Martinkó Márk Artificial Green No. 7. című fotográfiája.

Régóta keresel a lakásod enteriőrjéhez illő műtárgyat? Vagy csak szeretsz gyönyörködni a művészetben? Az OCTOGON és az Art Advisory Budapest közös sorozatában – az aktuális online tematikához kapcsolódóan – mindig egy-egy újabb hazai művészre és alkotására hívjuk fel olvasóink figyelmét. A februári városrehabilitáció fókuszunknak megfelelően ezúttal Martinkó Márk Artificial Green No. 7. című fotográfiáját mutatjuk be.


A városrehabilitációval az urbanizált területek szerkezeti egységeinek továbbfejlesztésével az épített környezet esztétikai újragondolása is terítékre kerül. A természet városi környezetbe való visszacsempészését a jelenkori építészeti megoldások különböző módon, kisebb-nagyobb mértékben közelítik meg úgy, hogy a fejlesztéseket mindvégig egy cél vezérelje: a posztmodern épületek és épületegyüttesek zárt és elidegenült rendszerének természeti környezettel való feloldása.

Martinkó Márk képein a növény és az épített környezet a valóságtól elrugaszkodottabb, drámai kölcsönhatásban jelenik meg, miközben a Föld természeti kincseit kizsigerelő, a természetet és a természetes élőhelyeket betonépületekkel egyre inkább kiszorító Homo sapiens jelenkori környezetének feltérképezése során az ember és a természet nyugtalanító viszonyát járja körül.

A növényzet színpadias megvilágítása a két világ közötti szakadékot erősíti, ezzel hangsúlyozva, hogy a modern kori építészeti beruházásoknak a természeti kincseket nem letarolnia, sokkal inkább építkeznie és merítenie kell az organikus struktúrákból.

Martinkó Márk: Artificial green No.7, 2014, 100 x 100 cm. A MyMuseum Gallery jóvoltából.

A téma megválasztása és a képek létrehozása mögött komplex kutatómunka húzódik, mely a terek kiválasztásától kezdve, azok megtervezésén és berendezésén túl, a fotográfia médiumának vizsgálatát is magában rejti. Az objektivitás és hitelesség referenseként számon tartott fotográfia ugyanis itt megtévesztő módon, egyfajta vizionárius látomásként a jelen tapasztalataiból építkező, borongós hangulatú, nem feltétlenül pozitív jövőt tár elénk.

A középformátumú fényképezőgéppel, színes negatívokra készített fotósorozat képeit egyenként nézve nehezen dönthető el, hogy a látvány elérése érdekében hol és miként avatkozott – beleavatkozott-e egyáltalán – az alkotó a környezetbe, ezzel is fokozva a kétely, a bizonytalanság érzetét.
 

A sorozat szakmai partnere az Art Advisory Budapest.

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Műtárgy-kalauz stopposoknak XIX.

Műtárgy-kalauz stopposoknak XIX.

Gresa Márton New (is always) better című festménye

Műtárgy-kalauz stopposoknak XVIII.

Műtárgy-kalauz stopposoknak XVIII.

Részegh Botond New York fotósorozatának képe

Műtárgy-kalauz stopposoknak XVII.

Műtárgy-kalauz stopposoknak XVII.

Regős István Örök érték című festménye 

Hirdetés