Az Üveg Nemzetközi Éve kiállítás- és programsorozat alkalmából idén cseh, olasz, szlovák és magyar kortárs üvegművészek munkáiból álló válogatást tekinthet meg a közönség.

A Határtalan Design kiállítás szellemiségéhez hűen nemcsak különféle országok, de különböző művészgenerációk, alkotói felfogások találkozásának helyszíne is ez a szelekció, így kerülhetnek egy kiállítási térbe olyan, nemzetközileg is meghatározó üvegművészek, mint Ján Zoričák és Botos Péter, az autonóm és az alkalmazott műfajok határterületén alkotó Patrik Illo, Jakub Jandurek és Michaela Tomiskova (DECHEM studio), Borkovics Péter, továbbá a legfiatalabb generáció tagjai: Tereza Drobná, Biliczki Anett és Budai Zsolt János; az üvegművészet használati oldaláról a muranói iskolát képviselő Alessandro Mandruzzato, Nicola Moretti és a híres cseh üvegművészet és design legfrissebb nemzedékéhez tartozó tervezők: Jiří Krejčiřík, Jakub Pollág és Václav Mlynář (Studio deFORM). Cikkünkben a kiállító cseh művészek munkáiból válogattunk!

 

DECHEM studio 

Michaela Tomišková (1983) formatervező és Jakub Jandurek (1978) évek óta szerepelnek a Határtalan Design tárlatain, 2021-ben pedig a magyar Iparművészeti Múzeum Kortárs Design Főosztályának Körforgásban című kiállítássorozatának is meghívottjai voltak. Az alapítók az életben is párt alkotnak. A kétezres évek első felében a Nový Bor-i üveges iskolában ismerkedtek meg, majd néhány év szünet után Michaela a Prágai Művészeti, Építészeti és Design Akadémián (UMPRUM) készített diplomamunkája kapcsán találkoztak újra. 2012-ben hívták életre a Dechemet, mely rövid időn belül sikerrel szerepelt több nemzetközi designkiállításon.

Stúdiójuk neve az egyik leggyakrabban alkalmazott technikájukra utal: a „dechem” cseh nyelven „lehelet”-et jelent. Használati üvegeik közül a legismertebb a Bandaska vázasorozat (2015). A saját gyártású alkalmazott munkákon túl neves üveggyáraknak is dolgoznak, köztük az AQFormnak, a KAVALIERGLASS-nak, a Bommának. A használati tárgyak mellett szép számmal találunk portfóliójukban minőségi világítótesteket, illetve üvegből készült bútorokat. 2021-ben elnyerték a rangos Czech Grand Design díjat. 
 

 



Studio DeForm

Václav Mlynář (1989) és Jakub Pollág (1989) a Prágai Művészeti, Építészeti és Design Akadémián (UMPRUM) végeztek, terméktervezői szakon. Nemzetközi tanulmányok, kisebb egyéni művészeti projektek után, 2011-ben alapították a Studio deFORM-ot, melyben építészettel, terméktervezéssel és grafikai felkérésekkel egyaránt foglalkoznak. Egyebek között olyan világcégek megbízott kreatívjai, mint a Nike, a DuPont, a Bomma és a Hem. Kis szériás termékeik kedvelt anyaga az üveg, de optikai üveggel, kristályüveggel, boroszilikáttal is szívesen dolgoznak. Lámpáik, használati üvegtárgyaik, kisbútoraik kézzel készülő, elsősorban öntött, fújt darabok, amelyeket nem pusztán eladásra kínálnak, hisz technikailag egytől egyig vállaltan a cseh üveggyártás tradíciója előtt tisztelegnek. 
 


A kiállításon látható filmjük a Pilsner Urquell-gyár 150. évfordulója alkalmából készült egyedi üvegről készült. 
 



Jiri Krejcirik 

A fiatal cseh designer multidiszciplináris alkotó, a terméktervezéstől kezdve a bútor- és világítástervezésen, az installációs megbízásokon át a belsőépítészetig sok műfajban jeleskedik. Középiskolai évei alatt bútortervezést és -kivitelezést tanult, terméktervezői diplomáját 2012-ben védte meg Plzeňben, a Nyugat-Csehországi Egyetemen (ZČU), hat hónapot pedig a koppenhágai Dán Királyi Képzőművészeti Akadémián (RA) töltött. Rony Plesl üvegszobrász stúdiójában ismerkedett meg ezzel az anyaggal.

