Henri Matisse egyedi világa, jellemző motívumai a VYF selyemsálain élnek tovább – interjú a kapszulakollekció kurátorával és a márka társalapítójával!
Ahogy egy művészi paper cut alkotás a különböző mesteri darabokból, gondos rendezgetés után összeáll, úgy jött létre a véletlennek tűnő események sorozataként a nemrég debütált VYF x Matisse selyemsál kollekció is. Egy Bartók Béla úti kapualjban történt beszélgetés, számos alkotói párhuzam felfedezése és pár hónapos feszített tempójú, de annál inspirálóbb közös munka után a gyönyörű, Henri Matisse-ra jellemző motívumok által ihletett darabok ma már a francia művész életművét bemutató kiállítás alkalmából a Szépművészeti Múzeum shopjában is elérhetők. Interjú a kapszulakollekció kurátorával, Horváth Lilivel és a VYF társalapítójával, Szécsi Tamással!
Bartók Béla út, Mitzi, péntek, tizenhat óra. Tomi munkahelyéről, egy filmforgatásról érkezik, Lili gyönyörű Balaton-kék CAKO ruhájában – szinte egyenesen Olaszországból – libben mellénk a nyári hőségben. Három jeges limonádé mellett beszélgetünk a teraszon. Villamosok, autók, buszok jönnek-mennek a forgalmas délutáni órákban, összehúzzuk magunkat az asztal sarkánál, hogy a mobilommal fel tudjam venni a beszélgetést. A következő egy órában lelkesen mesélnek kollaborációjukról, ami – mint megtudom – pont ebben a „kortárs bisztróban” manifesztálódott.
A Németországban nemzetközi kapcsolatok, művészetmenedzsment és művészettörténet szakon végzett Horváth Lili több évig élt és dolgozott a szakmájában külföldön. Kortárs képzőművészeti projektjei mellett többek között a Frankfurti- és Lipcsei Könyvvásárok magyar pavilonjainak szervezésében is részt vett, amelyek tágabb spektrumban is rálátást engedtek a kreatív szcénára és amelyek kapcsán Katyi Ádám tipográfussal, a Paradigma Ariadné és a Hetedik Műterem építészstúdiókkal is dolgozott együtt. 2018-as hazaköltözése óta független kortárs kurátori praxisa mellett a négy múzeumból álló intézményi konglomerátum – a Szépművészeti Múzeum, a Magyar Nemzeti Galéria, az óbudai Vasarely Múzeum és a Hopp Ferenc Kelet-Ázsiai Művészeti Múzeum – vállalati támogatói együttműködéseiért felel az időszaki tárlatokhoz kapcsolódóan, ami a stratégiai tervezéstől és a potenciális támogatók megszólításától kezdve a velük való tárgyaláson, valamint kapcsolódó kommunikációs anyagok tartalmi szerkesztésén, grafikai kivitelezésén át egészen a szerződéskötések koordinálásáig, illetve a partnerekkel együttműködésben megvalósuló projektekkel, exkluzív rendezvényekkel összefüggő koncepcionális és creative direction, valamint operatív tevékenységekig terjed. Ez teszi ki a mindennapjai jelentős részét, ugyanakkor egy ideje már nagyon vágyott egy újabb kalandozásra a design és képzőművészet határzónájában.
„Szerettem volna már egy ideje a kortárs művészeti és a klasszikusabb kurátori szerepfelfogást képviselő projektek után ezen a speciális határterületen dolgozni olyan szituációkban, ahol a művészet kilép a természetes közegéből, kvázi a kiállítótérből, és megtalálja a helyét a hétköznapi tárgyi kultúránkban, például egy-egy ember gardróbjában. A VYF termékei és a Matisse inspirálta kollaborációnk pedig egy egészen kivételes együttállást teremtett, amelyben vizualitás és taktilitás izgalmasan és sokrétűen kapcsolódik össze, miközben egy komoly múlttal rendelkező, tradicionális anyaghasználat kortárs megjelenéssel párosul” – mondta el Lili.
Lili régebb óta visszatérő vásárlója a – számára öltözékkiegészítőként, képként és designtárgyként egyaránt értelmezhető – VYF selyemkendőknek, így a brand alapítóit – Violát és Tomit – is ismerte már. Egy Bartók Béla úti kapualjban történt februári beszélgetésük és Matisse 2022 nyarán a Szépművészeti Múzeumban nyíló életmű kiállítása – detektálva a számos párhuzamot – végérvényesen összekapcsolta Lili fejében a francia művész életművének utolsó ciklusát és a hazai selyemsál márkát. Innen indul a VYF x Matisse kapszulakollekció története.
„Nagyjából tíz percet beszélgettünk abban a kapualjban, aztán két héttel később már jött is egy üzenet Lilitől: elindította a folyamatokat a múzeumi bolttal, illetve a kiskereskedelmi egységeket működtető nonprofit Kft. ügyvezetőjével – meglesz ez a projekt! Nagyon megörültünk Violával, szeretjük az olyan külsős megkereséseket, amelyekben valódi hozzáadott érték van. Ráadásul Lilivel nagyon gördülékenyen ment a munka, szuper, részletes, tűpontosan megfogalmazott briefeket kaptunk tőle, amiből gyorsan és hatékonyan tudtunk dolgozni. Csakis így tudott ilyen rapid módon, kvázi egy hónap alatt elkészülni ez az igazán különleges kollekció” – mesélte Tomi.
