Szalai Bálint itthon. projektje egy kisváros mestereinek lehetőségeit szélesíti.
Szalai Bálint itthon. projektje a szülővárosa, a vajdasági Ada kisipari hagyományait és közösségét erősítheti, design eszközökkel kiegészítve a helyi mesteremberek szaktudását. Ismerd meg a MOME formatervező hallgatójának diplomamunkáját!
A design eszköztárával a helyi értékeket felerősítve pozitív változásokat indíthatunk el egy közösségben. Az itthon. egy olyan brand koncepciója, mely a tervező szülővárosának kisipari hagyományaira támaszkodva, az ott élő mesteremberek lehetőségeit kívánja szélesíteni.
A mestermunka tárgyai a helyi értékeket és szaktudást vegyítik a kortárs design eszközeivel, ezzel új piaci lehetőséget teremtve a közösség számára. A projekt további célja, hogy a gazdasági hasznon túl közösséget is formáljon a tárgykészítők körében.
Ada, a tervező szülővárosa a Vajdaságban, Szerbia északi részén, a Tisza jobb partján terül el, a magyar határtól körülbelül 50 km-re. A helyiek vállalkozó kedve mindig is kimagaslott a környéken, ezért Adát ma is kisiparos városként tartják számon. A térség fénykora a Jugoszláv időszakra tehető, amikor a település az ország egyik kisipari központjává vált. Ennek a hagyománynak köszönhetően még most is számos műhely és kézműves működik, bár a közhangulatot mára leginkább az elvándorlás határozza meg.
Az itthon. projekt ezeket az alacsony technológiaigényű, de nagy tapasztalatot és szaktudást felhalmozó műhelyeket kívánja megszólítani. Első körben, mesterségük alapján öt szakembert választottak ki: egy-egy kosárfonót, faesztergályost, bográcsgyártót, kovácsot és keramikust. A tervező irányításával a készítők kéznyomait is magukon viselő darabok végül egy közösen formált termékpalettát alkotnak. A termékek kis szériában készülő, magas minőségű hétköznapi tárgyak, melyek egy otthon érzelmi és funkcionális igényeire reagálnak.
Rendeltetésüket tekintve van köztük ülőke, tároló, kínáló tál, váza, gyertyatartó és sodrófa is.
A hangulatában visszafogott, nyugalmat sugárzó termékpaletta színhasználata is a földszínekre alapoz: az anyag természetes megjelenésén túl a zöld árnyalataival, valamint a feketével találkozunk. Mivel a projekt egyik célja az, hogy kapcsolat alakuljon ki a helyi készítők között, az anyagválasztás miatt egy-egy termék létrehozása tudatosan több műhely közös munkáját igényli.
A diplomamunka részét képezi még egy egységes arculat és brand terve, melyen keresztül a jövőben a termékek értékesítése is történne. A webshop olyan kiugrási lehetőséget kínál a készítőknek, melynek köszönhetően a helyi termékek a korábbinál szélesebb, akár nemzetközi közönséget is elérhetnek. A tervező számára az itthon. projekt egy kapcsolódási pont a szülővárosához. A brand névválasztása is egy személyes felismerésen alapul, vagyis a „szia, itthon vagy?” számtalanszor feltett kérdésre ad rövid és egyértelmű választ.
(Témavezető: Pais Panni, logó: Mrkobrad Marko)
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.