A MOME Divat- és Textiltervezési tanszékének idei MA diplomamunkái.

Változatos mestermunkák születtek idén a MOME Divat- és Textiltervezési tanszékénén, melyek közül Marada Gerda gördeszkázás és underground kultúra szelleméből merített Urban Jungle nevű kollekcióját, Szigeti Orsolya Lilla távol-keleti utazás inspirálta és a "no waste" szellemében megalkotott Finding Balance kollekcióját, valamint Tendli Noémi Janne Teller Semmi című könyve ihletette, kísérleti cipőkollekcióját mutatjuk be.


Marada Gerda: Urban Jungle kollekció

Marada Gerda diplomamunkája a Magnesium márka imázskollekciója, melyben a brand filozófiáját és a tervező által megálmodott – városi nyüzsgés inspirálta – mintavilágot mutatja be az Urban Jungle kollekció limitált darabjaival. A cél egy olyan hordható, alapdarabokból álló kapszulakollekció létrehozása volt, ami izgalmas mintákkal, részletekkel kombinálva mégis figyelemfelkeltő újdonság. 

„A Magnesium az utcai divaton és az egyszerűségen alapuló férfi ruházati márka. Összpontosít a hétköznapi viseletre, kényelemre, funkcionalitásra. Egyedülálló saját esztétikum ábrázolásával időtlen darabokat alkot. A márka a gördeszkázás és az underground kultúra szelleméből meríti inspirációját. Formai referencia a munka- és sportruházat keveredése a 90’ évekbeli klasszikus formákkal. A márka filozófiáját tekintve Lifestyle brand, könnyed viselet minden korosztálynak, variálható darabokkal. Jellemzően egyszerű, de mégis részletgazdag öltözékek. Egyszerre komoly és ugyan akkor játékos ruhadarabok jellemzik. Kulcsfontosságú eleme a humor” – olvasható a műleírásban.

A kollekció hangulatát a föld színek mellett a narancssárga és a lila erősítik. A minták hangsúlyos szerepet kapnak a kollekcióban, ugyanakkor főleg elrejtett izgalmas részletekben jelennek meg. A mintakollekció szerves részét képezi a brand logója, amit a Compact studio tervezett a márka számára. A logó az aktuális szezon színeihez igazodva jelenik meg a mintákba. 

MARADA GERDA: URBAN JUNGLE
DIVAT- ÉS TEXTILTERVEZÉS MA
MOHOLY-NAGY MŰVÉSZETI EGYETEM
2021

Szakdolgozati konzulens: Pallag Andrea                     
Mestermunka konzulens: Tomcsányi Dóri
Témavezető: Kormos Anna Zsófia
Fotók: Földi Ádám

 



Szigeti Orsolya Lilla: Finding Balance

Szigeti Orsolya Lilla mestermunkájának koncepciója távol-keleti utazása során született meg, életében az egyensúly megtalálása azóta is központi szerepet tölt be, ezt az állapotot akarta megteremteni kollekciójában a kivitelezés, vizualitás, anyaghasználat területén is. 

„Az egyensúly eléréséhez globális, funkcionális és tudatos döntéseket kellene hoznunk, melyet a divatipar egyenlőtlen működésében is célszerű lenne alkalmazni. A divatipar szélsőséges ellentéteken alapuló, többtényezős rendszer, ezért az ellentétek harmonikus alkalmazása, mint például a 100%-ban újrahasznosítható műszálas anyagok találkozása a biológiailag lebomló természetes textilekkel, vagy a mintás és a natúr felületek párosítása is a tervezésem fontos részét képezik. Kollekciómmal szeretnék egy alternatívát mutatni a tudatos tervezésre, mely által fenntartható, hordható és multifunkcionális ruhákat hozok létre. Vizuális inspirációt egy Thaiföldön vásárolt tradicionális selyem szövet mintavilága adta, melyből egy saját mintakollekciót hoztam létre, a formákban és a szabásmintákban pedig az aranymetszés szabályát vettem alapul. A kézművességet a kötött anyagokból készült struktúrák jelképezik, a gyári folyamatokat pedig a digitálisan printelt felületek. Mestermunkám tervezésekor ezeket a szempontokat vettem alapul, így született meg a Finding Balance nevű kollekcióm” – olvasható a műleírásban.

