Hirdetés

Kihagyhatatlan Art Deco kiállítás a Magyar Nemzeti Galériában.

A Magyar Nemzeti Galéria Art deco Budapest. Plakátok, tárgyak, terek (1925–1938) című kiállítása különleges plakátokat, bútorokat, öltözékeket, filmeket, városi tereket bemutatva nyújt átfogó képet a két világháború közötti korszak jellegzetes vizuális kultúrájáról. A kiállítás középpontjában a magyar art deco művészet, kiemelten a plakátművészet és a modern nagyvárosi élet áll. A több mint 250 kiállított műtárgy zöme nagyon ritkán szerepel kiállításon, vagy olyan, amit még soha nem láthatott közönség.
 

Réz Diamant Tibor (?, 1885 – ?, 1960): Tiller görlök a Mulató Párizs című filmrevüben, 1927. Fotó: Országos Széchényi Könyvtár.Réz Diamant Tibor (?, 1885 – ?, 1960): Tiller görlök a Mulató Párizs című filmrevüben, 1927. Fotó: Országos Széchényi Könyvtár.

A Magyar Nemzeti Galéria nagyszabású kiállítással mutatja be az 1920-as, és az 1930-as évek sok változást hozó izgalmas időszakát. A tárlaton az art deco művészet és kor tárul fel a plakát műfaján keresztül. Száz évvel ezelőtt – az első világháború traumája és a spanyolnáthajárvány szörnyűségei után - a gazdasági konszolidációval együtt a húszas évek második felében féktelen vágy jelent meg az élet élvezete iránt, s az ezzel járó csillogás, az olykor dekadenciába átcsapó mohó életvágy volt az egyik meghatározó eleme az art deco ízlésvilágának. 

 

Tábor (Taupert) János (?, 1890 – ?, 1956): Meinl tea, 1929. Fotó: Országos Széchényi KönyvtárTábor (Taupert) János (?, 1890 – ?, 1956): Meinl tea, 1929. Fotó: Országos Széchényi KönyvtárBottlik József: Orion radio, 1940 körül. Budapest Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti GalériaBottlik József: Orion radio, 1940 körül. Budapest Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria

 

Az art deco irányzatban sokféle inspiráció keveredett: az avantgárd képzőművészet eredményei, a szecessziós stilizálás, a történeti stílusok idézetei, valamint a népművészet, az egzotikus kultúrák, vagy éppen az ókori Egyiptom művészetének újrafelfedezése. Az art deco plakátok mindenekelőtt lehengerlő hatásra törekedtek, amelynek eszköze lehetett a szemkápráztató látványosság, az elegancia csillogása, az erotika csábítása, az egzotikum varázsa, a sebesség mámora, az alvilág borzongató romantikája.

Az art deco egyszerre hatott a képzőművészetre, az iparművészetre, a filmre, a színházra, a zenére és az építészetre.  

A kiállítás középpontjában a magyar art deco vizuális kultúra, kiemelten a plakátművészet és a modern nagyvárosi élet áll. A tárlat plakátokat, bútorokat, öltözékeket, filmeket, városi tereket bemutatva nyújt átfogó képet a két világháború közötti korszak jellegzetes vizuális kultúrájáról és mutatja meg mindazt, ami ebben az időszakban szerepet játszott a közízlés formálásában. A kiállításon látható plakátok tükrözik a kor jelenségeit, az új nőideált, a modern divatot, a sport és az egészség kultuszát, az újdonságokat – autó, rádió, hangosfilm –, valamint a szórakozás olyan új formáit, mint például jazzkoncertek, mulatók, revük. 

 

„PDC” aláírással Chicago. Várkonyi. Phyllis Haver, 1929. Fotó: Országos Széchényi Könyvtár„PDC” aláírással Chicago. Várkonyi. Phyllis Haver, 1929. Fotó: Országos Széchényi KönyvtárRéz Diamant Tibor (?, 1885 – ?, 1960): Atlantis, 1927. Fotó: Országos Széchényi KönyvtárRéz Diamant Tibor (?, 1885 – ?, 1960): Atlantis, 1927. Fotó: Országos Széchényi Könyvtár

 

A tárlaton több mint 130 plakát, valamint számtalan plakátterv szerepel a kor legfontosabb tervezőitől, akik között olyan nagy nevekkel találkozunk, mint Berény Róbert, Bottlik József, Irsai István, Kozma Lajos, Lukáts Kató, Mallász Gitta, Réz Diamant Tibor és még sokan. A luxuscikkeket, a mozikban vetített filmeket, a pesti kávéházakat és mulatókat egyaránt az ő art deco plakátjaik hirdették.

