Női fókusz

A 2024-es Budapesti Fotófesztivál nyitókiálltása a Műcsarnokban

Női fókusz / Women’s Focus címmel Eve Arnold, Nanna Heitmann, Susan Meiselas, Inge Morath, és Marilyn Silverstone képeiből álló kiálltással nyitott a 2024-es fotóhónap a Műcsarnokban. Van-e létjogosultsága a női szempontok megkülönböztetésének? Tulipán Zsuzsanna, a kiállítás kurátora frappáns választ adott a felvetésre...

Amíg vannak olyan kiálltások, ahol csak férfiak szerepelnek, nem lehet kérdés, hogy szabad-e csupán női alkotók munkáiból tárlatot rendezni!

 Tulipán Zsuzsanna kurátori tárlatvezetése Tulipán Zsuzsanna kurátori tárlatvezetése

 

A BUDAPEST FOTÓFESZTIVÁL és a MŰCSARNOK 2024-ben nyolcadik alkalommal rendezi meg a fesztivál nyitókiállítását a Műcsarnokban, ezúttal Női fókusz címmel. A Magnum Photos válogatásának öt női fényképésze, az ügynökség szellemiségéhez híven, a humanista fotográfia emblematikus képviselői. A három, már lezárult életműben – Eve Arnold, Inge Morath, Marilyn Silverstone –, valamint két másik generációhoz tartozó alkotó – Susan Meiselas, Nanna Heitmann – munkásságában egyaránt kiemelt jelentőséget kapnak a hírnév, a hatalom, a vallás, a hagyomány, a kisebbségi lét és a jogfosztottság problémakörei.

Elkötelezett alkotókként – a portré műfajában éppúgy, mint a társadalomábrázoló dokumentarista sorozatokban – női érzékenységgel, empátiával és helyzetértelmező tudatossággal közelítenek témáikhoz.

Inge Morath és Eve Arnold a Magnum Photos első női tagjai, pályafutásuk legelején, az 1950-es években nevet és elismerést szereztek maguknak a férfi többségű kollektívában. Robert Capa és Ingrid Bergman szerelme megnyitotta Hollywood kapuit a Magnum fotográfusai előtt: 1960-ban a John Huston Kallódó emberek című filmjének forgatásán dolgozó kilenc Magnum fényképész közé mindketten bekerültek. 

Eve Arnold színfalak mögé tekintő, riportfotós képei egyéni látásmódot tükröznek, természetes beállításai különböznek a megszokott színészábrázolásoktól. Marilyn Monroe-ról készített különleges portréi pedig vallanak a két asszony szinte baráti viszonyáról is. A kiállításon fesztelen, bensőséges képek szerepelnek többek között Sophia Lorenről, Charles Chaplinről, Richard Burtonről és Elizabeth Taylorról.

Inge Morath egyszerre személyes és univerzális témaválasztásaiban jól kitapintható a művészetek iránti érdeklődés, valamint a szokatlan helyzetek és az eltérő kultúrák szeretete. A Life magazin számára készült híres felvételét, a kocsiablakból kukucskáló láma fotóját akkor, 1957-ben az alábbi képaláírással látta el: „Linda, a láma a New York-i A.B.C. stúdióból tart hazafelé a Broadwayen. Hosszú nyakával lazán szemléli a világ leghíresebb utcájának fényeit.” A kiállításon számos egyéb nevezetes fotográfiája is látható, többek között a Saul Steinberggel közös maszkos portrék.

Inge Morath - Saul Steinberg : Maszkos portréInge Morath - Saul Steinberg : Maszkos portréInge Morath - Saul Steinberg : Maszkos portréInge Morath - Saul Steinberg : Maszkos portré

 

Marilyn Silverstone 1955-től volt hivatásos tudósító. Egy New York-i fotóügynökség megbízásából szabadúszó fotóriporterként Európában, Ázsiában, Közép-Amerikában, Afrikában és a Szovjetunióban is fényképezett. 1959-ben három hónapot töltött Indiában, ez a megbízatás fordulópontot jelentett alkotói pályáján. A rákövetkező évtizedekben teljes elköteleződéssel dokumentálta a buddhista vallás és világkép sokrétű szellemiségét és közegét. Fotográfiái négy albumban láttak napvilágot, valamint Kashmir in Winter címmel képeiből díjnyertes film is készült. 1964-ben csatlakozott a Magnum Photos-hoz. 1977-ben felszentelt buddhista szerzetesnő lett, a rádzsasztáni és himalájai történelem eltűnőben lévő kultúráját kutatta. A kiállításon szereplő fotográfiák hiteles portrékon ábrázolják a vallási vezetőket és tanítókat, éppúgy, mint a nepáli, vagy indiai hétköznapi embereket. 

