Fotogén kilátó a Naplás tó fölött a Robert Gutowski Architects tervei alapján.

A Naplás tó és környéke a 2016-os Tér_Köz pályázat segítségével újult meg, a 16. kerületi Önkormányzattal közös projekt keretében. A tó mellett futó bicikliúton, pihenőhelyeken és büfén kívül a szomszédos akácerdőben kilátó is épült, ahonnan nem várt panoráma nyílik nem csak a tóra, de a távolai hegyekre is. A Pilisi Parkerdő gondozásában álló területnek máris kedvelt célpontjává vált a rafinált szerkezet, amelyet a népnyelv a piacon „cinkotai ferde toronynak” nevez.

Fotó: Zöldi Anna

A Rákoskeresztúr és Cinkota között elhelyezkedő Naplás-tó ökológiai szempontból a főváros egyik legértékesebb területe. Budapest legnagyobb állóvize 1978-ban a Szilas-patak felduzzasztásával jött létre a patak áringadozásainak kezelésére. A tavon kívül annak közvetlen környezete a Cinkotai parkerdővel és a Szilas-patak menti láprétekkel együtt – összesen mintegy 150 hektár – 1997 óta természetvédelmi terület, a Budai Tájvédelmi Körzet után a főváros második legnagyobb természetvédelmi területe. Amellett, hogy rendkívüli gazdagsággal őrizte meg a patak menti láprétek sajátos növény- és állatvilágát, fontos állomás a költöző madarak őszi és téli vonulásakor is. Valaha pecázni is lehetett, de ma nem tanácsos halászni a zavarosban. A beömlő fura dolgok azonban a tó körüli susnyás mélyén csodálatos színekben pompázó absztrakt kompozíciót varázsolnak a vállalkozó kedvű felderítők elé, bizonyítva, hogy sajnos nem mindig csak az szép, ami hasznos.

Fotó: Zöldi Anna

A pandémia idején a Tér_Köz pályázat forrásait remekül kihasználó fejlesztés kifejezetten felkapottá vált, Budapest azon ritka helyeiről van szó, ahol még ingyen mosdót is találhatunk. A tó mellett kis domb magasodik, növésben lévő erdővel, amelynek várható felnyurgulását is figyelembe vették a becsapós geometriájú kilátó magasságának meghatározásakor.

Fotó: Zöldi AnnaFotó: Zöldi Anna


Való igaz, a háromszög alapú, háromszögekkel határolt, 27 méter magas torony bizonyos szögekből látszatra ferde. Dőlése tudatos tervezői döntés eredménye, ugyanis a „turisztikai látványosság” mint hívószó gyakran elhangzott a megbízás során. Kinek mi ugrik be e fogalom hallatán – a tervezőknek történetesen a pisai ferde torony, így a vizuális illúzió nem pusztán a véletlen műve. A szerkezet azonban ennél szellemesebb összefüggéseknek engedelmeskedik. Bár izgalmasabb lenne a megfejtést az olvasóra bízni, mégis adunk némi támpontot. A torony alapja és teteje két, egymáshoz képest 180 okban elforgatott háromszög, melyek egymásra vetítve egy hexagramot rajzolnak ki. A hexagram szimbolikája nem idegen sem a tervezők gondolkodásától, sem a kilátó funkciójától – a tér három irányát sűriti magába: fent-lent, jobbra-balra, előre-hátra. A függőlegesen egymástól 27 méter távolságra elhúzott háromszögek között adódó palástfelületek újabb háromszögek, amik síkban ki-be dőlnek a függőlegestől – a többi már ábrázoló geometria. 


Az eredetileg kezeletlen vörösfenyőből tervezett, ám költségmegtakarítási okokból végül felületkezelt lucfenyőből kivitelezett szerkezet tervezése három lépcsőben történt. Kezdetben volt a szabadkézi skicc, abból született az építészeti modell, melynek alapján pontos CNC modell készült. Ennek adatait küldték ki Ausztriába, ahol a ragasztott fa elemeket méretpontosan, csavarlyukakkal együtt legyártották; a kivitelező, a Prédikálószéki-kilátót is építő Fitotron System Kft. a helyszínen, mint a lego-elemeket, már „csak” összerakta.

 

A geometriából többek közt az is következik, hogy a csomópontok erősen 3D-sek. A főtartók keresztmetszete például szabálytalan ötszög, a közbenső szintek alaprajza pedig mind eltér egymástól (lehet találgatni, milyen síkidom adódik a vázolt helyzetből, megfejtés a cikk végén – a nyertes jutalma viszont csak a siker öröme). A megépült tornyot körbejárva, az hol szilárdan áll a lábán, hol határozottan dől valamelyik irányba, hogy aztán újra visszanyerje stabilitását. 


