Szentgyörgyi Szandra (Sandart&Co) fényinstallációi.
Szentgyörgyi Szandra Németh Ági Munkácsy díjas szobrászművésznél tanult plasztikát, 2006-ban diplomázott a MOME Formatervező művész szakán. 2007-ben fél évet töltött Jacob Jensen dán formatervező stúdiójában. 2011 óta készíti egyedi lámpáit és fényinstallációit, melyeket saját cége, a Sandart&Co Kft. 2015-ös megalakulása óta maga kivitelez társaival. A lámpák megalkotásában Szemerédi Gábor villamosmérnök és Kelecsényi Imre van segítségére, aki a lámpák műszaki részével és a részletmegoldásokkal foglalkozik. Interjú!
Mi inspirál a design terén?
Sz.Sz.: Formatervezéssel, grafikai üveggel, szignalizáció tervezéssel is foglalkozom, de a fényinstallációk állnak az érdeklődésem fókuszában. A lámpáimat: nemes kőből, rozsdamentes acélból, akril tömbökből készítem, ezek az anyagok különféle geometriai alakzatokban más és más módon törik meg a fényt, és adnak a kész kompozíciónak többlet-mondanivalót. Valójában ezek az installációk a fény szobrai, amelyek különféle anyagok közvetítésével fejtik ki a hatásukat. Kis méretű lakossági lámpákat és óriás méretű fényinstallációkat egyaránt készítünk, igazodva a megrendelői igényekhez. Az építészekkel, belsőépítészekkel és a világítástechnikai partnerekkel olyan projekteket hozunk létre, amelyben a fényinstalláció vagy lámpatest az építészeti környezet szerves részévé válik. Olyan megoldásokra törekszünk, amely összetettebb esztétikai és funkcionális igényeknek is megfelel.
Hogy jellemeznéd a saját stílusodat?
Sz.Sz.: A „Szandra stílus” a fény értelmezése a különböző különleges anyagok által. Ez azt jelenti, hogy a változó anyagvastagságok, anyagminőségek fénnyel párosítva mindig más és más, újszerű végeredményt adnak. Például az átlátszó akril tömb fénnyel ötvözve különleges optikai játékot hoz létre, ami megváltoztatja a tárgy alakját, illúziót kelt. A nagy léptékű fényinstallációk esetében a térbeli grafikai vonalvezetés képzőművészeti dimenzióba helyezi az installációt.
Minden munkád azonos elemek változatos sorolásával jön létre, ez tudatos döntés?
Sz.Sz.: A tervezés alappillére a moduláris rendszer, tehát azonos elemek ismétlődéséből létrejövő formákkal kísérletezem. Ennek előnye a gazdaságos gyárthatóságon túl a kompozíciós variálhatóság, a gyorsabb gyártási folyamat és helyszíni installálás. Az elemek lehetnek változó méretűek egy kompozíción belül, de a repetitív jelleg mindig erős és nyilvánvaló eleme a hatásnak. Fontos szempont, hogy a fény kiemeli a forma plasztikáját, a fény-árnyék játék révén izgalmas grafikai vagy optikai hatások keletkeznek.
Van különbség a kis méretű lámpák és az installációk között a tervezési metódust tekintve?
Sz.Sz.: A repetitív jelleg azonos, legfeljebb csak egy elemet használok fel a sorozatból. Mindig sorolható formákkal dolgozom, amelyek önmagukban is izgalmasak. A tervezés során mindig szükség van életnagyságú részlet anyagszerű modellezésére, mert ezáltal a részletmegoldások tökéletesíthetők, valamint az anyag és fény kapcsolatának harmóniája jobban érzékelhető. A lakossági lámpáknál vagy egyedi lámpatesteknél a forma és az anyag dominál, ez lép intenzív kapcsolatba a fénnyel, és hoz létre különleges látványt. Az irodatérbe tervezett akriltömb lámpámnál optikai játék jelenik meg a víztiszta grafikai felületen.
