Újabb izgalmas filmes-képzőművészeti kapcsolódások, sorozatunk évzáró részében.
Modigliani egyik Lunia Czechowska-ról készített – amúgy „mesterien” ellopott – festménye, dacolva a valósággal, többször is feltűnik az Őfelsége legismertebb titkosügynökéről készült mozikban. Vajon melyikekben és miért? Véletlenek pedig nincsenek… Kováts Dávid, a londoni David Kovats Gallery alapítójának újabb bámulatos története az Instagramos #mivanaképmögött gyűjteményéből. James Bond rejtélyek a „Popművészeti” relációk legújabb részében!
2012-ben a Skyfall volt a 23. James Bond film, pontosan 50 évvel az első moziba került kaland, a Dr. No után. De a két filmet nem csak ez köti össze. És vajon mi lehet a közös Sean Connery és Daniel Craig Bondjában?
Craig öt filmben, több mint tizenöt éven át volt Őfelsége legismertebb titkosügynöke. Kezdetben sokan kockázatosnak találták, hogy egy kevéssé ismert karakterszínészre osztották az ikonikus szerepet, de az általa megformált emberibb, sebezhető és saját magával folyamatosan vívódó Bond hamar a közönség kedvence lett.
A Skyfall története szerint Bond Sanghajba utazik, ahol az aktuális célpontját követve tanúja lesz egy merényletnek. A feszültséggel teli jelenetsorban egy felhőkarcoló tetején, a neonfényárban egy kínai műgyűjtőre szerencsétlen sors vár. Ahogy megérkezik az elegáns apartmanba, pezsgővel kínálják, és egy külön szobába vezetik. Izgatottan foglal helyet a széken, amellyel szemben egy festmény látható, letakarva.
Ahogy a lepel lekerül, a vásárló és a néző szeme elé tárul a kép, a bérgyilkos pedig ezt a pillanatot választja ki arra, hogy meghúzza a ravaszt. A lövés kétségtelenül a jelenetsor csúcspontja, nem is beszélve a vizuálisan lenyűgöző operatőri munkáról. Én azonban anno, a moziban ülve csak a festményre tudtam figyelni.
Az eladásra kínált kép ugyanis nem más, mint Amedeo Modigliani 1919-ben készült Woman with a Fan című alkotása, amelyet 2010-ben valóban elloptak a párizsi Musée d’Art Moderne-ből. Egyike annak a tíz festménynek, amit a művész Lunia Czechowska-ról festett. Egyébként azóta sem került elő, bár egy pillanatra újra láthattuk a vásznon, a három évvel későbbi Bond film egyik jelenetében, ahol Blofeld sivatagi búvóhelyének falán lóg.
Festményeket lopni egyébként szinte kizárólag megrendelésre szoktak. Az igazi művészet ezekben az esetekben azonban nem maga lopás, hanem a zsákmány értékesítése. Amikor valaki ellop egy világhírű festményt, hamar rájön, hogy az túl ismert ahhoz, hogy csak úgy ajánlgassa mindenfelé. Végül ott marad a tolvaj nyakán valami, amit nem tud eladni. Ahogy Larry Lawton, ismert ékszertolvaj fogalmazott:
ha választania kell, hogy egy teherautónyi Apple órát vagy hasonló mennyiségű Picasso-t lopjon el, minden alkalommal az órákat választaná.
És hogy hogyan jön mindez a Dr. No-hoz? A filmben az akkor Sean Connery által játszott Bond meglepődve veszi észre a zseniális bűnöző rejtekhelyén Francisco Goya Portrait of the Duke of Wellington című képét, amelyet egyébként nem sokkal a forgatás kezdete előtt loptak el a londoni National Gallery-ből. Ez tehát egy nyilvánvaló kikacsintás, azonban aki igazán figyel a részletekre, ugyanezt a fent említett Modiglianit láthatja egy másik Sean Connery-filmben is, mégpedig az 1999-es Entrapment-ben (Briliáns csapda), az ezúttal tolvajt alakító Connery falán. Véletlen lenne?
FYI: A készülő könyvben 30 hasonlóan érdekes és megragadó történet lesz olvasható, amelyek az adott műtárgyak fotói mellett Bánrévi Roland grafikus illusztrációival egészülnek ki. További részletek hamarosan!
Kováts Dávid | Instagram
David Kovats Gallery | Web | Facebook | Instagram
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.