Fókuszban a fenntarthatóság, amelyben Valentino Gareri már bizonyított.

Valentino Gareri olasz építész kicsit újraértelmezte az iskolaépület fogalmát, amikor olyan olcsó, moduláris elemekből összeállítható rendszer prototípusát fejlesztette ki Afrikában, amelyet egyébként az ottani népi építészet ihletett. A tervekhez a régióra jellemző építőanyagokat és építkezési technikát használnák fel, a végeredmény pedig egy olyan egyemeletes épület, amely 42 négyzetméteres modulokból áll össze, bővíthető lenne és fenntartható.

Fotó: Valentino Gareri

Minden egység egy 20-25 diák számára ideális méretű osztályteremnek felel meg, és ezeket a részeket egy központi folyosó köti össze egymással. Az épület trianguláris struktúrája egy olyan tetőszerkezetben végződik, amelyre ültetődobozokban növényeket telepítettek, és egy az egész tetőn átívelő drótháló segítségével a növények szétszóródhatnak, belakhatják az épület tetejét. Ezzel gyakorlatilag megoldanák az árnyékolást is, valamint csökkentenék az épületben lévő hőmérsékletet. Kialakítása lévén akár napelemes rendszer is telepíthető a tetőre, valamint az esővizet is elvezeti. Valamennyi ültetődoboz alatt van egy víztartály, a modulok egyenként összesen 1 köbméternyi vizet képesek összegyűjteni, amelyet felhasználhatnak a tető növényeinek öntözéséhez, de a konyhában és a mosdókban is tudják hasznosítani.

A háromszög alapú forma tehát nemcsak a helyi építkezési tradíciókra hajaz, de segítségével a csapadékelvezetés, a hűtés és az osztálytermek világítása is megoldható. Az iskola mellesleg bármikor bővíthető egy újabb modul vagy akár egy újabb funkció hozzáadásával is, így például orvosi rendelő vagy a tanárok és az orvosok rendelkezésére álló lakófelület is kapcsolódhatna az iskolához. 

Valentino Gareri 1985-ben született Olaszországban, fenntartható építészetből diplomázott, terveiért számos díjat bezsebelhetett, 2019-ben például az Európai Bizottság odaítélte neki az Európai Fenntarthatósági Díjat. Dolgozott többek között Renzo Pianónál, most pedig a BIG (Bjarke Ingels Group) vezető építésze.

Forrás: Valentino Gareri    




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Mit tanulhat az állatkerttől egy gimnázium?

Mit tanulhat az állatkerttől egy gimnázium?

Dúll Andrea környezetpszichológus a mikroszinttől építené fel az ideális iskolát.

Diploma előtt: középiskola és közösségi központ egy finn félszigeten

Diploma előtt: középiskola és közösségi központ egy finn félszigeten

Krajnyák N. Bence Finnországban, az Oului Egyetem építészképzésén dolgozott ki egy projektet, amely ugyan még nem diplomamunka, ám érett, publikálásra érdemes dolgozat. Lássuk hát a Lammassaari Középiskola és Közösségi Központ tervét!

Az én iskolám

Az én iskolám

Jenei Nikolett középiskolás benyomásait felhasználva megtervezte a saját alternatív iskoláját.

Hirdetés