Friss diplomás projektek közül szemezgetünk
A nyár eleje a diplomázás időszaka, amikor évről évre fiatal építészek és designerek lépnek ki az egyetemről, tele friss lendülettel és ambícióval. Az OCTOGON online-on az elkövetkező időszakban különböző egyetemekről válogatunk izgalmas diplomaterveket. Salamon Dávid a MOME formatervező művész szakán szerzett MA diplomát.
Az egyetem Design Intézete idén 4 fő témába sorolta a diplomamunkákat: KRAFT, SOCIAL, EMOCIONÁLIS és FENNTARTHATÓSÁG. Dávid lámpája az EMOCIONÁLIS kategória egyik kiemelkedő példája. A projekt kivonatát a szerző leírásában közöljük.
A Wind Light a maga nemében egyedülálló designer lámpa. A terv a természet erőit modellezve született: a szél, a nehézségi erő és az anyag molekulái közötti kölcsönhatás formálta. Egy megfoghatatlan, digitális jelenség fizikai megtestesülése. A lámpa limitált sorozatban készül, mégis minden példánya egyedi. Megalkotásával arra kerestem a választ, hogyan fordíthatjuk előnyünkre a 3D nyomtatás jellemzőit egy collectible design tárgy esetén?
Kutatásom során megismertem az emocionális design, a collectible design és az unruly design fogalomrendszereit. Ezen ismeretek figyelembevételével azonosítottam a design és az autonóm művészet határterületének egy olyan vékony szeletét, ahol a költőiség és a funkcionalitás találkozik. Ennek a területnek a pontosítására definiáltam a nem-triviális design fogalmát.
● A nem-triviális design költői
● A nem-triviális design funkcionális
● A nem-triviális design collectible design
● A nem-triviális design zsigeri- és reflektív design, de nem elsősorban viselkedésközpontú design
● A nem-triviális design az "AHA! élményt" kívánja elérni: rejtett tartalommal bír, ami megismerésért kiált
A tervben az egyediséget a véletlen, a sorsszerűség alkalmazásával szándékozom behozni. Ennek eszközéül a 3D modellező szoftver fizikai szimuláció funkcióját választottam. Ez olyan, determinisztikus törvényszerűségek alkotta közeg, ami mégis kaotikusan viselkedik, ezáltal a sorsszerűség metaforájaként működhet. Világítótesteknél sok paraméter határozza meg a világítási képet, ezért igyekeztem kordában tartani az algoritmusokat.
A gyakorlatban ez annyit tesz, hogy mivel a Blender parametrikus tervezői és fizikai szimulációs funkcióival jól tervezhetőek a kiinduló- és végállapotok, így teljes designeri kontroll alatt tudom tartani a folyamatot. A dinamikus szimulációs rendszert elindítva, a szoftver a megadott kiinduló formáknak és beállított paramétereknek megfelelően lefuttat egy animációt. Az animáció képkockái reprezentálják a 3D modellt a különböző időpillanatokban. Az azonos időközönként kimerevített 3 dimenziós pillanatképek egymásra megszólalásig hasonlítanak, mégis teljesen egyediek. Ezzel az eljárással a világítótest funkcióinak kompromittálása nélkül tudom garantálni az egyediséget a limitált sorozat minden egyes példánya esetében.
Témavezető: Püspök Balázs
Forrás: MOME
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.