Ikonikus bútorok – beszélgetés Jászay Elizabettel, a Ligne Roset hazai üzletvezetőjével. Harmadik rész.
Jászay Elizabet a hazai bútor szakma egyik legismertebb és legrégebbi alakja, több évtizedes szakmai tapasztalattal. Beszélgetés-sorozatunkban designtörténetről, ikonikus darabokról és tervezési mesterfogásokról beszélgetünk vele 12 epizódon át.
Megújulás, tavasz, és a napfény. Valami egészen különleges készül nálatok…
Eddig nem beszélhettünk róla, de sok szempontból kivételes ez az időszak, hiszen egy régi nagy álmom teljesül most. Világ életemben szerelmes voltam a spanyol designba, az ország kultúrájába, különleges helyszíneibe és abba a játékos tervezési módba, ahogy a bútorokhoz állnak. Nem, nem költözöm el, sokkal inkább úgy döntöttem, elhozom a napfény országából a legkiválóbb designdarabokat Magyarországra!
Vége a francia design szerelemnek, itt a spanyol?
Még véletlenül sincs vége! A Ligne Roset örök szerelem, és fontos alapköve marad a jövőnek is, de az üzletpolitikám átalakul. Egyetlen márka képviselete helyett, multibrand concept store formában folytatom a csapattal, a legkülönlegesebb spanyol design márkákkal kiegészülve. Ezzel egészen új lehetőségeket nyitok meg belsőépítész partnereink és ügyfeleink előtt is.
Milyen koncepció alapján született meg az új üzlet?
Friss, lendületes és szenvedélyes darabokat felvonultató designmárkákat kerestem fel. Olyanokat, akik a kiváló minőségű termékeiket dinamikus és rövid szállítási határidőkkel szállítják, emellett pedig különös figyelmet fordítanak a fenntarthatóságra is. Figyelembe vettem a piaci lefedettséget is. Egyszerűen valami mást akartam, nem azt, ami mindenhol van. Ezért tudatosan olyan márkákat választottam, amelyekkel a hazai közönség eddig még nemigen találkozhatott. Emellett célul tűztem ki a fiatal hazai designmárkák bemutatását is, így összességében egy komplex kollekciót tudtam összeállítani a spanyol, francia és magyar design legjavából. Mindezen gondolatok mentén született meg az új, abszolút rendhagyó üzletnév is, a Nemolasz Concept Store.
Milyen márkákat foglal magába az új üzlet, a Nemolasz Concept Store?
A Ligne Roset mellett, a spanyol Viccarbe, Belta Frajumar, Nomon és Sancal márkák kapnak főszerepet a kollekcióban, olyan sztár designerekkel, mint Patricia Urquiola, Piero Lissoni, Naoto Fukasawa, Toyo Ito, Sebastian Herkner, vagy épp Karim Rashid, de még sorolhatnánk. A nemzetközi porond mellett pedig olyan magyar márkákat is beválogattuk a kollekciónkba, mint Botos Balázs, ESSTRE és az OBAI Concrete.
Miért választottad ezt a rendhagyó és talán kicsit provokatív nevet az új üzlet számára?
Fontos volt, hogy a név kifejezetten rámutasson, ez valami más. Nem az, ami itthon megszokott és jellemző. Bármilyen meglepő is, de a hazai közönség számára a designbútorok világa még mindig szinte csak az olasz márkákra korlátozódik. A skandináv brandeknek ugyan sikerült az elmúlt pár évben valamelyest teret hódítaniuk, de a német, spanyol vagy épp a francia márkák ismertsége és elfogadottsága jóval alacsonyabb. Az olasz design és minőség elvitathatatlanul különleges és számunkra is nagyon kedves, de a design világa jóval gazdagabb és szerteágazóbb annál, hogy bezárjuk magunkat és ne tegyünk kitekintést más régiók vagy tervezői attitűdök felé.
Ráadásul ezt a zártságot személyesen is számtalanszor tapasztaltam a Ligne Roset Budapestnél eltöltött 13 évem alatt. Az új ügyfelek java úgy nyitott be nap mint nap, hogy: „De gyönyörű bútorok! Olasz design ugye?!” Mikor megtudták, hogy nem olasz, hanem francia designdarabokat forgalmazunk, szinte elkeseredtek, sőt, volt, aki a hatalmas lelkesedés után még ki is fordult az üzletből! Persze ezen az érzésen a legtöbb ember gyorsan átlendült, mikor leült mondjuk a PLOUM vagy a TOGO kanapéba és annyira kényelmesnek találta, hogy ki sem akart többé szállni. Kevesen gondolták át, hogy attól, hogy egy cég francia, vagy spanyol, még ugyanúgy együtt dolgozik olasz tervezőkkel, akiknek a zsigereiben van az olasz design minden csínja-bínja.
A „nem, nem olasz” mondat így hát napi szinten hangzott el nálunk és a zsigereimbe épült. Végül amikor az új üzlet márkanevét kerestük, úgy gondoltuk tulajdonképpen annyiszor hangzik el ez a mondat, hogy akár névnek is választhatnánk. Van ebben a döntésben kellő humor és szeretet is egyaránt, és egy merész pikantéria is. Utóbbi egyébként a kollekció összeállítását is jellemezte, amiről a következő beszélgetésünkben mesélek részletesen.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.