Biofil design – új fogalom a tervezésben.
A karácsonyi időszak slágerfilmje volt a Netflix Ne nézz fel! című sztárparádéja. A keserű komédia nagyon is valóságos tükröt tartott a fejét lehorgasztó, magába fordult, csak önmagával és saját, elfuserált ideáival foglalkozó emberiség elé. A VELUX megbízásából készült „HEAD DOWNERS 2021” („Fejhorgasztók 2021”) kutatás adatai megerősítik ezt, és arra intenek, hogy mindennél nagyobb szükség van az úgynevezett biofilikus tervezésre. Alább kiderül, hogy miről is beszélünk...
A biofil design szellemében végzett tervezés egyre népszerűbb belsőépítészeti trenddé válik. A természethez való genetikai vonzódásunk, azaz a biofília az olyan megoldások keresésében mutatkozik meg, amelyek által közelebb érezhetjük magunkat a természethez. A 18-65 év közötti magyar lakosság reprezentatív demográfiai mintáján a legutóbb a Kantar piackutató cég végzett kutatást a VELUX megbízásából. A „HEAD DOWNERS 2021” („Fejhorgasztók 2021”) című felmérés szerint a válaszadók 71%-a saját bevallása szerint túl sok időt tölt számítógép előtt,
43% közölte, hogy a korábbi héten egyszer sem nézett fel az égre.
A „HEAD DOWNERS 2021” (Fejhorgasztók 2021) jelentést a VELUX megbízásából a Kantar kutatóintézet végezte el a CAWI tanulmányának alapján 2021 szeptemberében. A tanulmány 8 közép-európai ország – Horvátország, Csehország, Magyarország, Lengyelország, Románia, Szerbia, Szlovákia és Szlovénia – lakosságára terjedt ki. Adatokat szolgáltat a mai európai ember életmódjáról, és megmutatja a civilizációs szokások és a természettel való érintkezés szükségessége között feszülő ellentéteket.
A magyar válaszadók 82%-a úgy érzi, hogy semmilyen kapcsolatban nincs a természettel. A vidéki településeken a természettel való szorosabb kapcsolatra irányuló vágy aránya alacsonyabb, 67%. Egy átlagos napon háromból egy ember (30%) kevesebb, mint egy órát tölt a szabadban. A szabadnapokon az arány 12%-ra ugrik, de az emberek még mindig nem töltenek túl sok időt a friss levegőn.
Az, hogy felnézünk az égre, segíthet abban, hogy közelebb érezzük magunkat a természethez.
A magyarok többsége (57%) ezt már nagyon régen nem tette meg. Az idősebb korosztály gyakrabban teszi, mint a fiatalabbak (az 50+ korosztály 66%-a, szemben a 18-34 évesek 42% -ával). Sok égen látható dolgot a válaszadók nem tudnak megnevezni. A magyarok 60%-a nem ismer fel bizonyos típusú felhőket, 46%-uk pedig nem ismeri fel a csillagokat és a csillagképeket. Körülbelül 40%-uk legfeljebb öt madár- vagy fafajt tud megnevezni.
Nincs azonban ok az elkeseredésre, van megoldás: a tudatos tervezés. Az idén szeptemberben Milánóban rendezett „Salone del Mobile” bútoripari és berendezési kiállítás egyik vezető témája a biofil design témája volt, amelyet óriási érdeklődés övezett. A kiállításon mindenki egy olyan új jövő tervezéséről beszél, amely sokkal szorosabb kapcsolatban áll a természettel, és amely egy fenntarthatóbb életmód megteremtésére irányul, Herman Millertől Norman Fosterig és Carlo Rattitól Kengo Kuma-ig.
A biofil design hatékony módja lehet az egyensúly fenntartásának az ún. fejhorgasztók életében is, akik folyamatosan lehajtják fejüket a különböző multimédiás képernyőkre meredve. A természeti elemek beépítése a belső terekbe kísérlet arra, hogy újra kapcsolatba lépjünk a természettel, amely nélkül egyszerűen rosszul érezzük magunkat. Ennek köszönhetően élvezhetjük a természettel való szoros kapcsolat egészségünkre és közérzetünkre gyakorolt jótékony hatásait.
