Santa Maria Goretti templom, Mormanno, Olaszország.

A Mario Cucinella Architects által tervezett épület őrszemként áll a calabriai Mormanno hegyi város északi peremén, kilátással a Pollino Nemzeti Parkra. Komoly, magányos monolit, egyrészt a természeti formákból merít ihletet, másrészt a calabriai apszisos templomok hagyományából, amelyeket az egykori Római Birodalom keleti vidékéről a hódítás és az üldözés elől menekülő szerzetesek építettek. Az időn kívüli épületet Maria Gorettinak (1890-1902) – a katolikus egyház legfiatalabb szentjének – szentelték.

 

A templomba a négy fehér beton apszis egyikében kialakított magas templomhasítékon keresztül jutunk be. A bejárat egy hatalmas keresztet formál, amely éjszaka messziről jelzőfényként világít. A 16 méter magas mennyezetről függesztett, hullámzó drapériákba rendezett áttetsző szövet redőin keresztül a természetes fény felülről sejtelmesen világítja meg a teret. A fénnyel átjárt belső tér az eucharisztiára és az imádságra való összpontosításra ösztönöz. A térképzés rokon Olaszország leglenyűgözőbb barokk templomainak geometriájával, köztük Francesco Borromini római San Carlo alle Quattro Fontane-jával és a Sant’Ivo alla Sapienzával.
 


 
Az olaszországi püspöki konferencia, azaz a püspökök országos gyűlése által szervezett pályázaton a Santa Maria Goretti tervezési megbízását a Mario Cucinella Architects nyerte el. Az építkezés 2015-ben kezdődött és idén fejeződött be.

„Templomot tervezni a művészet szellemével megfogalmazott üzenet a folytonosságról, amely évszázadokon keresztül zavartalanul létezett az emberiség történetében" – mondta el Mario Cucinella

A templom körül egy kis városi térség alakult ki az új plébániaközponttal, amelyet szintén a Mario Cucinella Architects tervezett. Az egyszintes, betonvázas épületből kilátás nyílik a Pollino-i tájra. A plébánia helyiségei: a tárgyalóterem, templomi tantermek és a papok háza egy fásított udvar körül, élő, „zöld” tető alatt található. 
 


 

A plébánia központjának íves tetővonala a négylevelű lóherét mintázza és a templom formájával párbeszédben áll. A papok az oltár mögül, az íves falak közé rejtett sekrestyén keresztül léphetnek be a templomba. A falakon belül rejtőznek a templomi harangok is. A gyülekezet észak felől lép be, a fehér betonfalakra Goretti Szent Mária életére vonatkozó feliratokat vésték. Giuseppe Maraniello képzőművész a falak fluid formáit tükrözve formálta meg kőből, bronzból és mozaikból a szószéket, a tabernákulumot, a keresztelőkutat és Szűz Mária figuráját.


A Mario Cucinella Design fából és acélból készült bútorai minimalisták, kiemelik a templombelső építészeti és szobrászati ​​karakterét. A mennyezetről lelógó fátylak folyamatos nappali fényjátéka mellett az év egy napján – július 6-án, Goretti Szent Mária ünnepén – a napsugár közvetlenül az oltár mögötti falra állított feszületre vetődik. A természet, a művészet, az építészet, a vallási hit és szimbolika lelki harmóniában működik.
 
A templom energiafelhasználása és karbantartási igénye minimális. A zöldtetők és a fásított belső udvarok, csakúgy, mint a plébánia előtti biokert helyi művelése hozzájárulnak a projekt fenntarthatóságához és szolgálják a helyi közösséget.

 



Forrás: sajtóanyag

Rajzok a galériában!




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Gömbaházakban laknak

Gömbaházakban laknak

Fából vaskarikát eddig talán még a mesékben sem sikerült létrehozni, földből házak nyomtatása azonban többé már nem akadály.

Párbeszéd a szakrálissal

Párbeszéd a szakrálissal

Santa Maria Goretti templom, Mormanno, Olaszország.

Fürjes és Karácsony az ingyenes parkolásról egyeztet hamarosan

Fürjes és Karácsony az ingyenes parkolásról egyeztet hamarosan

De az óvodák és bölcsődék működéséről és sok másról is beszélgetnek.

Hirdetés