Lili elmondása szerint – bármennyire is közhelyesen hangzik – ez egy igazi szerelemprojekt volt, ami a csillagok együttállásának köszönhetően „most vagy soha” kellett megszületnie. Olyan kapcsolódási pontokat fedezett fel kurátorként, amelyek mellett nem lehetett csak úgy elmenni: vonalat a színnel és kontúrt a felülettel egyetlen mozdulatban összekapcsoló, köztük harmóniát teremtő papírkivágás – Matisse által „ollóval való rajzolásként” aposztrofált – technikája mellett, a kompozíció „lapossága” és a térmélység megjelenítésének játéka, a formai és felületi kísérletezés, a kompozíció többfázisú átdolgozása és egyszerűsítése, a látvány esszenciájának megragadására és autonóm átalakítására irányuló törekvés a motívum sorozatos újraalkotásával, majd egyre koncentráltabb megjelenítésével mind-mind jellemző Henri Matisse és a VYF alkotói folyamataira is. Érdekes adalék ugyancsak Matisse és a textiltervezés közvetlen kapcsolata: a művész először balett táncosok ruhájának tervezéséhez – akkor még csak segédeszközként – használta a papírkivágásokat 1920-ban.
Mindezekből kiindulva a selyemsál kollekció motívumai a művész – 1940-es évektől fő technikájává vált – paper cut munkáira koncentrál, abból inspirálódik. Ugyanakkor szó sincs egy az egyben átemelésről, már csak a jogi szempontok miatt sem. Sőt, a színkezelésben is elrugaszkodtak a Matisse-ra jellemző erőteljes színektől, és a klasszikus komplementer színek mellett beemeltek földtónusokat, púderesebb és kevert árnyalatokat is.
„Fontos volt számomra, hogy matisse-i motívumokat idézzünk meg, ugyanakkor egy saját világot is teremtsünk, amelyben benne van a nyár könnyedsége, élettelisége és romantikája, egy sajátos kelet-európai ízzel és némi humorral fűszerezve, amely önálló, mégis szervesen illeszkedik a VYF egyedi vizuális univerzumába, ötvözve Matisse mesés vizuális nyelvezetét és motívumkincsét realisztikus, budapesti hétköznapjaink tárgyi kultúráját előhívó képi elemekkel” – jegyzi meg Lili.
Az akár laikus tekintet számára is ismerősnek ható, jellegzetesen matisse-i alakok és ornamensek mellett a kurátor fontosnak tartotta, hogy kicsit holisztikusabban szemlélve az életmű egészét egy ugyancsak fontos és visszatérő téma és motívum, az enteriőr és külvilág kapcsolata, a tér rétegeinek egyidejű összekötése és szétválasztása is megjelenjen valamilyen formában a kollekcióban. Ezért is örült annyira, amikor Balázs Viola, a VYF tervezője, anélkül, hogy Lili említette volna, hogy ezen gondolkozik, egyszer csak előállt egy erre remekül referáló designnal is. Ez is nagyon jól leképezi a közöttük lévő klassz workflow-t, egymásra hangoltságot. Lili adta az ötletet, a művészettörténeti hátteret és tudást, illetve ő menedzselte az egész projektet, a VYF pedig tulajdonképpen teljesen szabad kezet kapott az alkotásban.
„Violának nagyon sajátos stílusa van a mintatervezésben is. Szereti az elnagyoltabb mintákat, így ez a munka nagyon kézre állt neki. Munkáinkban amúgy is gyakran kísérleteztünk különböző technikákkal, akár zsírkrétával, de úgy is csináltunk már kompozíciókat, mint régen az óvodában – tépett papírból mondjuk napraforgót ragasztunk. Ezek annyira jól tudnak működni: az esetlegesség, a síkból térbeli formába átlépés mindig nagyon izgalmas konstrukciót eredményez, mint amilyen ez a kollekció is” – mondta el Tomi.
A három méretet és három különböző mintát felvonultató VYF x Matisse kollekcióból a laikusok éppúgy megtalálják a nekik való darabot, mint a design és művészet iránt érdeklődő és elkötelezett vásárlók. A nők mellett a férfiak is – az öltönyzsebbe tehető 30x30 centis selyemkendő nekik készült, figyelve a színek és minták kis helyre sűrített helyes egyensúlyára. Mert ugye az sem mindegy, hogy a patternek milyen elrendezés szerint vannak jelen egy-egy kendőn. Nem csak a viselése, de az anyagfelesleg szempontjából sem, amire Viola külön figyelmet szentel a tervezéskor. Ebben pedig partnerük az olasz gyártójuk, egy tradicionális családi manufaktúra is, ahol évek óta nagyszerű szakemberek segítik a munkájukat, hogy a VYF sálak igazi prémium minőségű termékekként kerülhessenek a vásárlók és a viszonteladók polcaira.
Erre reflektálva Lili elmondta, hogy számára a projekt során az is nagyon fontos volt, hogy fenntartható magyar márkával dolgozzon együtt, ezzel előmozdítva egyrészt a környezeti- és designtudatosságot a múzeumi boltok kínálatában, és egyúttal egy határozott lépéssel nyitni is a magyar etikus és tudatos tervezők felé. „Bízom benne, hogy a jövőben még több hasonló márkát tudhatunk majd a Múzeumshop partnerei, beszállítói között. A jelenlegi együttműködéssel is kiváltottunk két korábbi, klasszikus múzeumi merchandise-ra ráállt francia és brit ellátót” – jegyezte meg.
Közben Viola és Tomi ősszel újabb saját kollekcióval rukkol elő, sőt szeretnének elindulni a home decor irányába is, aminek egyik első darabja a Studio Banlieue, svájci tetoválóművésszel együttműködésben készült jacquard-szövött takarójuk. A legnagyobb tervük azonban a nemzetközi piac felé nyitás, amiben – folytatva a közös munkát – Lili is a segítségükre lesz.
A limonádé elfogyott. Jöhet a gin tonic!
VYF | Web | Facebook | Instagram
Szépművészeti Múzeum | Web | Facebook | Instagram
Még több fotó a galériában!
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.