Bukta Imre Belvíz a kertek alatt című festménye.
Régóta keresel a lakásod enteriőrjéhez illő műtárgyat? Vagy csak szeretsz gyönyörködni a művészetben? Az OCTOGON és az Art Advisory Budapest közös sorozatában – az aktuális online tematikához kapcsolódóan – mindig egy-egy újabb hazai művészre és alkotására hívjuk fel olvasóink figyelmét. Az áprilisi Természet és épített környezet fókuszunknak megfelelően ezúttal Bukta Imre Belvíz a kertek alatt alkotását mutatjuk be.
Bukta Imre autodidakta művészként indult a ’70-es években. Művészete középpontjában a vidéki, mezőgazdaságban dolgozó magyar emberek mindennapjai, természethez való viszonyuk és kultúrájuk állnak. Ezeknek az ábrázolásához változatos eszközöket alkalmaz:
festményeihez szabadon használ fel mindenféle természetes anyagot (szőr, fa, kukorica, csempe, gyufaszálak, stb.), melyeket assemblage-szerűen (mindennapi tárgyakból való „összeállítás”) épít egybe, ezzel erősítve a természetből merítés érzését.
Témáiban újra és újra fellelhető a szakralitás megélhetésének, az értékek veszendőségének kérdései, valamint hogy miből fakadnak az otthon megtalálásának nehézségei, hogyan nézhetünk szembe az elmúlással, miért olyan fontos az ember számára az alkotás és a teremtő munka.
Festményeinek kompozíciói felfoghatók különleges szociológiai tanulmányokként, csakhogy a kívülálló nézőpontjával szemben Bukta belülről látja és láttatja ezt a sajátos, édes-keserű felhangokkal terhes világot. Szemlélete hol ironikus, hol melankolikus, máskor kritikus vagy megengedő, de mindig kivételes empátiával közelíti meg alanyait.
Belvíz a kertek alatt című festménye a falu szélén megjelenő tájkép, amely a gyökerektől való elválaszthatatlanságot sugallja, miközben a természet és a felépített civilizáció határán áll. A víz mellett heverő Szentkönyvek pedig éket vernek a két világ közé, mégis egyesítik azt.
A rovat szakmai partnere az Art Advisory Budapest.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.