Bemutatták a jövő irodai trendjeit az Orgatec szakkiállításon.

Időnk legnagyobb részét a munkahelyünkön töltjük, akár huzamosabb időt ülve eltöltve, mint egy nyugdíjas – többek között ez a felismerés is inspirálta a jövő irodai trendjeit, amelyeket a Kölnben október 23-27. között megrendezett Orgatec szakkiállításon ismerhettünk meg. 

Emberek és munkahelyek, amelyek naponta hagyják egymáson kézjegyüket – és hogy mi minden lehet ennek a végeredménye? Október 23-27. között várta a látogatókat Kölnben a kétévente megrendezett Orgatec szakmai vásár és kiállítás, amely korunk trendjeinek tükrében megadta minderre a választ. Egészség és jó kommunikáció a dolgozók között: ha hihetünk az előrejelzéseknek, e kettőt fogják legjobban támogatni a jövő munkahelyei.

Időnk legnagyobb részét a munkahelyünkön töltjük: egyes kimutatások szerint egy átlag irodai dolgozó több időt tölt ülve naponta, mint egy nyugdíjas! Ez a munkaidő 80-85%-a, átlagban ennyit töltünk székhez szegezve a munkahelyünkön, ami sem a hátunk, sem az élettartam-kilátásaink szempontjából nem túl jó hír. Az ülő életmód a kutatások szerint olyan betegségeknek ágyazhat meg, mint a kardiovaszkuláris megbetegedések, a cukorbaj vagy akár a rák. Mindennapi életünkben az egészségtudatosság olyan trend, amelynek kézzel fogható eredményei vannak, vagyis egy igazán jövőbe látó tervező ennek tudatában tervezi meg a jövő tereit. A kérdés, amit az Orgatec 2018 felvetett: hogyan lehetne ezt a meglehetősen pozitív irányzatot a munkahelyünkre is kiterjeszteni?

A válasz szerencsére eléggé biztató: nagyon is sokféleképpen! Például olyan munkahelyi környezet megteremtésével, amely bátorítja, hogy munka közben mozogjunk. Ebben éppúgy segíthet a mozgásra ösztönző irodai infrastruktúra, mint a különleges munkahelyi bútorok és az egészségtudatos irodai kultúra.

Az egészség mellett a fenntarthatóság korunk egy másik égető kérdése – ma már nem mindegy, hogy ebből a szempontból milyen termékekkel és tárgyakkal vesszük körül magunkat. Két hete látott napvilágot az Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) jelentése, amely szerint azonnali beavatkozás szükséges a klímakatasztrófa megelőzéséhez – ez a figyelmeztetés pedig nemcsak kormányoknak, hanem magánszemélyeknek és vállalatoknak is szól.

A biofil design kifejezés már 2014 óta köztünk van, de ez korántsem jelenti azt, hogy már lejárt az ideje. És hogy mit takar a fogalom? Nos, kicsit többet, mint néhány cserepes növény az irodában: többek között fenntartható webhosztolással, szürkevíz-hasznosítással, a megújuló energia hasznosításával, a karbon lábnyom csökkentésével és helyileg megtermelt élelmiszer fogyasztásával küzdenek immár a munkahelyek is a klímaváltozás ellen. 

Az emberek általában fogékonyak arra, hogy tegyenek a bolygónkért, hiszen már egyetlen személy által végrehajtott lépések is számítanak. A kereskedők, építészek, belsőépítészek vagy épp a megrendelők azonban mást és mást értenek a fenntarthatóság fogalma alatt. Szerencsére már vannak olyan eszközök, amik megkönnyítik a szakemberek dolgát. A Kinnarps Better Effect Index elnevezésű értékelési rendszere példáúl az első átfogó mérési módszer, amely kézzelfoghatóvá teszi ezt az általános megfogalmazást, és teljes, áttekintő képet ad az egyes termékek zöld mivoltáról, méghozzá egy pontozási rendszeren keresztül. Ennek a pontrendszernek hat kategória adja az alapját: a nyersanyagok és erőforrások, az alapanyag, az újrahasznosítás, a klíma, a társadalmi felelősségvállalás és az ergonómia.   