A VELUX-jelentés eredményei összecsengenek a kontinens bármely országának kutatóinak következtetéseivel. Ezek egyike Oliver Heath, nemzetközileg ismert és elismert belsőépítész, akinek a biofilikus design híveként missziója a fenntartható építészet. Heath ösztönzi a helyi természet-megfigyelési projekteket. Emlékeztet az Egyesült Királyságban lefolytatott pollináció, azaz a méhek beporzását nyomon követő programra, amelyben a résztvevők 10 percen keresztül figyelik a rovarokat, amelyek a virágokra szállnak és számolják azokat. Az eredmények azt mutatják, hogy a természettel való szoros kapcsolatnak köszönhetően a kísérletben résztvevők boldogabbnak érzik magukat.
A természetet főképp a napfény és a kilátás varázsolja a belső terekbe. A 2019-ben Nemzetközi Építészeti Díjat nyert Amos Goldreich a biofil design négy elemét tartja kulcsfontosságúnak. Az első a vizuális kapcsolat a természettel, amelyet azáltal teremt meg, hogy a kert az egész belső térből látható. A második a természet beengedése a belső terekbe, különösen a természetes fény által: ezért nyit Goldreich a lehető legnagyobb kilátást ablakokkal és tetőablakokkal. A harmadik és negyedik elem nem vizuális, hanem a szagok és a hangok bevonását jelenti.
Életünk ma szinte kizárólag zárt épületekben zajlik. Ezért rendkívül fontos, hogy gondoskodjunk a levegő minőségéről a belső terekben, beleértve annak megfelelő keringetését is. Naponta 22.000-szer veszünk lélegzetet, ezért lényeges szempont a szobák szellőztetése, az ablakok gyakori kinyitása és olyan rendszerek beépítése, amelyek folyamatosan jó levegőminőséget biztosítanak a házban. A megfelelő oxigénellátás pozitív hatással van a kognitív funkciókra és a közérzetre.
A napfényes belső terekben hatékonyságunk akár 15%-kal is nőhet. A kilátás, a gyakori távolra tekintgetés csökkenti a rövidlátás (myopia) kockázatát is. A belső terekben nagy mennyiségben használt, energiahatékony üvegezés rengeteg fényt és friss levegőt enged be, ami a vérnyomás és a pulzusszám csökkentésével a stresszt is csökkenti. A Financial Times vezető brit építészekkel folytatott beszélgetéseket idézve ezt írja:
„ma szinte minden lakókörnyezetre vonatkozó megrendelői igényben benne van az »indoor-outdoor«, azaz »a szobában is a szabadban« érzés biztosítása”.
A fa ablakok használata a házban tökéletesen illeszkedik az öko stílushoz, különösen akkor, ha a VELUX ablakokhoz hasonlóan tanúsított növényekből származó fából készülnek, biztosítva a biológiai sokféleség és a élőhelyek védelmét, valamint a nyersanyag olyan mennyiségben történő megszerzését, amely nem veszélyezteti szaporodásuk lehetőségét. A fenntartható betakarítást újraerdősítéssel és faültetésekkel biztosítják. A fenntartható tervezésért az építő és burkolóanyagok gyártói is felelősek. A VELUX egyike azoknak, amelyek tetőablakait saját és termékei szénlábnyomának csökkentésével hozták létre. Természetes nyersanyagokat használ, amelyek újrahasznosíthatók, és a gyártási folyamat során erőforrásokat, energiát takarít meg, minimalizálva a hulladéktermelést.
A VELUX „HEAD DOWNERS 2021” jelentés válaszadóinak 95%-a egyetért azzal, hogy az embereknek meg kell változtatniuk a természethez való hozzáállásukat és viselkedésüket, hogy megmentsék a világot a pusztulástól. A tudatos design a környezet védelmét jelenti. A város természettel való kapcsolatára irányuló nagyfokú érdeklődés szülte Stefano Boeri Architetti lakóépületének első prototípusát. Milánó egyik nevezetessége, a Bosco Verticale (Függőleges erdő), két lakótorony, amelyek együttesen több mint 700 fából és 20.000 növényből állnak, valamint a városi újraerdősítés modelljéből, amelyben a növényzet az építészet alapvető eleme.
A VELUX által kezdeményezett kutatás teljes egészében ITT olvasható.
Forrás: sajtóanyag
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.