Újraértelmezett művek és épületek díszítik a német várost, köztük az ország legnagyobb grafitije.
Mannheim szabadgondolkodású, kreatív és innovatív városnak tartja magát, és bár a sorolt jelzők kissé közhelyesek, Mannheim igyekszik azokat megtölteni valódi tartalommal. Ilyen a Stadt.Wand.Kunst (Város.Fal.Művészet) fesztivál is, amelynek keretében jelenleg 17 falfestmény látható városszerte.
A kezdeményezés 2013-ban indult, amikor a Herakut duó falfelületet keresett a Nagy Képesköny Projektje számára. Ebben egy-egy könyvbeli illusztrációt másoltak át egy egész házfalra. Mannheimben a régi tűzoltóság épületén már díszelgett néhány grafiti, a műveket a festékszóró gyártó Montana Can is támogatta. A cég és a helyi lakásszövetség közösen keresett alkalmas helyszínt a Herakutnak. Így lett a fesztivál első hivatalos műve a My superhero power is forgiveness (A szuperhős képességem a megbocsájtás).
Rengeteg pozitív visszajelzés érkezett, ezért a város úgy döntött, még több falfelületet adnak a grafitik számára, ezzel megszületett a nyitott városi galéria koncepciója.
A művészek ingyen dolgozhatnak a festményeiken, míg a közönség élőben figyelheti a művek születését. A Stadt.Wand.Kunst lényegében azonnal nemzetközi hírnévre tett szert, az egyik legismertebb festmény például a moszkvai ASKE Modern gondolkodója.
Öt évvel az indulás után Mannheimben minden nyáron sztárok és ígéretes újoncok jelennek meg, hogy elkészítsék a maguk festményeit. Jellemzően hónapokat dolgoznak az előkészületeken, hogy a festményeik jól érvényesüljenek az adott terekben. Bár az indulás óta 22 falfestmény készült el, néhány házat közben elbontottak, így jelenleg 17 látható.
Az egyik legújabb kedvenc a velencei Peeta (avagy Manuel di Rita), aki szobrászattal is foglalkozik, így érthető, hogy vonzónak találta háromdimenziós optikai illúzióvá varázsolni egy saroképület falait.
Kezdetben a betűk háromdimenziós „szobrászati minősége” foglalkoztatta, majd ebből lassanként kifejlődött egy sajátos „vizuális ritmus” – fejtegette Peeta a Designyoutrustnak. Mai munkáit, az újratervezett falfelületeit „a normális ideiglenes megszakításának” tartja, amelyek az ismerős kontextusok újragondolására késztetnek.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.