Budapesten nyit bemutatótermet a Theaterkunst, Németország legnagyobb jelmezkölcsönző cége.

Jelmezek millióiból válogathatnak a filmesek a Theaterkunst budapesti bemutatótermében. A német cég már tavaly készült a magyarországi nyitásra, a koronavírus-járvány miatt azonban ez 2021-re csúszott. A Paulay Ede utcai üzletben mostantól a hazai díszlet- és jelmeztervezők is könnyebben hozzáférnek ahhoz a több mint tízmillió ruhából, cipőből, kiegészítőből álló kollekcióhoz, amely a cég berlini központjában rendelkezésre áll. Korábban Meryl Streep, Jeremy Irons, Brad Pitt vagy Anya Taylor-Joy filmjeihez is kerestek már ruhát ebből a készletből.

A Theaterkunst Németország legnagyobb kosztümös cégeként több mint tízmillió jelmezből, cipőből és kiegészítőből álló gyűjteményével bármilyen korszakhoz, stílushoz, divathoz kapcsolódó igényt ki tud elégíteni – írja a vállalat közleménye. A készletet vásárlások, saját gyártás és felújítások útján folyamatosan bővítik. A berlini központban, valamint a Kölnben, Varsóban és most már Budapesten található telephelyeken 25 ember dolgozik, a cég évente 900 produkciót szolgál ki. A vállalat a tanácsadástól a bérbeadáson át a gyártásig a kosztümökkel kapcsolatos szolgáltatások széles skáláját kínálja ügyfelei részére, az egyedi igényekhez is alkalmazkodva:

A tervezőket a válogatásban és a megfelelő látvány kialakításában úgy segítik, hogy igazodjanak a produkciók költségvetéséhez, időt és pénzt takaríthassanak meg, közben pedig megőrizzék a korhű és minőségi megjelenést akár eredeti, akár utángyártott darabok felhasználásával. Mindehhez egy négyezer kötetes könyvtár szolgál megbízható forrásként, teli jelmeztörténettel, tervezéssel, alapanyagokkal foglalkozó kiadványokkal.

A Theaterkunst a magyar filmipari boom-ot látva úgy vélte: elérkezett az idő, hogy helyi kosztümházat nyisson a még közvetlenebb kiszolgálás érdekében. „A német filmipar Magyarországon igen aktív, ezért úgy döntöttünk, hogy a jelmezeket akkor is biztosítjuk, ha a forgatás nem Németországban zajlik. Már dolgozunk magyar jelmeztervezőkkel is, ez nagy öröm számunkra” – mondja Andrea Peters vezérigazgató.

Hazai részről Juristovszky Sosa jelmeztervező elmondta: „Hozzáférésben, szerződésben, szállításban is megkönnyíti a magyar filmesek dolgát egy ilyen budapesti bázis, egy csomó utazást is meg lehet spórolni. Az előkészítés, majd a forgatás alatt még sokat változnak a dolgok, és sokkal egyszerűbb, ha helyben rendelkezésre állnak a ruhadarabok.”

A Theaterkunst budapesti bázisa a VI. kerületben, a Paulay Ede utca 55. szám alatt nyílik bemutatóteremmel, próbateremmel, és ott helyben a varrónővel el lehet végezni az átalakításhoz szükséges próbát is.

Az évi több mint kétmillió eurós forgalmat lebonyolító Theaterkunst arra számít, hogy Magyarországon az első évben, tehát 2021-ben nagyjából húsz projektben vesz majd részt a helyi független filmektől kezdve a nemzetközi produkciókig.

Évszázados tapasztalat

A Theaterkunst már dédszüleink idejében is foglalkozott jelmezekkel: a cég 1907-ben nyitotta első kosztümházát a berlini Oranienburger Straße-n, a német főváros nagy színházai színdarabokhoz, operákhoz, kabarékhoz kölcsönöztek innen öltözékeket. A múlt század 20-as, 30-as éveiben, a filmgyártás hőskorában a Theaterkunst a nemzetközi piacon is megjelent - az 1930-ban bemutatott A kék angyal című német filmben Marlene Dietrich viselte ruháit, a Ben Hur (1959) című monumentális alkotás főszereplői pedig korábban Amerikából hajóztak Európába páncél- és köpenypróbára. A cég New Yorkban, Amsterdamban, Londonban, Koppenhágában és Stockholmban is irodát nyitott. 1936-ban aztán Hermann J. Kaufmann alapító tulajdonosnak politikai nyomásra el kell adnia vállalatait.

A második világháború alatt a Theaterkunst gyűjteménye súlyosan megrongálódott, rengeteg ruha ment tönkre, és csak a háború után sikerült újra összeállítani a készletet. A társaság ezután két részre szakadt, Nyugat- illetve Kelet-Berlinben működött tovább. 1952-ben az új német filmfellegvárban, Münchenben hoztak létre újabb lerakatot. Egy évvel később a kelet-berlini VEB Theaterkunst bezárt. A következő évtizedekben a gyűjtemény folyamatosan bővült, és olyan produkciókat szolgált ki, mint például A híd (The Bridge - 1959), A tengeralattjáró (Das Boot - 1981), vagy a Berlin, Alexanderplatz című német televíziós sorozat (1980).

A 90-es években a cég egyebek mellett a Meryl Streep, Jeremy Irons, Glenn Close, Winona Ryder és Antonio Banderas főszereplésével forgatott A kísértetház (The House of the Spirits - 1993) vagy a Ryan közlegény megmentése (Saving Private Ryan - 1998) című Oscar-díjas mozi forgatásához biztosított jelmezeket. A 2000-es, 2010-es években a Theaterkunst kellékeit, öltözékeit használták például Quentin Tarantino Becstelen brigantik (Inglorious Bastards - 2009) című filmjében, amelynek egyik főszereplője Brad Pitt volt. Később rendeltek a cégtől jelmezeket a Homeland-sorozathoz (2011), a Grand Budapest Hotelhez (2014), illetve a Berlin Station (2017) vagy a nemrég hatalmas sikert arató Vezércsel (The Queen’s Gambit - 2020) című szériához is – utóbbiban egy sakkozónőt alakít Anya Taylor-Joy.

A Theaterkunst jelmezei felbukkannak a filmeken kívül televíziós produkciókban, reklámokban, fotózásokon, különböző eseményeken vagy zenei videókban, választott innen öltözéket például klippjeihez a Rammstein vagy Peter Fox is. A cég századik születésnapja alkalmából 2007-ben egy kiállítás is nyílt a Deutsche Kinemathek-Museum für Film und Fernsehen-ben, ahol eredeti jelmezeket, fotókat, terveket, rajzokat is bemutattak.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

A Szemem sarkából a siker kapujáig | Berlinale

A Szemem sarkából a siker kapujáig | Berlinale

Erhardt Domonkos animációs filmje elvarázsolta a Berlinale zsűrijét.

Budapesti összepillantás a Berlinalén

Budapesti összepillantás a Berlinalén

Erhardt Domonkos Szemem sarka című animációjának szurkolhatunk a február 16-án kezdődő 73. Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon.

Hirdetés