Igazi művészettörténeti ritkaság, Camille Claudel A könyörgő című szobra kerül kalapács alá a BÁV júniusi Centenáriumi aukcióján
Igazi művészettörténeti szenzációnak számít Camille Claudel A könyörgő című szobrának felbukkanása. A Rodin szerelmébe beleőrülő szobrász művészi önállósodását szimbolizáló alkotásra 34 millió forintról lehet licitálni. További ritkaságokkal és egy magyar történelmi ereklyével is készül a 100 éves aukciós évfordulóját ünneplő BÁV a Centenáriumi árverésére, június 22-23-24-én, a MOM Kulturális Központban.
Tavaly a koronavírus miatt elhalasztott Centenáriumi aukcióval ünnepli a BÁV árveréseinek 100 éves évfordulóját. A három napos árverésen különleges ékszerekre, órákra, műtárgyakra és festményekre licitálhatnak majd az érdeklődők. A valaha volt legkiemelkedőbb anyagot felvonultató ünnepi aukciónak kétségkívül az egyik, ha nem a legnagyobb sztárja Camille Claudel A könyörgő című szobra.
BÁV Centenáriumi aukció Időpontja: 2021. június 22-23-24. 18:00
• június 22., kedd: óra- és ékszeraukció
• június 23., szerda: ezüst és műtárgy aukció
• június 24., csütörtök: klasszikus és kortárs festmény aukció
Az aukció helyszíne: MOM Kulturális Központ Színházterme, 1124 Budapest, Csörsz u. 18.
Típusa: élő árverés, amelyen személyesen és online is licitálhatnak az axioart.com oldalán. A vételi- és telefonos megbízások az Aukciósházban és az aukcio@bav.hu címen adhatók le.
Aukciós kiállítás: 2021. június 12-20. között mindennap 10-18 óráig, 1052 Budapest, Bécsi utca 1.
További információ és katalógus: www.bavaukcio.hu
Camille Claudel, a zseniális szobrász és múzsa
Camille CLuadel portréja, feltehetőleg esküvői ruhában
Camille Claudel (1864-1943) az Académie Colarossi-n tanult, azon kevés főiskolák egyikén, ahol a nőket is fogadták. Alfred Boucher tanítványa volt, aki később Olaszországba költözött, és tanítványait a kor leghíresebb szobrászára, Auguste Rodinre hagyta. Ekkor ismerkedett meg az akkor 19 éves Camille a nála 24 évvel idősebb Rodinnal, és vette kezdetét egy több mint tíz éven át tartó, olykor gyümölcsöző, olykor viharos kapcsolat, amelynek Claudel egyszerre köszönhette sikerét és tragédiáját. Egy szerelmi háromszög miatt vált viszontagságossá és reménytelenné kapcsolatuk. Hiába próbálta rávenni Rodint, hogy hagyja el a nála jóval idősebb élettársát és gyermeke anyját, egy idő után belátta, hogy ez nem fog megtörténni, s kapcsolatuk végleg megromlott. „Camille Claudel életművét áthatja mesterével, Auguste Rodinnel való művészi és személyes kapcsolata. Az utóbbi idők kutatása azonban igyekszik áthelyezni a hangsúlyt Rodin tanítványáról, a múzsáról és szeretőről az önálló művészre, a kor elvárásaival szembeszálló, erős nőalakra. Ilyen szempontból is különleges helyet foglal el az életműben ez a szobor, hiszen abban az időben készült, amikor Camille nemcsak romantikus értelemben, de művészileg is szakított Rodinnel” - összegzi Várkonyi Enikő, művészettörténész.
Az elrepült Isten – Camille Claudel művészi önállósodása
Rodinnel töltött évei után Claudel saját művészi formanyelvén dolgozott, és igyekezett megkülönböztetni magát mesterétől. Tabuk nélkül, természetesen viszonyult a testiséghez, ami a kor szigorú erkölcsisége miatt sikert nem, csak felháborodást váltott ki. Octave Mirbeau kritikus kissé szarkasztikusan fogalmazva ezt írta róla: „Lázadás a természet ellen: egy női zseni.”
A szerelmi háromszögből és a szoborcsoportból kiváló könyörgő már az elhagyott, önálló nőt és művészt ábrázolja.
A könyörgő, avagy más néven Az elrepült Isten címet viselő önéletrajzi ihletésű szobor már a szakítás után készült. Eredetileg Az érett kor című szoborcsoportjának része volt, amely a két nő: az idősebb társ és a fiatalabb szerető között vívódó férfi szerelmi háromszögét jeleníti meg. A megrázó erejű alkotásban Camille térden állva, reménytelenül könyörög szerelmének, akit idősebb társa elragad tőle. Eddigi Istene, Rodin vissza sem tekintve lép tovább, így Camille epekedő kezei már nem érhetik el.
Bár az elválás megtörtént, Camille érzelmileg soha nem tudta feldolgozni Rodin elvesztését. Rövid művészi életútját elmegyógyintézetbe kerülése szakította félbe, ahol 30 évig, élete végéig élt. Nem érhette meg művészetének elismerését, pedig szobrai ma már megtalálhatóak a világ legnagyobb gyűjteményeiben. A párizsi Rodin múzeum külön szobát is szentelt alkotásainak, emellett önálló múzeum is őrzi munkásságát.
Claudel 1899 körül készítette el a térdelő nőalak végleges gipsz változatát, majd 1900-ban, későbbi mentora és kiállítója, Eugène Blot vette meg a jogokat a két méretben készült bronz változat kiöntéséhez. A most árverésre kerülő kisméretű plasztikából összesen ötvenkilenc számozott darab készült. Az akkor szinte ismeretlen szobor egyik, szám szerint a 18. példányát egy magyar család vásárolta meg, amelynek eredetiségét korabeli fénykép is bizonyítja. A művészettörténeti szenzációnak számító művet a Szépművészeti Múzeum javaslatára védetté nyilvánították, így remélhetően egy jelentős hazai magán- vagy közgyűjteményben találja meg a méltó helyét a Centenáriumi aukció június 23-i műtárgynapja után.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.