Szigeti Orsolya Lilla diploma kollekciója zero waste technológiával készült, ezáltal nem termeltem hulladékot a kivitelezés során. A darabok alakíthatóak, és kombinálhatóak egymással, így maximálisan kihasználható a kollekció minden darabja, ami a minimal wardrobe koncepciójának lényege is egyben, azaz, hogy a lehető legkevesebb darabból öltözködik az adott ruhatár tulajdonosa. 

Szigeti Orsolya Lilla Erasmusi tanulmányai során, a Politecnico di Milano Design for the Fashion System szakán megismert egy olyan tervezési folyamatot, ahol a gyárthatóság és a piacképesség volt mindennek az alapja, amit szintén beleépített diplomamunkájába, amelyben egy olyan funkcionális sportöltözéket hozott létre, mely alakítható és variálható elemekből áll. 


Szigeti Orsolya Lilla: FINDING BALANCE
Divat és Textiltervezés MA
Moholy-Nagy Művészeti Egyetem
2021

Témavezető: Kele Ildikó
Mestermunka konzulens: Tomcsányi Dóra
Szakdolgozat konzulens: Pallag Andrea


 

Tendli Noémi: Semmi

Tendli Noémi Semmi című mestermunkáját Janne Teller Semmi című kortárs, filozófiai és ifjúsági regénye inspirálta. Mindent a Semmiről című szakdolgozatában feltárta azokat az irodalmi inspirációs lehetőségek, amelyek ihletforrást kínáltak egy kísérleti, objekt cipősorozat tervezéséhez. A szakdolgozat, illetve a mestermunka nem kisebb feladatra vállalkozott mint, hogy készítésük során folyamatosan keressék az egyéni tervezői választ az élet valós értelmére, amit „semmiként” értelmezve, szembe megy minden mai ideológiával. Tendli Noémi Semmi kollekciója az irodalmi műnek az egyéni vizuális értelmezése, valamint saját tervezői véleményének bemutatása a körülöttünk lévő világról az objektjeken keresztül. A halmozás folyamata során pedig szabadon értelmezhető a mindentől való eljutást a semmibe, vagy éppen fordítva.

„A tervezés kezdeti lépéseiben a formákat tisztán használtam fel alulról építkezve. Formacsoportokra bontva már olyan megoldásokat vázoltam fel, amelyek alapjául szolgáltak már egyik-másik kész modellnek. A vázlatolás során halmoztam a tárgyakat, hogy kapcsolódásokkal talpmegoldásokat tudjak kialakítani. A formakeresése során már a felsőrészekkel együtt próbáltam meg értelmezni a cipőobjekteket, ahol a halmozás fogalmát az inspirációs tárgyak mennyiségével hoztam létre. Egyes esetekben több tárgy felhasználásával máskor pedig egy tárgy sorolásával” – olvasható a műleírásban.

 

A végeredmény egy tizenkét darabos objekt sorozat lett, melyek műfajukat tekintve nehezebben értelmezhetők, mint egy kereskedelmi vagy imázs kollekció. „Műfaját tekintve nem kategorizálnám ezekkel együtt, mert teljesen más indíttatásból építkezik. A tervezésem egy kiállításitárgy, művészet? Ahogy korábban kifejtettem ez számomra inkább mások megítélésen múlik. Én mégis úgy tekintenék rá, ahogy a Fontos Dolgok Halmára. A halomra az értelmezhető tárgyak összeségeként, gondolatok összességeként tekintek. Ugyanúgy a munkám is értelmezhető cipőként és kísérleti objektként is, amely a plasztikai értékeket vizsgálja. A műnek és halomnak is sok olvasta van, csak úgy, mint a cipőimnek. Tervezésük során minden részletükben arra törekedtem, hogy számot adjak az intellektuális tervezői és technológiai tudásomról, illetve, hogy individuális gondolataim képi reprodukciói legyenek.” 

TENDLI NOÉMI
DIVAT- ÉS TEXTILTERVEZÉS
MOHOLY-NAGY MŰVÉSZETI EGYETEM
2021

TÉMAVEZETŐ: BRÁDA JUDIT
KONZULENS: POLGÁR DIÁNA
Fotók: Lakatos Lilla




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

„A science fictionben mindig a fiction győz”

„A science fictionben mindig a fiction győz”

A Műanyag égbolt alkotóival beszélgettünk

Egy város A-tól ZS-ig

Egy város A-tól ZS-ig

Tihanyi Anna kiállítását főszerkesztőnk, Martinkó József nyitotta meg

Hirdetés