A Flytram a villamos és a drótkötélpálya hibridjeként létrehozott járműkoncepció. A projektet a tervező leírásával mutatjuk be.
Kiss Botond formatervező koncepciója a városon belül a meglévő vasúti infrastruktúrát használja. A nehezen megközelíthető agglomerációk elérését kötélpályával oldja meg, kihasználva a hálózatfejlesztési lehetőségeket, mely a kötélpályák gyorsan telepíthető, alacsony költségű infrastruktúrájában rejlik.
A jármű három fő elemből áll, egy könnyűszerkezetes utaskabinból, alul egy hozzá csatlakoztatható autonóm vasúti forgóvázból, felül pedig egy kötélpályával összekapcsolt gondolakarból. A kabinok 30-35 utasnak adnak helyet. Ezeket a vasúti forgóvázra két szélén, a padlóba süllyesztett csatlakozókkal rögzítik. Ennek a kialakításnak az az előnye, hogy középen alacsony padlómagasságot tesz lehetővé, így nincs szükség magas peronra.
A koncepció egy „váltóállomás" megtervezését is szükségessé tette. Itt egy automatizált folyamat segítségével a kabinokat a kötélpályáról a vasúti forgóvázra helyezik át. A kabinok vasúti szerelvénnyé való összekapcsolása minimális időt vesz igénybe. Az összekapcsolt kabinok nem akadályozzák a város forgalmát, a meglévő villamos hálózatot veszik igénybe. A fülkék így a meglévő forgalmas vonalakon is használhatók.
A cél olyan mobilitási eszköz megalkotása volt, amely összekötheti vagy bővítheti a meglévő tömegközlekedési vonalakat. Áthidalja a felszíni helyhiányból vagy a domborzatból adódó problémákat. A költségek alacsonyan tartására törekszik az infrastruktúra kialakítása során. Az átszállások csökkentésével, pedig alkalmas egy versenyképesebb hálózat kiépítésére. A koncepció mobilitás kategóriában elnyerte az idei Red Dot díjat.
Forrás: Kiss Botond
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.