Hirdetés

Friss diplomás projektek közül szemezgetünk

A nyár eleje a diplomázás időszaka, amikor évről évre fiatal építészek és designerek lépnek ki az egyetemről, tele friss lendülettel és ambícióval. Az OCTOGON online-on az elkövetkező időszakban különböző egyetemekről válogatunk izgalmas diplomaterveket. Schillinger Laura a MOME formatervező művész szakán szerzett MA diplomát.  

 

Az egyetem Design Intézete idén 4 fő témába sorolta a diplomamunkákat: KRAFT, SOCIAL, EMOCIONÁLIS és FENNTARTHATÓSÁG. Laura projektje a SOCIAL kategória egyik kiemelkedő példája. A projekt kivonatát a szerző leírásában közöljük.

 

 

A Stelázsi egy kollégiumi lakószobába tervezett, konyhai eszközök és tartós élelmiszerek tárolására alkalmas mobilia, mely a speciális élettér adottságaira reflektálva egyesíti magában a kamrapolcok és a konyhai szekrények funkcióit. Praktikus kialakítása lehetőséget ad a felhasználók sokrétű igényeinek kielégítésre.

A szakdolgozatomban arra kerestem a választ, hogy képes-e támogatni a tárgyi környezet az ideiglenes lakóhelyhez (kutatásom esetében a kollégiumokhoz) fűződő érzelmi viszony létrejöttét, pozitívan befolyásolni a hallgatók mentális és fizikai állapotát. Az intézményi környezet kialakításában rejlő veszélyek és fejlesztési lehetőségek szakirodalmi feltárása, valamint a magyarországi egyetemi kollégiumokra jellemző berendezési tárgyak megvizsgálása utána egy olyan kollégiumi bútor megalkotására törekedtem, amely hozzájárul a hallgatók életminőségének és produktivitásának javulásához.

 

 

A tervezés kezdetén a kutatásomat kiegészítettem egy 27 kérdésből álló online kérdőívvel, hogy pontosabb képet kapjak a jelenlegi kollégisták igényeiről, elvárásairól, a berendezéssel kapcsolatos meglátásairól és problémáiról. A kérdőívet összesen 112, többségében 19 és 25 év közötti, Budapesten és nagyobb egyetemvárosban élő kollégista töltötte ki. A válaszok kiértékelésének eredménye felhívta a figyelmemet egy fontos problémakörre. A megkérdezettek 92%-a használja a szobáját alvás és tanulás mellett étkezésre is, mégis csupán a szobák 10%-ban alakítottak ki az étkezéshez kapcsolódó tevékenységeknek dedikált térrészt. Nem meglepő tehát, hogy a kollégisták számára a konyhai eszközök és az elmosott edények jelentik a legnagyobb problémát tárolás szempontjából.

A kitöltők kétharmadának gondot okoz, hogy hol helyezze el az étkezéshez és főzéshez szükséges eszközeit a szobáján belül, mivel a közös konyhában gyakran eltűnnek a kint felejtett tárgyak. Egy másik fontos felismerése a kutatásnak, hogy a szobák 95%-nak alapvető tartozéka a hűtőszekrény, így ez, az étkezéshez szorosan kapcsolódó tárgy adta a kiindulópontját koncepció megalkotásának.

Egy olyan hűtő köré épülő tárolórendszer megtervezését tűztem ki mestermunkám céljául, amely részben helyettesíteni képes a teakonyhákat azokban a szobákban, ahol nem megoldható a beépítésük, ily módon a bútor elhelyezésével a kollégium fenntartója lehetőséget biztosít a bentlakók számára a konyhákban végzett bizonyos tevékenységek beemelésére a lakótérbe.

 

 

Bár a bútor funkcionális jellegéből adódóan kevesebb teret hagyott a formai kibontakozásra, fontosnak találtam, hogy az esztétikai megjelenésre is hangsúlyt fektessek, hogy a tárgy képes legyen erősíteni a kollégista és lakóhelye közötti kötődést. Az anyaghasználattal és az apróbb részletek kidolgozásával igyekeztem némi otthonosságot csempészni a bútor karakterébe, melyhez a nagyszüleink konyhájából ismerős színek és formák világából merítettem inspirációt.

A kockás és csíkos szövött lenvászon terítők, a kamra polcokon végigfutó, kinél csipke, kinél viaszosvászon díszítő csíkok, a piros zománcozott edények emlékképei sejlettek fel előttem az otthonosság hívószavára. Ezen tárgyak jellegzetes motívumai finoman köszönnek vissza bútor részleteiben. A név ötletét szintén a nagyszüleim házában használatos kamrapolc régies elnevezése adta.

 

 

Témavezető: Juhász István, Konzulens: Palkó-Arndt Bernadett
Forrás: MOME

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

 METU X HUB | FRISS DIPLOMA

METU X HUB | FRISS DIPLOMA

Friss diplomás projektek közül szemezgetünk

Kozmikus Geodéziai Obszervatórium | FRISS DIPLOMA

Kozmikus Geodéziai Obszervatórium | FRISS DIPLOMA

Friss diplomás projektek közül szemezgetünk

Főtér az Infoparkban | FRISS DIPLOMA

Főtér az Infoparkban | FRISS DIPLOMA

Friss diplomás projektek közül szemezgetünk

 METU X HUB | FRISS DIPLOMA

METU X HUB | FRISS DIPLOMA

Friss diplomás projektek közül szemezgetünk

Kozmikus Geodéziai Obszervatórium | FRISS DIPLOMA

Kozmikus Geodéziai Obszervatórium | FRISS DIPLOMA

Friss diplomás projektek közül szemezgetünk

Főtér az Infoparkban | FRISS DIPLOMA

Főtér az Infoparkban | FRISS DIPLOMA

Friss diplomás projektek közül szemezgetünk

 METU X HUB | FRISS DIPLOMA

METU X HUB | FRISS DIPLOMA

Friss diplomás projektek közül szemezgetünk

Kozmikus Geodéziai Obszervatórium | FRISS DIPLOMA

Kozmikus Geodéziai Obszervatórium | FRISS DIPLOMA

Friss diplomás projektek közül szemezgetünk

Főtér az Infoparkban | FRISS DIPLOMA

Főtér az Infoparkban | FRISS DIPLOMA

Friss diplomás projektek közül szemezgetünk

Hirdetés
2021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1