Hirdetés

Waliczky Tamás a nyolcvanas évek kezdete óta foglalkozik digitális művészettel. Első egyéni kiállításán legújabb számítógépes grafikai sorozatát mutatja be. 

Waliczky Tamás első egyéni kiállításán a Molnár Ani Galériában, legújabb fekete-fehér háromdimenziós számítógépes grafikai sorozatát mutatja be, amely képzeletbeli fényképező- és filmfelvevőgépeket valamint vetítőket ábrázol. A Kamerák sorozatban található grafikák egy része valóságos szerkezeteken alapul, esetleg rég elfeledett 19. századi konstrukciókon, de láthatók teljesen kitalált masinák is. A kamerák szerkezetét és felépítését általában nagyban befolyásolja, hogyan látunk és hogy tudjuk megörökíteni a világot. Waliczky egyedi kamerái különböző vizuális nyelven szimulálják és képezik le a világot, magában hordozva annak lehetőségét, hogy olyan gépezetek szülessenek, amelyek teret adnak egy érzékenyebb egyéni érzékelésnek vagy akár a véletlen lehetőségének. A művész által megalkotott képzeletbeli kamerák grafikái jellegzetes és különleges szerkezeteket ábrázolnak, a kezelésük sajátos tudást igényel, így többségükben a szokásostól eltérő felvételeket készítenének, azt sugallva, hogy a fotográfiai képalkotás folyamata intim és játékos művelet.



A kiállításon ugyancsak látható Waliczky Tamás 1989-es Masinák sorozata, amit az Ars Electronica Golden Nica díjával jutalmaztak. A három darab korai számítógépes grafika előfutára a Kamerák sorozatnak, hiszen a látással, optikai illúziókkal és gépekben rejlő személyiség jegyekkel foglalkozik. Ez a korai sorozat szintén fekete-fehér nyomatokból áll, szándékosan megidézve a korai burleszk filmek képi világát, tónusát.
Az álloképek mellett a kiállításon helyet kap még a Central Shutter korai számítógépes animáció is, melynek korszakalkotó jellege abból adódott, hogy magát a számítógépet alakította át műtárggyá. Minden egyes munka pontosan kitöltötte a számítógép – akkoriban erősen korlátozott – memória-kapacitását, amely ezáltal kizárólag az animáció vetítésére lett alkalmas. Szemben a fotográfiával, amely a létező világot képezi le, a számítógéppel létrehozott kép egy virtuális világot jelenít meg. Ezért ebben a műben, amikor kinyílik a központi zár a külvilág fényei helyett a sötétséget látjuk, és a művész portréja akkor látható, amikor bezárul.

A művész korai és legújabb munkáit felölelő kiállítás Waliczky egyik legfontosabb kérdésén alapul, ami az egész életművet végig követi: hogyan lát az ember. Ezt a kérdést virtuális optikai szerkezetek megalkotásával járja körül. A különböző elképzelt kamerák és vetítők a valóság leképezésének sokféle lehetőségét mutatják be a kiállított álló és mozgóképeken keresztül.

Waliczky Tamás (1959), Budapesten született, Hongkongban él és dolgozik. Nemzetközileg elismert új-média művész, aki a nyolcvanas évek kezdete óta foglalkozik digitális művészettel. Számos nemzetközi díjat nyert, többek között az Ars Electronica Fesztivál Golden Nica Díját 1989-ben. Világszerte fontos intézményekben állított ki és munkái megtalálhatóak például a Pompidou, a MOMA, a ZKM vagy ACMI gyűjteményében.

Megnyitó: 2018. július 4., szerda, 18 óra
Megnyitó beszéd: Peternák Miklós, művészettörténész
Kurátor: Szepesi Anna, művészettörténész
A kiállítás megtekinthető: 2018. szeptember 29-ig, keddtől péntekig 12 és 18 óra, szombaton 11 és 17 óra között
Cím: 1088, Budapest, Bródy Sándor u. 36.

forrás: sajtóközlemény




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Cooking Plastic, avagy a bioplasztik készítés művészete

Cooking Plastic, avagy a bioplasztik készítés művészete

Harsány Patrícia kiállítása a K11 LABOR-ban nyílik

IPARTERV MA | INDUST-REUSE

IPARTERV MA | INDUST-REUSE

Mivé lesz a modern ipari örökségünk? 

Lányoknak a konyhában a helye?

Lányoknak a konyhában a helye?

A girlscanscan kollektíva kísérleti nyári konyhájában a posztszocialista Budapest kerül terítékre

Cooking Plastic, avagy a bioplasztik készítés művészete

Cooking Plastic, avagy a bioplasztik készítés művészete

Harsány Patrícia kiállítása a K11 LABOR-ban nyílik

IPARTERV MA | INDUST-REUSE

IPARTERV MA | INDUST-REUSE

Mivé lesz a modern ipari örökségünk? 

Lányoknak a konyhában a helye?

Lányoknak a konyhában a helye?

A girlscanscan kollektíva kísérleti nyári konyhájában a posztszocialista Budapest kerül terítékre

Cooking Plastic, avagy a bioplasztik készítés művészete

Cooking Plastic, avagy a bioplasztik készítés művészete

Harsány Patrícia kiállítása a K11 LABOR-ban nyílik

IPARTERV MA | INDUST-REUSE

IPARTERV MA | INDUST-REUSE

Mivé lesz a modern ipari örökségünk? 

Lányoknak a konyhában a helye?

Lányoknak a konyhában a helye?

A girlscanscan kollektíva kísérleti nyári konyhájában a posztszocialista Budapest kerül terítékre

Hirdetés
2025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1