Plakátsorozatot készítettek az elmúlt évtizedek ikonikus neonreklámjaiból, hogy megmentsék őket.
A neonreklámok fénykorszaka 1970-ben kezdődött, ekkor rendelték el Budapest neonosítását. A neonreklámokat a Neonberendezéseket Gyártó Vállalat készítette és javította. A rendszerváltáskor jogutód nélkül megszűnt a vállalat, ezután kezdődött meg a neonreklámok rohamos hanyatlása. Patkós Luca grafikus ezt nem hagyta annyiban, létrehozta a CSŐ! projektet, amelynek célja, hogy történelmünk impozáns darabjai a jövőben is fennmaradjanak.
A CSŐ! mögött Patkós Luca, grafikus áll, aki korábban már Isabel Val fotóssal és Kozák Ivánnal együtt létrehozta az 52 oldalas kiadványát, a Neon Budapestet.
"A neonreklámok városképi jelentőségűek, eltávolításukat mély felháborodás követi, de kevesen tesznek fennmaradásukért tevékenyen. A 70-es években fénykorukat élő neonok a mai napig megdobbantják az emberek szívét, most pedig plakát formában, haza is vihetik őket, miközben megmentenek egy sorsára hagyott neonreklámot." - mondja Patkós Luca.
Felbuzdulva a könyv és plakát sikerén, ami alig néhány nap alatt fogyott el, az alkotó Hallgas Mihály neonreklám készítő mesterrel, a Decorlight cég tulajdonosával összefogva úgy gondolta, a közösségi erőt arra használják, hogy a kevés, még utcákon lévő, de nem működő, akár hiányos neont megmentsék. A plakátsorozat első szériájában olyan ikonikus reklámok szerepelnek, mint a Csemege kosara, vagy a Kézimunka, amin minden valaha a bulinegyeden végigsétáló ember nevetett már életében, legalább magában. A szitanyomott plakátok felirata foszforeszkáló pigmenttel készül, amitől azok éjszaka halványan derengenek, megidézve a neonok fényét.
A vásárlásokból befolyó összegből, kijelölt budapesti neonokat mentenek meg. A vásárlók a plakát mellé oklevelet kapnak (ezt persze csak utólag és ha beleegyeznek) a megmentett neonról és értesítést a felújításról.
Forrás: budapestneon.hu
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.