 „A jövő döntéshozóinak nem lesz elegendő, hogy a márkanévért fizessenek. Egy logó már kevés lesz – azt is meg kell mutatnunk, hogy mi rejlik mögötte. Mindennek a keresletre is kihatása lesz, a forgalmazók pedig már nem ússzák meg annyival, hogy egyszerűen kipipálnak egy rubrikát. Fontos lesz azt is megmutatni, hogy a fenntarthatóság kérdéskörével is foglalkoztak”

– magyarázza Johanna Ljunggren, a Kinnarps fenntarthatósági menedzsere. Napjainkig a Kinnarps több mint 100 termékét értékeltette a Better Effect Index pontozási rendszere szerint, amely egyszerű választ ad arra az összetett kérdésre: mennyire fenntartható egy adott termék.  

A holisztikus megközelítés egyébként is a cég filozófiájának középpontjában áll. Az „Open for Change” mottó alatt kialakított munkaterek bebizonyítják, hogy a dolgozók jólléte és produktivitása szempontjából az ergonómia és fenntarthatóság egyaránt nélkülözhetetlenek.

Nem szabad szem elől tévesztenünk azt sem, hogy maguk a munkaterekkel kapcsolatos elvárások napjainkban szinte követhetetlen sebességgel változnak. A kölni kiállítás a culture@work jelszava alatt mutatta be a nagyközönségnek a munka eljövendő világával kapcsolatos globális víziókat, amelyeket éppúgy befolyásol a digitalizáció, mint a demográfiai trendek.

A technológiai fejlődés soha nem látott sebességének köszönhetően az irodai berendezések megrendelői igen sok kihívással néznek szembe. A kiállításon szintén bemutatott, a Kinnarps által kifejlesztett Next Office koncepció eredményorientált megközelítés, amelynek kiindulópontját az egyén igényei jelentik, vagyis a munkavállalók állnak a középpontjában. Az elképzelés alapját kiterjedt, alapos kutatás adja, amelyben egyaránt részt vettek megrendelők, fejlesztők és elemzők is.

Ehhez a megközelítéshez igazodva a Kinnarps stand a kiállításon egy innovatív munkahelyi környezetet mutatott be – a nagyközönség elé tárva például hét eltérő, a jövő irodájának igényeit szem előtt tartó módon és különböző funkciók köré tervezett munkaterület-típust.    

„A Next Office koncepció olyan sorvezető, amely megadja az iránymutatást és az eszközöket a komplex és fenntartható munkakörnyezethez. Ha a tökéletes iroda megvalósítása a célunk, akkor ez a hozzá vezető legjobb út. Tökéletes iroda alatt pedig azt értjük, hogy teljesen az adott cég igényeihez igazodó munkakörnyezetet teremtünk” – fejti ki Ann Cederwall, a Kinnarps globális marketing és kommunikációs menedzsere. „Tapasztalataink szerint ahhoz, hogy egy újonnan berendezett iroda sikeresen tudjon működni, tökéletesen ki kell szolgálnia a benne zajló folyamatokat és támogatnia kell a dolgozók egészségét is.”  




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Elindult a nevezés Az Év Irodája versenyre

Elindult a nevezés Az Év Irodája versenyre

Új kategóriákkal és design kiállítással ünneplik Az Év Irodája verseny évfordulóját.

Változást szeretnénk a munkahelyeinken

Változást szeretnénk a munkahelyeinken

Mármint a magyarországi dolgozók kétharmada. Kertet és fitnesztermet szeretnének.

Hogyan vethetünk véget az állandó légkondi-harcnak?

Hogyan vethetünk véget az állandó légkondi-harcnak?

Az irodai klímahasználat állandó vita tárgya, amelynek egyik oka, hogy nők és férfiak másképp érzékelik a hőmérsékletet. De van-e mindenki számára jó megoldás?

Hirdetés