A kiállítás még november 28-ig megtekinthető.
Nemzetközileg számontartott szakmai fórummá, különféle művészeti műfajok találkozását, összekapcsolódását elősegítő designeseménnyé fejlődött az évenként megrendezett Határtalan design / Design without borders (DWB). Cikkünk az OCTOGON magazin 171-es (2021/7-es) lapszámából.
Nehéz lenne a rendelkezésemre álló terjedelemben elmesélni Szigeti Szilvia textiltervező és Radnóti Tamás belsőépítész alapító-kurátorok évtizedek óta tartó következetes építkezésének történetét, inkább arra biztatom az olvasót, pötyögje be a keresőbe, hogy Határtalan design / Design without borders, majd hagyja magát elveszni az esemény honlapján (nem feledve a műfajteremtő, 154 művész munkáit bemutató kisfilmsorozatot a DWB Vlogot). Ez a honlap az idei programsor, kiállítók gyűjteménye, de korábbi évek DWB-ire is visszatekinthetünk egyik menüpontjában, ekként egy kortárs design lexikon, „forgatásával” képet kaphatunk arról, hogy kikre, mely országok tárgykultúrájára érdemes figyelnünk manapság.
Ebben az évben 16 országból érkeztek tárgyak a DWB-re, amely érzésem szerint létezése óta koncepcionálisan is a legjobb helyszínre került (a tavalyi DWB-t is már itt láthattuk). A barokk stílusú épületegyütteshez simuló, a második világháborúban, majd az ’56-os harcokban károkat szenedett, részben felújított, sérüléseivel konzervált templomtérben különösen erős jelenlétűek a tárgyak, a kiállítást kísérő tánc- és zenei események.
A nyers falak közé installált kiállítás az esseni Zollvereinben, egykori kazánkomplexumban létrehozott Red Dot Design Museumban átélt élményt idézik fel bennem. Pontatlan az előző mondatom, mert kiállításokat kell írnom, hiszen egyszerre koherens, ám a DWB-n belül önálló egységként is szemlélhető, a szlovén tervezők munkáit tartalmazó The future of living-válogatás, az ékszerműfajon belül az Észt Művészeti Akadémia Ékszer és Ötvös Tanszék hallgatóinak szelekciója vagy éppen a magyar textiltervezők legújabb, limitált kollekcióit tartalmazó Texhibition.
A különleges helyszín további lehetőségeket is felkínált a kurátorok számára: időbeli, korszakok közötti kapcsolatok feltárását. Ezáltal kerültek ismét a Kiscelli Múzeum emeleti kiállítótereibe – többek között barokk, biedermeier, klasszikus modern lakásenteriőrökbe – kortárs szőnyegtervező művészek munkái. A szőnyegeken túl szintén a Közterek és magánterek állandó kiállításába illesztették a Találkozások című kerámiakiállítást, mely két finn (Johanna Rytkölä és Åsa Hellman) és két magyar tervező (Babos Pálma és Strohner Márton) munkái, plusz a régi korok közötti kontextusok terepe. Ha lenne sok pénz és sok paripa, akkor az évtizedek alatt újra- és újrarajzolt, mind tágabb határokat tovább lehetne bővíteni: utazótárlat, újabb helyszínek, újabb kontextusok... lehetne ez egy megvalósítható álom?
A program többek között szlovén, lengyel, svájci, finn kulturális intézetek és nagykövetségek segítségével, a Budapesti Őszi Fesztivál keretében, a Budapest Brand közreműködésével valósul meg, és a Budapest Design Week programsorozat része.
Megtekinthető a Kiscelli Múzeumban október 10. – november 28-a között. Alapító kurátorok: Szigeti Szilvia, Radnóti Tamás.
Még több és nagyobb fotókért katt a képgalériára!
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.