Nem először állít ki a Határtalan Design kiállításon, 2021-ben a különleges faégetési technikával, František Bílek szecessziós művész villájának inspirációjára készített Nouveau-bútorkollekcióját láthatta a közönség. A múlt és a jelen összefüggéseit üvegmunkáiban is kutatja: a Heritage/Contemporary című szériájában a megőrzés és az újrafelhasználás, újradefiniálás lehetőségeit tárja fel: hagyományos, kézi csiszolású és fújt tárgyakat társít, így hoz létre egyedi, gyűjtői darabokat. 
 



Lukas Jaburek 

A fiatal cseh üvegtervező művész generációjának egyik legfontosabb alkotója. Tradicionális formaadási és dekorációs eljárások felhasználásával készít kortárs megjelenésű üvegtárgyakat. Az anyag alakítását egyfajta szobrászati tevékenységként értelmezi, amelynek eredményeképpen a nyers matériából történetekkel teli kristálymunkák születnek. Tanulmányait a patinás Nový Bor-i Higher Vocational School of Glass and Secondary School hallgatójaként szerezte. 2013-tól öt éven át a luxusminőségű használati és dekoratív üvegtárgyakat kínáló, világhírű Moser művészeti vezetőjeként tevékenykedett.

Az 1857-ben alapított cseh műhely művészi színvonalú mélycsiszolt és zománcfestett, valamint exkluzív dekorokkal díszített tárgyakkal szerzett vezető pozíciót, tervezői közé tartozott a Wiener Werkstätte alapítója, Josef Hoffmann is. A márkát a mai napig a kézműves hagyományokon alapuló szemlélet és a kimagasló gyártmányminőség jellemzi, a designerek és a kivitelezést végző tapasztalt szakemberek szorosan együttműködnek a tervezés kezdeti fázisától egészen a gyártás befejezéséig. 

Bár Jabůrek már saját stúdiót visz, az ott töltött évek máig hatással vannak szemléletére, stílusára. Tárgyai inspirációját leggyakrabban maguk a csiszolási technikák jelentik, de előszeretettel használ különféle árnyalatúra színezett, sokszor többrétegű kristályt is. Munkáinak erőssége a kézműves- és a progresszív szemlélet párhuzamos jelenléte, amely alapján a mesterség gyakorlati ismerete, annak művelése és a korszerű design kéz a kézben jár. 2012-ben elnyerte a Czech Grand Design díjat a Hruška vázáért és a Kolorit-kollekcióért, és számos objektje szerepel cseh közgyűjteményekben. 
 

 



Tereza Drobná

Már a Cseh Műszaki Egyetem Építészmérnöki Karán (FA ČVUT) 2019-ben megvédett diplomamunkájával, a Jablonec és Poniklá városok környékének üvegkészítési hagyományaiból inspirálódó csillárral, a Heritage-dzsel új utat nyitott a kortárs cseh üvegművészetben. A diplomamunkájához használt, ezüstös felületű üveggyöngyök későbbi munkáiban is megjelennek. Minden újabb tárgya lényegében annak a törekvésének tanúbizonysága, hogy a hagyományos cseh üvegmesterséghez köthető tárgytípusokat, technikákat kortárs módon gondolja újra.

A fiatal tervező legutóbb a 2022-es Zlín Design Héten szerepelt sikerrel, ahol a Best in Design versenyen a szintén cseh Kristýna Mikoláškovával közösen nyerte el a Média-díjat. Együttműködésük gyümölcse a Scene Collection, mely kisasztalokból, könyvtámaszokból, üvegtálakból és vázákból áll, amelyek formailag klasszikus építészeti töredékekre, színpadi díszletekre utalnak. 
 

 

A Határtalan Design kiállítás ideje alatt a Kiscelli Múzeum állandó kiállításában is szerephez jut az üvegművészet. A múzeum üveggyűjteményének eddig nem látott remekei mellett Lukáš Jabůrek cseh üvegtervező kiállítása látható az emeleti kiállítóterekben.


A Határtalan Design kiállítás alapító kurátorai Radnóti Tamás belsőépítész és Szigeti Szilvia Ferenczy Noémi-díjas textiltervező. 

 

Határtalan Design | Web | Facebook | Instagram

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Szubjektív Petőfiség

Szubjektív Petőfiség

Fotós látlelet a magyar társadalomról

A fény forradalma | LAM

A fény forradalma | LAM

Augusztus közepéig látogatható a Light Art Museum Budapest bemutatkozó tárlata, A fény forradalma 

Invokáció (a múzsák segítségül hívása)

Invokáció (a múzsák segítségül hívása)

Balatonfüred, Modern Műtár

Hirdetés