A MOME Divat- és Textiltervezési tanszékének idei MA diplomamunkái.
Változatos mestermunkák születtek idén a MOME Divat- és Textiltervezési tanszékénén, melyek közül Marada Gerda gördeszkázás és underground kultúra szelleméből merített Urban Jungle nevű kollekcióját, Szigeti Orsolya Lilla távol-keleti utazás inspirálta és a "no waste" szellemében megalkotott Finding Balance kollekcióját, valamint Tendli Noémi Janne Teller Semmi című könyve ihletette, kísérleti cipőkollekcióját mutatjuk be.
Marada Gerda: Urban Jungle kollekció
Marada Gerda diplomamunkája a Magnesium márka imázskollekciója, melyben a brand filozófiáját és a tervező által megálmodott – városi nyüzsgés inspirálta – mintavilágot mutatja be az Urban Jungle kollekció limitált darabjaival. A cél egy olyan hordható, alapdarabokból álló kapszulakollekció létrehozása volt, ami izgalmas mintákkal, részletekkel kombinálva mégis figyelemfelkeltő újdonság.
A kollekció hangulatát a föld színek mellett a narancssárga és a lila erősítik. A minták hangsúlyos szerepet kapnak a kollekcióban, ugyanakkor főleg elrejtett izgalmas részletekben jelennek meg. A mintakollekció szerves részét képezi a brand logója, amit a Compact studio tervezett a márka számára. A logó az aktuális szezon színeihez igazodva jelenik meg a mintákba.
MARADA GERDA: URBAN JUNGLE
DIVAT- ÉS TEXTILTERVEZÉS MA
MOHOLY-NAGY MŰVÉSZETI EGYETEM
2021
Szakdolgozati konzulens: Pallag Andrea
Mestermunka konzulens: Tomcsányi Dóri
Témavezető: Kormos Anna Zsófia
Fotók: Földi Ádám
Szigeti Orsolya Lilla: Finding Balance
Szigeti Orsolya Lilla mestermunkájának koncepciója távol-keleti utazása során született meg, életében az egyensúly megtalálása azóta is központi szerepet tölt be, ezt az állapotot akarta megteremteni kollekciójában a kivitelezés, vizualitás, anyaghasználat területén is.
Szigeti Orsolya Lilla diploma kollekciója zero waste technológiával készült, ezáltal nem termeltem hulladékot a kivitelezés során. A darabok alakíthatóak, és kombinálhatóak egymással, így maximálisan kihasználható a kollekció minden darabja, ami a minimal wardrobe koncepciójának lényege is egyben, azaz, hogy a lehető legkevesebb darabból öltözködik az adott ruhatár tulajdonosa.
Szigeti Orsolya Lilla Erasmusi tanulmányai során, a Politecnico di Milano Design for the Fashion System szakán megismert egy olyan tervezési folyamatot, ahol a gyárthatóság és a piacképesség volt mindennek az alapja, amit szintén beleépített diplomamunkájába, amelyben egy olyan funkcionális sportöltözéket hozott létre, mely alakítható és variálható elemekből áll.
Szigeti Orsolya Lilla: FINDING BALANCE
Divat és Textiltervezés MA
Moholy-Nagy Művészeti Egyetem
2021
Témavezető: Kele Ildikó
Mestermunka konzulens: Tomcsányi Dóra
Szakdolgozat konzulens: Pallag Andrea
Tendli Noémi: Semmi
Tendli Noémi Semmi című mestermunkáját Janne Teller Semmi című kortárs, filozófiai és ifjúsági regénye inspirálta. Mindent a Semmiről című szakdolgozatában feltárta azokat az irodalmi inspirációs lehetőségek, amelyek ihletforrást kínáltak egy kísérleti, objekt cipősorozat tervezéséhez. A szakdolgozat, illetve a mestermunka nem kisebb feladatra vállalkozott mint, hogy készítésük során folyamatosan keressék az egyéni tervezői választ az élet valós értelmére, amit „semmiként” értelmezve, szembe megy minden mai ideológiával. Tendli Noémi Semmi kollekciója az irodalmi műnek az egyéni vizuális értelmezése, valamint saját tervezői véleményének bemutatása a körülöttünk lévő világról az objektjeken keresztül. A halmozás folyamata során pedig szabadon értelmezhető a mindentől való eljutást a semmibe, vagy éppen fordítva.
A végeredmény egy tizenkét darabos objekt sorozat lett, melyek műfajukat tekintve nehezebben értelmezhetők, mint egy kereskedelmi vagy imázs kollekció. „Műfaját tekintve nem kategorizálnám ezekkel együtt, mert teljesen más indíttatásból építkezik. A tervezésem egy kiállításitárgy, művészet? Ahogy korábban kifejtettem ez számomra inkább mások megítélésen múlik. Én mégis úgy tekintenék rá, ahogy a Fontos Dolgok Halmára. A halomra az értelmezhető tárgyak összeségeként, gondolatok összességeként tekintek. Ugyanúgy a munkám is értelmezhető cipőként és kísérleti objektként is, amely a plasztikai értékeket vizsgálja. A műnek és halomnak is sok olvasta van, csak úgy, mint a cipőimnek. Tervezésük során minden részletükben arra törekedtem, hogy számot adjak az intellektuális tervezői és technológiai tudásomról, illetve, hogy individuális gondolataim képi reprodukciói legyenek.”
TENDLI NOÉMI
DIVAT- ÉS TEXTILTERVEZÉS
MOHOLY-NAGY MŰVÉSZETI EGYETEM
2021
TÉMAVEZETŐ: BRÁDA JUDIT
KONZULENS: POLGÁR DIÁNA
Fotók: Lakatos Lilla
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.