky Júlia erőteljes grafikai kivitelezésével szerzett elismerést.
A legtöbb pályamű plakáttervezés kategóriában érkezett, amelyben a feladat a reformáció azon jelképes eseményének vizuális újratervezése volt, amikor Luther kiszögezi 95 tételét a wittenbergi vártemplom kapujára. A szakmai zsűri kreatív, formabontó megközelítése miatt Borbás Márton tervét szavazta meg a legjobbnak. A plakát alkotója a búcsú-cédulák árusítása ellen fellépő Luther gondolatiságát elemezve, annak egy kortárs parafrázisát készítette el. Jásdi Júlia tervében az ötletes megközelítést és a pontos grafikai kivitelezést, míg Kecseti Lídia alkotásában a befogadót elmélyülésre késztető megoldást emelték ki.
A legnehezebb feladatnak a Vizsolyi Biblia borítójának újratervezése bizonyult, ebben a kategóriában a zsűri végül két helyezettet jelölt meg. Eperjesi Gábor fekete-fehér tervének puritánsága jól igazodik a reformáció szellemiségéhez, emellett letisztultsága és kivitelezése a 21. századi ember érdeklődését is felkelti. Kovács Bernadett dupla borítótervénél a történelmi eseményeket továbbgondoló, és azokra funkcióban reflektáló megoldás ötletességét és precíz kivitelezését emelte ki a zsűri.
Az egyes kategóriák legjobbjai a Reformáció 500 facebook oldalán tovább versenyeznek a közönségszavazatokért.
A díjazottak
Portrékészítés kategória:
1. Kezes Zsófia Réka
2. Knoblauh Lilla
3. Csernovszky Júlia
Plakáttervezés kategória:
1. Borbás Márton
2. Jásdi Júlia
3. Kecseti Lídia
Borítótervezés kategória:
1. Eperjesi Gábor Attila
2. Kovács Bernadett
forrás: sajtóközlemény
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.