Hirdetés

Száll a 424-es...

Különleges járművek érkeztek a Közlekedési Múzeum új helyszínére.

Az egykori Északi Járműjavító területén, még az építkezés megkezdése előtt időszaki kiállítással és programokkal várja látogatóit a Közlekedési Múzeum, amint ezt a járványhelyzet lehetővé teszi. Az új múzeum beruházási helyszíne még az idén megnyílik a látogatók előtt, a régi Dízelcsarnokban pedig kiállítással és programokkal várják a látogatókat.

Fotó: Közlekedési Múzeum / Nyitrai Dávid

Az új kiállítás helyszínére öt különleges vasúti jármű érkezett január 11-én reggel: az ikonikus 424-es gőzmozdony, a vasútvillamosítás kiemelkedő alakja, Kandó Kálmán által tervezett, már 1932-ben forgalomba állt V60-as villanymozdony, valamint egy 242-es gőzmozdony, egy M44-es tolatómozdony, és egy CMN személykocsi. Ezeket követi január 12-én az 1935-ös Árpád gyorssínautóbusz, amely Budapest és Bécs között közlekedett. A járművek egyébként szorosan kötődnek a helyszínhez, hiszen többségüket itt javították az Északiban, az ország egykori legnagyobb vasúti járműjavítójában.

A lehetőség, hogy a Közlekedési Múzeumnak újra egy saját helyszínen megrendezett időszaki kiállítása lehet – amit természetesen a vírushelyzetet és a rendelkező szabályozásokat figyelembe véve nyit majd meg a múzeum – azt is jelenti, hogy folyamatos múzeumpedagógiai és családi programokkal, időszakos eseményekkel, konferenciákkal, járműbemutatókkal, rendezvényekkel, eseményekkel várja a látogatókat a Közlekedési Múzeum. A kiállításon a volt Északi járműjavító múltját, jelenét és jövőjét is megismerheti a közönség. Mivel a felhagyott járműjavító jelen állapotában nem alkalmas téli üzemre, az épületet nyári - kora őszi hónapokban tervezzük megnyitni, ha pandémiás helyzet megengedi.

Fotó: Közlekedési Múzeum / Nyitrai Dávid

Fotó: Közlekedési Múzeum / Nyitrai Dávid

Az Északi Járműjavító 1867 és 2009 között az ország legjelentősebb vasúti járműjavító bázisa volt. A hazai vasúti járműjavítást, járműgyártást megtestesítő, adottságaiban kiállítóhelynek kitűnően alkalmas ipari örökségi helyszínt 2017 decemberében jelölte ki a Kormány az új Közlekedési Múzeum helyszínéül. A projekt keretében egy teljes kulturális negyed jöhet itt létre, amelynek főbejárata a Közlekedési Múzeum, mellette pedig az Eiffel Műhelyház áll. A tervek szerint a múzeumépület körül park, új gyalogos kapcsolatok, új vasúti megálló és a nosztalgiavillamosok számára egy új végállomás is létrejön.

 A múzeum kiemelt célja a helyszínen ma látható, ipari múltat idéző állapot megőrzése és világszínvonalú kortárs építészettel való kiegészítése. Az új Közlekedési Múzeum építésére ezért nemzetközi tervpályázaton a szakmai zsűri egyöntetű döntéssel a New York-i Diller Scofidio + Renfro sztárépítész irodát és magyar partnerét, az Ybl-díjas Noll Tamás vezette M-Teampannon építészirodát választotta ki győztesnek. A kormány 2020 májusában döntött arról, hogy biztosítja az új Közlekedési Múzeum épület-komplexumának és új állandó kiállítás tervezésére, előkészítésére szükséges támogatást. Az új Közlekedési Múzeum projekt Európa egyik legnagyobb barnamezős fejlesztése. Az új Múzeum építése leghamarabb 2023-ban kezdődhet, ezért érdemes a következő két tavaszi-nyári szezonra az épületet ideiglenesen még megnyitják a látogatók előtt.
 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Az új Közlekedési Múzeum - Octogon külön kiadvány

Az új Közlekedési Múzeum - Octogon külön kiadvány

A hazai muzeológia, örökségvédelem, kortárs építészet- és környezetkultúra nézőpontjából egyaránt korszakosnak ígérkező beruházásról szóló melléklet most korlátozott példányszámban megvásárolható.

Világhírű építésziroda tervezheti az új Közlekedési Múzeumot

Világhírű építésziroda tervezheti az új Közlekedési Múzeumot

A befutó a Diller Scofidio + Renfro építésziroda lett, amely számos közintézményt és múzeumot tervezett világszerte.

Egy hónapon belül döntenek a Közlekedési Múzeum új épületéről

Egy hónapon belül döntenek a Közlekedési Múzeum új épületéről

Hamarosan kiderül, ki tervezi a Közlekedési Múzeum új épületét. 

Az új Közlekedési Múzeum - Octogon külön kiadvány

Az új Közlekedési Múzeum - Octogon külön kiadvány

A hazai muzeológia, örökségvédelem, kortárs építészet- és környezetkultúra nézőpontjából egyaránt korszakosnak ígérkező beruházásról szóló melléklet most korlátozott példányszámban megvásárolható.

Világhírű építésziroda tervezheti az új Közlekedési Múzeumot

Világhírű építésziroda tervezheti az új Közlekedési Múzeumot

A befutó a Diller Scofidio + Renfro építésziroda lett, amely számos közintézményt és múzeumot tervezett világszerte.

Egy hónapon belül döntenek a Közlekedési Múzeum új épületéről

Egy hónapon belül döntenek a Közlekedési Múzeum új épületéről

Hamarosan kiderül, ki tervezi a Közlekedési Múzeum új épületét. 

Az új Közlekedési Múzeum - Octogon külön kiadvány

Az új Közlekedési Múzeum - Octogon külön kiadvány

A hazai muzeológia, örökségvédelem, kortárs építészet- és környezetkultúra nézőpontjából egyaránt korszakosnak ígérkező beruházásról szóló melléklet most korlátozott példányszámban megvásárolható.

Világhírű építésziroda tervezheti az új Közlekedési Múzeumot

Világhírű építésziroda tervezheti az új Közlekedési Múzeumot

A befutó a Diller Scofidio + Renfro építésziroda lett, amely számos közintézményt és múzeumot tervezett világszerte.

Egy hónapon belül döntenek a Közlekedési Múzeum új épületéről

Egy hónapon belül döntenek a Közlekedési Múzeum új épületéről

Hamarosan kiderül, ki tervezi a Közlekedési Múzeum új épületét. 

Hirdetés
2025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1