 

Berény Róbert (Budapest, 1887 – Budapest, 1953): Modiano, 1929. fotó: Országos Széchényi KönyvtárBerény Róbert (Budapest, 1887 – Budapest, 1953): Modiano, 1929. fotó: Országos Széchényi KönyvtárLukáts Kató: Weekend csónakmotor, reklámterv, 1933 körül. Fotó: Iparművészeti Múzeum, Budapest / ArchívLukáts Kató: Weekend csónakmotor, reklámterv, 1933 körül. Fotó: Iparművészeti Múzeum, Budapest / Archív

 

A kiállítás dramaturgiája a privát, intim szférától halad a nyilvános felé. Megjelennek az új női divat és testkultúra tárgyai, feltűnnek az immár modern bútorokkal berendezett polgári otthonok, használati és dísztárgyaik, az art deco iparművészet remekei. Ezután következnek a nagyváros, Budapest életének terei, megidézve a nagyvárosi áruházak és mozik csillogó világát, a hollywoodi sztárok kultuszát, valamint a legendás budapesti éjszakai életet. Plakáton láthatjuk a Budapesten fellépő Josephine Bakert és a fantasztikus jelmezekben pompázó revütáncosnőket. Ekkor készült az egyik legszebb magyar art deco plakát Fritz Lang Metropolisz című filmjéhez, amely a felhőkarcolókkal teli új nagyváros vízióját teremtette meg.

 

Réz Diamant Tibor: Royal Orfeum. Baker, 1928. Budapest Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti GalériaRéz Diamant Tibor: Royal Orfeum. Baker, 1928. Budapest Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti GalériaBottlik József (Budapest, 1897 – Budapest, 1984): Metropolis, 1927. fotó:Országos Széchényi Könyvtár, BudapestBottlik József (Budapest, 1897 – Budapest, 1984): Metropolis, 1927. fotó:Országos Széchényi Könyvtár, Budapest

A harmincas évek közepétől festői plakátok sora hirdette a „fürdőváros” Budapestet és Magyarország más tájait. 

I.Ifj. Richter Aladár: Budapest, 1936. Budapest Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti GalériaI.Ifj. Richter Aladár: Budapest, 1936. Budapest Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti GalériaBánhidi Andor (Szatmárnémeti, 1910 – Budapest, 1964): Balaton, 1940 körül. Budapest Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria Bánhidi Andor (Szatmárnémeti, 1910 – Budapest, 1964): Balaton, 1940 körül. Budapest Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria

 

A témáról eddig még nem született átfogó kiállítás, amely ennyire komplex módon mutatná be a két háború közötti, metropolisszá nőtt Budapest világát. A plakátok mellett folyóiratok, reklámok, könyvek, képes magazinok illusztrációi, illetve iparművészeti tárgyak: bútorok, kerámia- és üvegművek, ruhák, cipők, kiegészítők, kották, jelmeztervek, bútortervek, építészeti rajzok is szerepelnek a tárlaton, melyet érdemes értő vezetéssel végigjárni. Az első alkalommal, 2022. április 29-én, Katona Anikó kurátor és Bakos Katalin művészettörténész tartanak tárlatvezetést a kiállításban.

 

Konecsni György (Kiskunmajsa, 1908 – Budapest, 1970): Budapest fürdőváros, 1936. Budapest Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti GalériaKonecsni György (Kiskunmajsa, 1908 – Budapest, 1970): Budapest fürdőváros, 1936. Budapest Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria

 

A kiállítás kurátora: Katona Anikó, művészettörténész
Társrendező partnerintézmények: Országos Széchényi Könyvtár, Iparművészeti Múzeum
Megtekinthető: 
2022. április 12. – augusztus 28.

 

Forrás: sajtóanyag




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Test & Lélek metafizikája

Test & Lélek metafizikája

Kortárs képzőművészek a KÉPEZŐ-ben

Antik boltból galéria – Percz János kiállítás

Antik boltból galéria – Percz János kiállítás

Az Amikor Galéria a Határátlépés – Kiállítás Percz János (1920-2000), a magyar Giacometti életművéből című tárlattal debütál

Petőfi 200: csak a meztelen szavak

Petőfi 200: csak a meztelen szavak

A hagyományos irodalomszemlélet egyfajta fundamentalista revíziója

Test & Lélek metafizikája

Test & Lélek metafizikája

Kortárs képzőművészek a KÉPEZŐ-ben

Antik boltból galéria – Percz János kiállítás

Antik boltból galéria – Percz János kiállítás

Az Amikor Galéria a Határátlépés – Kiállítás Percz János (1920-2000), a magyar Giacometti életművéből című tárlattal debütál

Petőfi 200: csak a meztelen szavak

Petőfi 200: csak a meztelen szavak

A hagyományos irodalomszemlélet egyfajta fundamentalista revíziója

Test & Lélek metafizikája

Test & Lélek metafizikája

Kortárs képzőművészek a KÉPEZŐ-ben

Antik boltból galéria – Percz János kiállítás

Antik boltból galéria – Percz János kiállítás

Az Amikor Galéria a Határátlépés – Kiállítás Percz János (1920-2000), a magyar Giacometti életművéből című tárlattal debütál

Petőfi 200: csak a meztelen szavak

Petőfi 200: csak a meztelen szavak

A hagyományos irodalomszemlélet egyfajta fundamentalista revíziója

Hirdetés
2025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1