A KEMKI irodáinak belsőépítészete
A Közép-Európai Művészettörténeti Kutatóintézet, amely 2021-ben jött létre, a Szépművészeti Múzeum tagintézményeként végzi tevékenységét, amely magába foglalja a hazai művészet, illetve művészettörténet magas színvonalú reprezentációját nemzetközi téren, valamint a magyarországi tudományos élet fellendítését is. A KEMKI három osztályra tagolódik: Archívum és Dokumentációs Központ, Artpool Művészetkutató Központ, valamint Kutatási Osztály regionális fókusszal. Az iroda enteriőrje hűen tükrözi az intézmény szerepét, amely tökéletes összhangban áll a funkcionalitással. Matisz Aliz munkáját az OCTOGON magazin 183-as (2023/3-as) lapszámában mutattuk be.
Számos történet bújik meg az intézet falai között, amely egykor Bródy Adél Gyermekkórházként volt ismeretes. A Városligettől pár utcányira található KEMKI épülete jelenleg irodaként funkcionál, de az épületkomplexum nagy múltra tekint vissza; a ’40-es évektől zsidó kórházként működött, majd a II. világháború során a német csapatok is használták, végül állami kézbe került és a lényegre törő „Szabolcs Utcai Kórház” névvel illették.
A belső terek megtervezésével Matisz Alizt bízták meg, aki elmondása szerint könnyen azonosulni tudott a megrendelő elképzelésével. A KEMKI igazgatója, Fehér Dávid elsődleges szempontként az iroda funkcionalitását helyezte fókuszba, amelynek elengedhetetlen része a vizualitás.
„Fontos a szellemiség és az intézet tevékenységének kifejezése, aminek részét képzik az érdeklődési körünkbe tartozó műtárgyak is.”
Múzeumi intézmény részeként a kiemelt téregységekben, vezetői irodákban és a tárgyalóban művészeti alkotásokat csodálhatnak meg a vendégek, amelyek a Magyar Nemzeti Galéria és a Szépművészeti Múzeum gyűjteményéből származnak. Helyspecifikus művészeti alkotások jelennek meg a folyosókon, amelyek reflektálnak a gyűjteményre, illetve az intézmény programjára. A falakat díszítő zománcmunkák és faliszőnyegek Gróf Ferenc, Gyenes Zsófia és Albert Ádám munkáját dicsérik, amelyek különlegessége, hogy gyűjteményi háttérkutatásból született alkotások.
Kiemelt tervezői szempont volt, hogy a berendezés és a műtárgyak ne konkuráljanak egymással, így az alkotások megfelelően tudjanak érvényesülni a térben, ellenben ne legyenek túlzottan hangsúlyosak, hanem méltóságteljes és arányos módon jelenjenek meg. Leginkább légies, redukált terek jellemzik az irodát, ahol a színek nem „nyomják agyon” a teret, és engedik a gondolatok, a szellem felszabadulását. Bútorzat tekintetében a designvilág legmagasabb minősége képviselteti magát: Noguchi fotel, az ’50-es évek design klasszikusa, Vitra asztal és székek, illetve a stílusos ergonómia felső kategóriája, a Herman Miller tárgyaló- és dolgozószékek esetén. Mindegyik irodában és tárgyalóban Stefan Diez által tervezett Hay: New Order tárolórendszere található különböző kombinációkban, amely tökéletesen illeszkedik az iroda fekete és fehér alapszíneihez.
A KEMKI legnagyobb léptékű műtárgya az intézményvezető irodájában található Lakner László-mű, a Rimbaud (Bateau ivre), amely 1985-ben készült, az alkotó expresszívebb időszakában. Az intézmény helyiségei egyedileg tervezett világítástechnikával büszkélkednek, mivel a munkához optimális fény mellett a műalkotások megfelelő megvilágítása is kiemelt jelentőséggel bír.
A Solinfo szakembereinek sikerült egyenletes, szórt fényt biztosítaniuk alapos tervezéssel és méretezéssel, hogy a kialakított keretszerkezet a faltól pont olyan távolságra legyen, ami még megvilágítja a képeket, a tér közepét és a tárgyalóasztalt egyaránt. A spot lámpák alkalmazásával járó inhomogén fényeloszlást ily módon sikerült elkerülni.
Érdekesség, hogy két irodában is akusztikus lámpákat helyeztek el, amelyek csökkentik a terek visszhangját. Az amőbaszerű lámpatestek pedig szépen derítik a falakat, emellett igazi esztétikai élményt nyújtanak nem mindennapi formájukkal. Az intézet szellemiségét méltóképp reprezentálja a fény és a hang világának egyedülálló kombinációját megtestesítő fénytechnikai vívmány.
A Bókay-kert által körülölelt D-épület felső folyosóján idén februárban kerültek átadásra az intézmény-reflektív zománcmunkák, amelyek középpontjában kifejezettem a KEMKI-re és tevékenységére helyeződik a hangsúly. A jövőben pedig örülnének az intézet munkatársai, ha egy szoborkerttel válhatna teljessé az iroda.
Matisz Aliz | Web | Facebook | Instagram
Az OCTOGON magazin 183-as (2023/3-as) lapszámában sok egyéb mellett a 3h Építésziroda tervezte balatoncsicsói présházról, a MOL Campus belsőépítészetéről, a Grand Hotel Savoy újjászületéséről (INTRAMUROS Építész Kft.) és a MINUSPLUS tervei alapján megvalósult Arquitecto Pitpit étteremről is olvashattok.
Magazinunkra ITT tudsz online előfizetni.
További képek a galériában!
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.