Fotós látlelet a magyar társadalomról

A születése óta eltelt két évszázadban divat volt azon töprengeni, mit gondolna ma Petőfi. A Capa Központ június 22. és október 1. között látogatható, Petőfi utcák népe című kiállítása azonban azt mutatja be, ha a költő most indulna vándorútjára, vajon mit látna. Hogyan élnek ma a magyarok? A Pictorial Collective dokumentarista fotós kollektíva kilenc tagja Bácsi Róbert László, Bődey János, Hirling Bálint, Mohai Balázs, Móricz-Sabján Simon†, Pályi Zsófia, Stiller Ákos, Urbán Ádám és Végh László – másfél év alatt több ezer kilométert megtéve járta be Magyarországot, Kárpátalját, a Vajdaságot és Erdélyt, hogy megörökítsék a Petőfi utcák életét. A tárlaton látható közel 200 fényképből és 2 videómunkából kirajzolódó Petőfi utca a mai magyar társadalomról ad szubjektív látleletet.


Petőfi Sándor kultusza már a 19. században nagyra nőtt. A gyorsan nemzeti vátesszé emelt költő iránt senki sem maradhatott közömbös, így az összes rezsim róla nevezett el rengeteg művelődési házat, könyvtárat, laktanyát és utcát. A több hullámban futó közterület-átnevezési kampányok ráadásul el is kerülték Petőfit, így lehet, hogy az ő nevét viseli a legtöbb utca Magyarországon. Ha egymás mellé tennénk mind a 2800-at, az Atlanti-óceánig is eljuthatnánk. A Pictorial Collective tagjai az elmúlt másfél évben Magyarországon és a határon túl a Petőfi utcák 266 ezer lakóját fotózták, falvak és városok mellékutcáiban kutakodva.
 

Fotó: Végh László - NagyarFotó: Végh László - NagyarFotó: Végh László - KálmánházaFotó: Végh László - Kálmánháza

Fotó: Mohai Balázs - TiszaugFotó: Mohai Balázs - Tiszaug

„Az elmúlt két évszázadban rengeteget mozdult előre a világ és benne Magyarország is. Többet fejlődtünk a reformkor óta, mint az államalapítás óta addig eltelt 800 évben összesen. Persze volt honnan, Petőfi korában a társadalom nagy része még írástudatlan zsellérekből állt. A Pictorial Collective mai fényképeit elnézve azért mégis erősen kétséges, hogy „a bőség kosarából mindenki egyaránt vehet”-e már, és Petőfi valószínűleg nem gondolná ma sem, hogy „megálljunk, mert itt van már a Kánaán”. A képeken nem a mélyszegénység és a nyomor a szembeötlő, mert nem is ezzel találkoztak leggyakrabban a fotósok országjárásuk során, hanem a szürkeséget szépítgető népi barkácsesztétikával, ami gyakran a létbizonytalanságot hivatott elfedni. Pedig környezetünk folyamatosan visszahat ránk. De vajon a név tényleg kötelez és működik a genius loci, a hely szelleme? Fontos, hogy kiről nevezzük el az utcáinkat? Hatással van Petőfi szellemisége egy Petőfiről elnevezett általános iskola tanulóira? Petőfi verseiben közérthetően fogalmazott, ahogy a dokumentarista fotográfiák elsődleges jelentése is könnyen dekódolható. De a versekből és a fényképekből is, pláne a teljes fotóanyagból sokkal több kiolvasható: az egész több, mint a részek összessége. Ha újabb kétszáz év múlva visszanéznek utódaink, mit látnak majd? Végképp elnéptelenedett falvakat, vagy inkább további rohamos fejlődést? Idővel minden fénykép érdekessé nemesül. Próbáljunk meg ezekre a jelenünket ábrázoló fotókra is inkább egy képzeletbeli jövő perspektívájából rátekinteni, tanulságos tapasztalás lehet”

– emeli ki Virágvölgyi István, a kiállítás kurátora.
 

Fotó: Bácsi Róbert László - EsztarFotó: Bácsi Róbert László - Esztar

Kiállító fotográfusok: Bácsi Róbert László, Bődey János, Hirling Bálint, Mohai Balázs, Móricz-Sabján Simon †, Pályi Zsófia, Stiller Ákos, Urbán Ádám és Végh László
 

A kiállítás megtekinthető:
2023. június 22. – október 1., Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ
Kedd–péntek: 13–18 óra, szombat–vasárnap: 10–18 óra. Hétfőn és ünnepnapokon zárva.

Együttműködő partnerek: Nemzeti Kulturális Alap, Petőfi 200 Ideiglenes Kollégium.

További információ a kiállításról ITT!



Forrás: sajtóanyag
 

További képek a galériában!

1 / 12 fotó



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Anyaság a kortárs vizuális kultúrában

Anyaság a kortárs vizuális kultúrában

„Jelenlétem evidens” című kiállítás a Deák Erika Galériában.

Volt egyszer egy Északi

Volt egyszer egy Északi

Hétvégétől újra látogatható a Közlekedési Múzeum.

Anyaság a kortárs vizuális kultúrában

Anyaság a kortárs vizuális kultúrában

„Jelenlétem evidens” című kiállítás a Deák Erika Galériában.

Volt egyszer egy Északi

Volt egyszer egy Északi

Hétvégétől újra látogatható a Közlekedési Múzeum.

Anyaság a kortárs vizuális kultúrában

Anyaság a kortárs vizuális kultúrában

„Jelenlétem evidens” című kiállítás a Deák Erika Galériában.

Volt egyszer egy Északi

Volt egyszer egy Északi

Hétvégétől újra látogatható a Közlekedési Múzeum.

Hirdetés
2025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1