A zsinagóga látogatóirányító rendszerének, arculatának és kiállításainak grafikai tervezéséért járt a rangos elismerés.
Újabb magyar siker született a Red Dot Design Awardon 2021-ben: Dávid Gábor és Tausz Gábor Ezra a helyreállított Rumbach Sebestyén utcai zsinagóga látogatóirányító rendszerének, arculatának és kiállításainak grafikai tervezéséért kapta a rangos elismerést. Korábban ICOMOS-díjjal tüntették ki a helyreállítást, az épület példaértékű restaurálásáért, azon belül a centrális tér kulturális hasznosítását is lehetővé tévő megoldásért.
A zsinagógát 2021 júniusában adták át a közönségnek. A Kőnig Tamás és Wágner Péter tervezte helyreállítást, mások mellett, Dávid Ferenc művészettörténész kutató és Tahi-Tóth Ilona műemlékszakértő is segítette.
Az 1955-ben alapított Red Dot Design Award – a világ egyik legrangosabb design elismerése – egy olyan vizuális formatervezés tematikájú pályázati verseny, amelyben a „piros pont”, a minőség védjegye. Évente változó – tervezőkből, professzorokból, a szaksajtó munkatársaiból álló – nemzetközi szakértő zsűri válogatja ki a díjazott műveket. 2021-ben Dávid Gábor és Tausz Gábor Ezra a helyreállított Rumbach Sebestyén utcai zsinagóga belső, útbaigazító rendszerének, arculatának és kiállításainak grafikai tervezéséért kapta a rangos elismerést Brands & Communication Design szekcióban.
Az útbaigazító rendszer – a létesítmény vizuális arculatának egyik megjelenési formája – egyszerű, szöveggel és könnyen érthető képjelekkel segíti a látogatókat az épületen belüli eligazodásban.
Rumbach zsinagóga designkommunikációja a teljes épületen átívelő – a bejárattól a kijáratig összefüggő, részleteiben nagyon sokszínű – vizuális elemek összessége. Az eredeti zsinagóga rendkívül gazdag vizuális világa mellé közösségi tereket, kávézót, múzeumot és oktatási termeket hoztak létre az épületben. Az arculatban – a zsinagóga eredeti motívumaira építve – ez a kettősség fogalmazódik meg.
Az így elkészült vizuális világ felidézi a háború előtti, még virágzó neológ zsidóság kultúrára és szépre érzékeny szecessziós és eklektikus világát, ugyanakkor modern, a 21. század kihívásaira felkészült formában fogalmazza újra.
Az intézményben tett látogatás különleges utazás a múltba, találkozás a zsidó hagyományokkal és ugyanakkor a jelennel is. Néhol látszódnak az épület megrozsdásodott eredeti tartóelemei, míg másutt a modern környezet érvényesül az újjászületett termekben. Ezt a gondolatot követi alkalmazott elemeivel az épület designkommunikációja is. A bejáratnál főleg antikolt rezet, sötétre festett alumíniumot, az ajánlott útvonal felétől pedig egyre inkább tiszta és fényes vörösrezet használtak a tervezők. Az épület bejárása így a megtisztuláshoz vezető út is, ahogy egyre légiesebb, szakrálisabb elemek veszik körül a látogatót.
A zsinagóga karzatán elhelyezett 12 világító hengerből álló kiállítás Otto Wagnert, az épület tervezőjét és a zsinagóga történetét mutatja be. Az ismertetőkhöz egy-egy illusztráció készült, a szövegelrendezés a zsidó vallás alapművének, a Talmudnak tipográfiáját idézi meg.
A kávézó falainak vörösréz installációi valamilyen tórai parancsolatot vagy szokást jelenítenek meg. A zsinagóga útbaigazító endszerének szabályosságával szemben a dinamikus, laza vonalú, lebegő hatást keltő installációk teszik légiessé a teret. A kijárat felé vezető lépcsőn egy majdnem hatméteres installáció zárja az utat. A motívum forrása a zsinagógatér oszlopain látható. A falon lebegő egymásba fonódó minta az együttélés szimbóluma. Ahogy az egész látogatói út során a felfelé emelkedés dramaturgiája jelenik meg a dizájnban. Úgy nyúlik az installáció az ég felé, mint Jákob lajtorjája.
Az épületet az OCTOGON 157-es lapszámában mutattuk be, Bujnovszky Tamás fotóival.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.