A fényinstallációk részleteikben és kompozíciójukban egyedi megoldások, amelyek általában középületben kapnak helyet, itt nagyobb szerephez jut az elemek sorolása, az ismétlődés, mint kompozíciós elv. Egy középületi fényinstalláció tervezésénél a felhasználható anyagokat és fényforrásokat elsősorban az adott épülethez tartozó világítási és egyéb követelményekhez kell igazítani. Az alapkoncepció akár műszaki, akár emocionális, kifejezi egy irodaház koncepcióját és identitását. Akkor jó, ha pozitív érzéseket kelt a látogatóban, miközben hozzájárul a tér optimális megvilágításához.
Formáját és anyagát tekintve minden munkád más és más, mit fejezel ki az egyes esetekben?
Sz.Sz.: Egy fényinstallációnak mindig van valamilyen mondanivalója, amely vagy filozófiai ihletésű, vagy az épület atmoszférájához igazodik. Legutóbb átadott munkánk a Lónyay-Hatvany villa földszinti étterme a vár alatt, itt a fogyasztótérbe került fényinstalláció átlátszó csillogó rudak sokaságából áll. A tér aszimmetriáját hozza egyensúlyba azáltal, hogy egyenletes fényével kiegyenlíti az oldalról érkező erős természetes fényt, főleg alkonyatkor. Az átlátszó csillogó rudak sokasága a kis belmagasságot optikailag nem befolyásolja. A fényinstalláció szimbolizálja a dunai víz áramlását, fodrozódását, az áramló levegő mozgása révén hullámzó, néha csilingelő hangot is adó installáció meditatív hangulatot teremt. Az étterem előterében található rozsdamentes csövekből komponált Galaxis installáció az esti hangulatfényhez kapcsolódik, a csillagos égboltot szimbolizálja.
A Dubaji Világkiállítás Magyar Pavilonjának, az Aqua Roots of Hungary elnevezésű épületnek a központi témája a víz, hazai vízkincseinket mutatja be. Az installáció koncepciója szorosan kapcsolódik ehhez, az ide került, arany színű rozsdamentes szőtt acélrácsból készült Möbius-lámpáim formavilága a népi kultúránkban megjelenő fonott halászhálókat, varsákat, az ehhez kapcsolódó vízi élővilágot és a dunai életérzést idézi.
Egész más volt a feladat a Skanska irodaház recepcióján. A térre a skandináv életérzés, anyaghasználat jellemző, a fehérre festett fából készült, hullásos formákat ismétlő fényinstalláció a felhőket szimbolizálja.
Egy elegáns magánlakás lépcsőházába tervezett installációm esetében onyxot és akriltömböket használtam. A nemes anyagokból kivitelezett egyszerű formák a spirális formába rendezett ismétlődés által adnak elegáns, a végtelent idéző hangulatot.
Milyen irányban folytatod a kutatást?
Sz.Sz.: 2020-ban elnyertem az Magyar Művészeti Akadémia 3 éves művészeti ösztöndíját, amelynek keretén belül Téri fénykompozíciók címmel fényinstallációs elemrendszer tervezésébe kezdtem. Témám a moduláris rendszer kifejtése. A választott alapforma a Möbius-szalag, amelyből számos kompozíció állítható össze különböző fényhatásokkal párosítva. A Möbius szalag érdekessége, hogy egy szalagból kétirányú csavarás által létrejövő feszültség öntartó formát eredményez. Ennek a koncepciónak a lényege a variálhatóság, amely adott esetben képes követni a belsőépítészeti tervezési vagy gazdasági folyamat igényeit. Ennek a témának a legkisebb 3 elemből álló kompozíciója látható a Dubaji Világkiállítás Magyar Pavilonjának Bistro helyiségében.
Szentgyörgyi Szandra | Web | Instagram
Még több és nagyobb fotóért katt a képgalériára!
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.