A Birò O2 olyan, mint egy tiszta oxigén buborék, amely csendben mozog városainkban.
Írtunk már arról korábban, hogyan készítenek utcabútorokat háztartási hulladékból, hotelt újrahasznosított anyagokból, vagy éppen bútorokat a tengeri élelmiszeriparból és gazdálkodásból megmaradt anyagok felhasználásával. A 2019-es év egyik legnagyobb szenzációja az a városi kisautó lehet, amely 80%-ban újrahasznosított műanyagból áll, ám a tervezők meg sem akarnak állni egészen addig, míg el nem érték a 100%-ot.
A kicsi, városi közlekedésre kifejlesztett elektromos autók látványa már nem újdonság, azonban az újrahasznosított hulladékból összeállítotté igen. A milánói Mandalaki Studio az elektromos autók gyártásával foglalkozó Estrima céggel közösen alkotta meg az első olyan koncepcióautót, amely 80%-ban újrahasznosított műanyagból készül. A Birò O2 elnevezésű autót a Milánói Design Héten mutatták be, különlegessége, hogy nagyobb mennyiségű újrahasznosított műanyagból készült, mint bármelyik ellenlábasa a piacon. Az O2 koncepciója az eredeti Birò-autón alapul: egy olyan elektromos jármű, amit városban való ingázásra terveztek, könnyű vele parkolni és élmény vezetni. A nagy sűrűségű műanyag helyett azonban az O2 nagy részben már újrahasznosított műanyagból készült.
Design stúdióként mindig is lenyűgözött bennünket az autózás, a sebesség, a teljesítmény világa - mondta a Mandalaki designere, Enrico De Lotto. Másfelől olyan termékeket fejlesztünk, amelyek valódi hatást gyakorolnak az emberek életére, nemcsak szépek és funkcionálisak, de valós igényekre adnak fenntartható válaszokat. Ezért döntöttünk úgy, hogy továbbfejlesztjük a Birò modellt és egyben elősegítjük azt, hogy kevesebb műanyag legyen a földön, és tisztább legyen a levegő a városainkban.
Miután megszületett a továbbfejlesztés ötlete, elkezdtek azon is gondolkodni, hogy milyen hulladékból építsék fel az új autót. Stílusosak voltak, a figyelmük az útfelújítások során keletkezett hulladék felé irányult, a kidobásra ítélt jelzőkúpok és jelzőtáblák így kerültek a Mandalaki fókuszába. A műanyag hulladékelemeket finom porrá őrölték, és fröccsöntési eljárással hasznosították az autó szerkezeti részeinek kialakításához vagy éppen a hátsó ajtóhoz, míg például az ülések, a sebességmérő vagy a kormánykerék adja azt a 20%-ot, amely nem újrahasznosításból keletkezett.
Ha már környezetvédelem és fenntarthatóság, a Mandalaki az autó koncepciójával a légáramlást idézi meg: egy tiszta oxigén buborék, amely csendben mozog a városainkban.
Az autó maximális sebessége 65 km/óra, egy-egy akkumulátor töltéssel 100 km-t lehet vele megtenni. A Mandalaki és az Estrima azonban itt nem áll meg: céljuk, hogy 2019 júniusáig az O2 modellt piacra dobják, illetve tovább dolgoznak azon, hogy a 80%-os újrahasznosított műanyag felhasználást egészen 100%-ig feltornásszák.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.