Susan Meiselas a hetvenes évek elejétől több nyarat töltött New Englandben, ahol sztriptíztáncosnők életét dokumentálta a színpadon és azon kívül. A Magnum azután hívta meg tagjai közé, hogy 1976-ban e fotókat Carnival Strippers címmel egy albumban is megjelentette. Fotográfiái messze túlmutatnak a szenzációs médiaképeken. Témaválasztásait mély etnográfiai, történelmi és politikai érdeklődés vezérli. 1978-ban a nicaraguai polgárháborút fényképezte, felvételei a véres leszámolásokról bejárták a világsajtót. A jelenlegi válogatásba a Sztriptíztáncosnők sorozat hét fényképe került be.

Nanna Heitmann hosszú távú fotóesszéi főként az ember és környezete kapcsolatát vizsgálják: „Vonzanak azok az emberek, akiket a környezetük formál, akik úgy döntenek, hogy szélsőséges körülmények között élnek vagy dolgoznak.” 2019-ben két személyes projektjével nyert felvételt a Magnum fotóügynökségbe, mindkettő a fizikai és lelki elszigeteltséget járja körül. A Női fókusz című kiállításon látható képein a világ egyik leghosszabb folyóját követhetjük, bepillantva a Jenyiszej mentén élők hétköznapjaiba.

Valentin anarchista ökológusként jellemzi magát. Nyugalmazott tiszt, aki ma az erdőben lévő kis birtokán él. Még mínusz 50 fokban is a tűz mellett alszik, kint, vagy a kis sátrában. Nappal járőrözik az erdőkben, erdőtüzeket olt, vagy hangyabolyokat véd. „Ahol nagy hangyaboly van, ott nincsenek kullancsok”. Jenyiszej folyó, Krazsnojarszk, Oroszország. Nanna HeitmannValentin anarchista ökológusként jellemzi magát. Nyugalmazott tiszt, aki ma az erdőben lévő kis birtokán él. Még mínusz 50 fokban is a tűz mellett alszik, kint, vagy a kis sátrában. Nappal járőrözik az erdőkben, erdőtüzeket olt, vagy hangyabolyokat véd. „Ahol nagy hangyaboly van, ott nincsenek kullancsok”. Jenyiszej folyó, Krazsnojarszk, Oroszország. Nanna Heitmann

Másképp látnak-e a nők, mint a férfiak? Ha elfogadjuk, hogy a fotográfia nem elsősorban a valóság objektív tükre, hanem szubjektív válogatás a minket körülvevő megannyi jelenség közül, nem kizárható a női fókusz egyedisége.  A kiállítás képeinek témaválasztása mindenesetre ezt látszik igazolni.

 

Női fókusz / Eve Arnold, Inge Morath, Nanna Heitmann, Susan Meiselas, Marilyn Silverstone
Látogatható: 2024. 03.23. - 05. 12.
Helyszín: Műcsarnok, H-1146 Budapest, Dózsa György út 37. (Hősök tere) 
A kiállításhoz kapcsolódó programként tárlatvezetések is csatlakoznak - nem csak női szemmel!

  




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Női fókusz

Női fókusz

A 2024-es Budapesti Fotófesztivál nyitókiálltása a Műcsarnokban

Designerek formálta „szép új világ”

Designerek formálta „szép új világ”

Október 8-án indul az idei Budapest Design Week.

Halad az ország történetének eddigi legnagyobb zöldmezős beruházása

Halad az ország történetének eddigi legnagyobb zöldmezős beruházása

A Market nem mindennapi volumenekkel van jelen:14 cölöpöző géppel, 28 toronydaruval, 136 kilométernyi cölöppel és az ország legnagyobb betonkeverőjével valósítja meg a projektet.

Női fókusz

Női fókusz

A 2024-es Budapesti Fotófesztivál nyitókiálltása a Műcsarnokban

Designerek formálta „szép új világ”

Designerek formálta „szép új világ”

Október 8-án indul az idei Budapest Design Week.

Halad az ország történetének eddigi legnagyobb zöldmezős beruházása

Halad az ország történetének eddigi legnagyobb zöldmezős beruházása

A Market nem mindennapi volumenekkel van jelen:14 cölöpöző géppel, 28 toronydaruval, 136 kilométernyi cölöppel és az ország legnagyobb betonkeverőjével valósítja meg a projektet.

Női fókusz

Női fókusz

A 2024-es Budapesti Fotófesztivál nyitókiálltása a Műcsarnokban

Designerek formálta „szép új világ”

Designerek formálta „szép új világ”

Október 8-án indul az idei Budapest Design Week.

Halad az ország történetének eddigi legnagyobb zöldmezős beruházása

Halad az ország történetének eddigi legnagyobb zöldmezős beruházása

A Market nem mindennapi volumenekkel van jelen:14 cölöpöző géppel, 28 toronydaruval, 136 kilométernyi cölöppel és az ország legnagyobb betonkeverőjével valósítja meg a projektet.

Hirdetés
2025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1