A hajózás brutális károsanyag-kibocsátását csökkentené egy új fejlesztés.

Egyetértési nyilatkozatot írt alá az ABB és a Hydrogène de France: közösen fejlesztenek majd hidrogénhajtású óceánjáró hajókat – derül ki a svájci vállalat híréből.

A hidrogénhajtás önmagában nem újdonság, az autózásban – igaz, még nagyon korai fázisában jár – lassan elkezd terjedni, és több gyártó is ezt várja hosszabb távon befutónak a hagyományos belsőégésű motorok után, az elektromos hajrás helyett. Ám amíg az autózás folyamatosan szem előtt van, a tengeri hajózásról alig-alig beszélünk, holott egyetlen konténerszállító hajó milliós nagyságrendű autó környezetszennyezését okozza a kezeletlen kipufogógázokkal.

Globálisan az üvegházhatású gázok 2,5 százalékáért felel a hajózás, éppen ezért fontos lépés a svájci és a francia cégek tervezett fejlesztése.

Az szándéknyilatkozat szerint hidrogénhajtású hajókat fognak építeni, amivel jelentősen hozzájárulhatnak az alacsonyabb széndioxid-kibocsátáshoz.

Fotó: ABB

Az ABB és a Ballard Power Systems már fejlesztett közösen üzemanyagcellás hajtásláncokat, most a meglévő, több megawattos „erőműveket” optimalizálják majd, amelyeket a HDF új, bordeaux-i üzemében gyártanak majd. Az üzemanyagcella egy kémiai áramforrás, amelyben az áramtermelő folyamat a hidrogén oxidációja. Ha megújuló energiaforrást használnak a hidrogén előállításához, a teljes gyártási folyamat tiszta lehet, a folyamat mellékterméke pedig a víz.

Az érintett vállalatoknál abban bíznak, hogy a megoldás nagymértékben hozzájárulhat a tengeri hajózási ipar CO2-céljainak eléréséhez. Az ágazat szabályozásáért az ENSZ égisze alá tartozó International Maritime Organization felel. A szervezet célja 2050-ig a felére csökkenteni a károsanyag-kibocsátást a 2008-as szinthez képest.

Már ma is használnak emissziómentes erőforrásokat kisebb hajóknál, rövidebb távon, illetve nagyobb hajók energiaigényének kiegészítésére, ugyanakkor az ABB teljes portfóliójában lévő technológiák lehetővé teszik fenntartható okosvárosok és közlekedési rendszerek tervezését, olyannyira, hogy az idei év végére az összbevételeinek 60 százalékát ezek tehetik ki.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Csak víz legyen és fény

Csak víz legyen és fény

A Stopper, a Magyar Kajak-Kenu Szövetség állóhajója a Vizafogó-parton

Repülő hajó | BMW X TYDE

Repülő hajó | BMW X TYDE

A cannes-i filmfesztiválon debütált az ICON
 

A Dunánál

A Dunánál

Júniusi témánk a víz, ezen belül is kedves folyónk, a Duna

Hirdetés