A látszóbeton alapon nyugvó faszerkezet legfőbb erénye az aránya – nem csupán az olcsó szójáték mondatja a dicséretet. Sokunk kilátó-élménye sűrűsödik a szűk és meredek lépcsők, a kikerülhetetlen szembejövők, a falon tapogatódzás – még jó, hogy közel van – és hasonló, a klausztrofóbiát a tériszonnyal házasító tapasztalatok gazdagságában. Nos, itt ennek nyoma sincs: rendkívül otthonos a feljutás a 21 méter magas legfelső platóra, amely út során nemcsak a fény-árnyék játékok fotogén látványa szórakoztat, de a kint-bent, fent-lent dimenziói is barátságossá szelídülnek.

Fotó: Zöldi AnnaFotó: Zöldi Anna

A titok egyrészt valóban a jól eltalált arányokban rejlik (a 2m+sz csodája élőben!), másrészt a toronytestbe illesztett, önálló, hatszög alaprajzú lépcsőmagban. A középen kiszélesedő, háromszög alaprajzú lépcsőkarok lehetővé teszik, hogy a szemben haladók kitérjenek egymás elől, a lépcső áttört, teljes magasságú oldalfala pedig plusz biztonságérzetet ad. A torony palástja és a „lépcsőház” fala közti folyosó, illetve áramló tér a geometriából adódóan mindig más alakot ölt, de ne fokozzuk tovább az ábrázoló zh-ba illő elvárásokat – érdemes személyes tapasztalatot szerezni a három- és hatszögek cinkotai birodalmában. Nincs közel, még bringával sem, de fentről meglepően tágas perspektíva nyílik, a legfelső szint is kellően védett kialakítású, és a ravaszul szerkesztett lépcsőnek köszönhetően nemcsak a külvilág felé fordulásra ingerel, hanem kényelmes könyöklésre is, befelé, az orsótér felé.

 

Az már csak hab a tortán, hogy a lépcső nem támaszkodik a földre, függ a szintek és tartók között, miközben maga is merevíti a szerkezet vázát. De ezzel már az ábrázoló geometria felől a statika irányába billent a cinkotai ferde torony vizsgálata, úgyhogy itt abba is hagyjuk – a többi egyéni házi feladat. Kedvcsinálóul pedig itt a megfejtés a közbenső szintek problematikájára: hol szabálytalan, hol szabályos hatszög alakúak!


Tervező: Robert Gutowski Architects
Tervezés és kivitelezés: 2015-2021

 

A teljes képekért kattints a galériára!

1 / 42 fotó



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Konténerből nézhetjük, hogyan épül az Etele Plaza

Konténerből nézhetjük, hogyan épül az Etele Plaza

A Futureal két konténer ötvözésével kényelmes tárgyalót hozott létre.

Változhatnak előnyükre az irodaépületek a koronavírus-járvány hatására?

Változhatnak előnyükre az irodaépületek a koronavírus-járvány hatására?

Niczki Tamás, a TIBA Építész Stúdió tervezőjének írása.

Öko-logikus építészet Renzo Pianóval

Öko-logikus építészet Renzo Pianóval

A konferencián előkerül a „pesti Bosco Verticale” épülete is.

Konténerből nézhetjük, hogyan épül az Etele Plaza

Konténerből nézhetjük, hogyan épül az Etele Plaza

A Futureal két konténer ötvözésével kényelmes tárgyalót hozott létre.

Változhatnak előnyükre az irodaépületek a koronavírus-járvány hatására?

Változhatnak előnyükre az irodaépületek a koronavírus-járvány hatására?

Niczki Tamás, a TIBA Építész Stúdió tervezőjének írása.

Öko-logikus építészet Renzo Pianóval

Öko-logikus építészet Renzo Pianóval

A konferencián előkerül a „pesti Bosco Verticale” épülete is.

Konténerből nézhetjük, hogyan épül az Etele Plaza

Konténerből nézhetjük, hogyan épül az Etele Plaza

A Futureal két konténer ötvözésével kényelmes tárgyalót hozott létre.

Változhatnak előnyükre az irodaépületek a koronavírus-járvány hatására?

Változhatnak előnyükre az irodaépületek a koronavírus-járvány hatására?

Niczki Tamás, a TIBA Építész Stúdió tervezőjének írása.

Öko-logikus építészet Renzo Pianóval

Öko-logikus építészet Renzo Pianóval

A konferencián előkerül a „pesti Bosco Verticale” épülete is.

Hirdetés
2025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1