Hirdetés

Friss diplomás projektek közül szemezgetünk

A nyár eleje a diplomázás időszaka, amikor évről évre fiatal építészek és designerek lépnek ki az egyetemről, tele friss lendülettel és ambícióval. Az OCTOGON online-on az elkövetkező időszakban különböző egyetemekről válogatunk izgalmas diplomaterveket. Szarvas Valentin a MOME Divat-és Textiltervezés szakán szerzett MA diplomát.  

 

Az egyetem Design Intézete idén 4 fő témába sorolta a diplomamunkákat: KRAFT, SOCIAL, EMOCIONÁLIS és FENNTARTHATÓSÁG. Valentin projektje a FENNTARTHATÓSÁG kategória egyik kiemelkedő példája. A projekt kivonatát a szerző leírásában közöljük.

 

 

A fenntarthatóság nem egy individuális fogalom, hanem egy folyamat, amely örökké végezhető. A körforgás alappillére a folyamatos változás. A változásé pedig az, hogy legyen egy állandó, amely ezt a mozgást végzi, amely képes az alapvetései egy részét felülírni, miközben saját maga első verziójához keresi a visszavezető utat. Mestermunkámban ezeknek a változásoknak a fázisait fogalmaztam meg a divattárgyak rendszerében. A ruhák különböző fázisainak meghatározásával egy sajátos rendszert alakítottam ki, amely rendszernek a bemutatására a mestermunkámként létrehozott öltözékkollekció szolgál.

A mestermunkám előtanulmányaként a szakdolgozatom szolgált, amelyben a saját tervezői introspekciómon keresztül szándékozom bemutatni és megérteni a körforgásos rendszerek működését különös tekintettel a saját tervezői énem körforgásosságára. A tervezés elején olyan képzőművészeti alkotásokat kerestem, amelyekben valamilyen módon tetten érhetők ezek az egymást építő vagy romboló mozgások.

 

 

Egy fiktív, de annál inkább jellemző alapvető ruhatárat építettem fel, amelyben a különböző ruhatípusokat rendszereztem anyag és szabástechnológia szerint. A kollekció –  felépítését tekintve – három fontos egységre bontható. Az első egységben a ruhadarabok díszítésével foglalkozom, amely során olyan varrástechnológiákkal és szimbólumokkal építkezem, amelyek teljes mértékben a ruhadarab részévé képesek válni és a különböző fázisaikban tovább tudnak épülni. Ebben az egységben a textília felületén hozom létre a változás fázisait.

Egy kicsit távolabb lépve a második egységben a ruhadarabok konstrukciójával foglalkozom, amely már a sziluett változását is magával hozza. Ez a konstrukcióban való változás a különböző fázisokban két irányban is megjelenhet: dekonstrukció vagy épp rekonstrukció formájában.

A kollekció harmadik fázisában már a sziluett szerkezetének alapvető részét képezi az összeépült alkatrészek helyének előre definiálása. Ennél az egységnél a ruha alkatrészei összeépülve alkotnak azonos egységet, illetve különböző ruhadarabok összeépülésével jön létre a végső forma és a ráépülő alkatrészek helyének meghatározása.

 

 

A kollekcióban felhasznált alapanyagok Ecotex Standard 100, GOTS – Global Organic Textile Standard, valamint Global Recycled Standard tanúsítvánnyal rendelkeznek és az Európai Unió területéről származnak. Ezen felül pedig AERON, TOMCSANYI, NANUSHKA deadstock anyagokat használtam fel.

 

Témavezető: Tomcsányi Dóra
Forrás: MOME

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Nyolc díjazott a 20. Arany Rajzszög pályázaton

Nyolc díjazott a 20. Arany Rajzszög pályázaton

A pályázatra beérkező valamennyi grafikai mű november 2-ig díjmentes tárlaton látható a MOME Ground kiállítótermében.

Red Dot díjat nyert a FOGAS VISION 360°

Red Dot díjat nyert a FOGAS VISION 360°

Soha ezelőtt nem nyert még díjat magyar vasúti jármű terve a rangos designpályázaton.

„Nem használom azt a szót, hogy futurisztikus”

„Nem használom azt a szót, hogy futurisztikus”

Interjú Kas Oosterhuis építésszel.

Nyolc díjazott a 20. Arany Rajzszög pályázaton

Nyolc díjazott a 20. Arany Rajzszög pályázaton

A pályázatra beérkező valamennyi grafikai mű november 2-ig díjmentes tárlaton látható a MOME Ground kiállítótermében.

Red Dot díjat nyert a FOGAS VISION 360°

Red Dot díjat nyert a FOGAS VISION 360°

Soha ezelőtt nem nyert még díjat magyar vasúti jármű terve a rangos designpályázaton.

„Nem használom azt a szót, hogy futurisztikus”

„Nem használom azt a szót, hogy futurisztikus”

Interjú Kas Oosterhuis építésszel.

Nyolc díjazott a 20. Arany Rajzszög pályázaton

Nyolc díjazott a 20. Arany Rajzszög pályázaton

A pályázatra beérkező valamennyi grafikai mű november 2-ig díjmentes tárlaton látható a MOME Ground kiállítótermében.

Red Dot díjat nyert a FOGAS VISION 360°

Red Dot díjat nyert a FOGAS VISION 360°

Soha ezelőtt nem nyert még díjat magyar vasúti jármű terve a rangos designpályázaton.

„Nem használom azt a szót, hogy futurisztikus”

„Nem használom azt a szót, hogy futurisztikus”

Interjú Kas Oosterhuis építésszel.

Hirdetés
2025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1