Barakonyi Zsombor Keleti pályaudvart ábrázoló képe

Régóta keresel a lakásod enteriőrjéhez illő műtárgyat? Vagy csak szeretsz gyönyörködni a művészetben? Az OCTOGON és az Art Advisory Budapest közös sorozatában – az aktuális online tematikához kapcsolódóan – mindig egy-egy újabb hazai művészre és alkotására hívjuk fel olvasóink figyelmét. Novemberben a Budapest – 150 éves a főváros téma alkalmából, ezúttal Barakonyi Zsombor Keleti Pályaudvar című festményét mutatjuk be.



Barakonyi Zsombor festőművész alkotásaiban a város életének pulzálása elevenedik meg. Olyan fényviszonyokkal képes megörökíteni a hétköznapok apró részleteit, amelyek kiemelik azokat a megszokott monotonitásból. Festményei nem a valóság tökéletes visszaadását célozzák, inkább az adott helyek atmoszférájának és hangulatának közvetítésére törekednek. Művei megmutatják az urbánus környezetben rejlő szépséget. Egyedülállóan ötvözi a hagyományos festészetet a graffitivel, illetve a filmművészet világával, ezzel teremtve inspiráló művészeti stílust. Városképei valósághűek és absztraktak egyben. Új perspektívákat nyitnak meg a nézői számára. 

„Létezik egy filmes kifejezés, demerung, ami azt a rövid időszakot jelzi, amikor vagy nagyon korán reggel, amikor a nap felkel, vagy éppen naplemente előtt a fények drámaian és festőien megváltoznak: meleg, narancsos színek, az ég még kék, az árnyékok hosszúak, a csúcsfények élesek. A legtöbb hollywoodi film ilyen jelenetekkel indul, vagy végződik” – mondja a művész, aki a pillanat és a fényviszonyok legtökéletesebb megragadása érdekében, gyakorta alkot ebben az időszakban. 

Barakonyi 2005 után kezdte el alkalmazni a fát, alkotásai alapjaként. Különleges művészeti technikával dolgozik, amelyben a fát először fóliával vonja be, majd rajzokat készít rá, amelyeket végül pengével vág ki. Fatábláira csupán mindezeket követően, rétegről-rétegre viszi fel a festéket a hegerezés, vagy fújás módszerével. 

A pályaudvarok Budapest ikonikus helyszínei, melyek egyúttal a művész kedvelt témáinak is tekinthetők. 

„A budapesti két nagy pályaudvarunk, a Keleti és a Nyugati, nyugat és kelet, centrum és periféria. Európa közepén vagyunk, se nem teljesen kelet, se nem nyugat. Egy különleges tranzithely, a kultúrák átáramlása a hagyományok mellett” – említi.  

Barakonyi Zsombor, Keleti Pályaudvar, 2022. Akril ezüst nyárfatáblán. A művész jóvoltából.

Az állomásokról készült első sorozatai még a Koronavírus idején készültek, amely számára is megnehezítette és alkotófolyamatot:

„Két éve kezdtem el a pályaudvarokról fotókat készíteni, akkor még kötelező volt a maszkviselet a köztereken, én viszont igyekeztem elkapni portrékat és az üres tereket is. ”

A Keleti Pályaudvar egy impozáns épület csodás arányokkal és gazdag díszítésekkel, emlékeztetve bennünket egy korábbi korszak pompájára. Az óriási üvegtetője tökéletesen megvilágítja az állomás terét. A Keleti nem csupán egy közlekedési csomópont, hanem egy hely, ahol múlt és jelen találkozik, és ahol az utazás varázsa mindig jelen van.

„A két fő kép, a Keleti és a Nyugati még az embereket is külön-külön rajongótáborba osztja, mindenkinek van egy sajátos története valamelyik pályaudvarról. Van, aki innen ingázott a munkahelyére, van, aki itt találkozott először a nagy szerelmével. Én gyerekkoromban a nagyszüleimhez utaztam sokat a Keletiből” – meséli Zsombor.

 

Barakonyi Zsombor | Web | Facebook | Instagram

 

A rovat szakmai partnere az Art Advisory Budapest.

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Műtárgy-kalauz stopposoknak XXIII.

Műtárgy-kalauz stopposoknak XXIII.

Benczúr Emese Let It Shine című installációja

Műtárgy-kalauz stopposoknak XXII.

Műtárgy-kalauz stopposoknak XXII.

Mátrai Erik Rotational Ellipsoid című installációja 

Műtárgy-kalauz stopposoknak XXI.

Műtárgy-kalauz stopposoknak XXI.

Barakonyi Zsombor Keleti pályaudvart ábrázoló képe

Hirdetés