Németh Marcell Tájkép I. című műtárgya.
Régóta keresel a lakásod enteriőrjéhez illő műtárgyat? Vagy csak szeretsz gyönyörködni a művészetben? Az OCTOGON és az Art Advisory Budapest közös sorozatában – az aktuális online tematikához kapcsolódóan – mindig egy-egy újabb hazai művészre és alkotására hívjuk fel olvasóink figyelmét. A júliusi természet + épített környezet fókuszunknak megfelelően ezúttal Németh Marcell Tájkép I. című műtárgyát mutatjuk be.
Németh Marcell művészetének meghatározó anyaga a fémlemez, amelynek felületét véséssel vagy metszéssel munkálja meg, valamint kézzel vagy lézervágó segítségével vágja ki és hegeszti, rögzíti a motívumokat. A különböző felületmegmunkáló eljárásoknak, valamint a meredek látószögekből ábrázolt motívumoknak köszönhetően olyan térhatású konstrukciókat hoz létre, amelyek egyszerre hordozzák a festmények síkbeliségét, a grafikák rajzosságát, valamint a plaszticitásra való törekvést.
Elsősorban a városi táj, az aluljárók, mozgólépcsők, felüljárók, autópályák világa érdekli, formailag lecsupaszítva, illetve emberi jelenléttől megfosztva, melyek művészi témáiban is visszatérő motívumok. Olyan terek, amelyek a mindennapjaink részét képezik, mégis ridegséget, személytelenséget, idegenséget sugároznak. Sajátos formai kivitelezéssel és érdeklődéssel fordul ismert, ám mégis barátságtalan terek felé, amelyek lényegét kutatja, elemzi, és ragadja meg.
„Domborműveim kiüresedett tereket, tájakat dolgoznak fel, melyekben az emberi kéz alkotta világkép jelenik meg. Megfosztom a tereket a részletektől, és a lényeget koncentrálom a lemezbe. Minimális plasztikával az emberi szem és memória által befogható, legnagyobb teret akarom megalkotni. A kapcsolódás, a kötődés, a személyesség hiányán keresztül mutatom meg az esetenként zsúfolt köztes terek magányát. Csak talán pillanatokra, de leginkább magunktól elhárított gondolatokra terelem a hangsúlyt. A behelyezhetőség ürességén át kutatom, a befogadóban mi rejtőzik” – mondta a művész.
Tájkép I. alkotása magában hordozza a természet emlékét, azonban a hideg acéllemezen megformált térség a természeti környezet és élővilág teljes hiányát illusztrálja, amelyben a távvezetékek gondosan megszerkesztett helyeikkel működnek közre abban, hogy még jobban létrejöjjön egyfajta merev szabályosság.
A sorozat szakmai partnere az Art Advisory Budapest.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.